Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf VS Kona

Startet av marhol, torsdag 07. juni 2018, klokken 11:28

« forrige - neste »

marhol

Hei,
Jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge.
Jeg får min  Leaf i august , men da Kona kom til samme pris med lenger rekkevidde så frister det å kjøpe Kona.
Det som er minus med Kona er leveringstid og den har ikke app.

Hva tenker dere?
Nissan Leaf 2013 - 11000km

Dag_Erik

Og at den har nesten 100 liter mindre bagasjerom.
Men det avhenger selvsagt av bruksmønster.

Kona ser ut til å bli en ekstremt fornuftig, flott bil, men som du sier, leveringstid blir nok en utfordring.

2019 Tesla Model 3 LR AWD
2018 Nissan Leaf 40Kwh

Stig85

Hvis du ikke allerede er på lista for å få Kona, og er av de første på den, så kan du vel nesten bare glemme bil før nærmere 2020 såvidt jeg har skjønt. Leafen er en litt større bil også, så jeg ville nok holdt meg til den med mindre du kan vente.
2018 Nissan Leaf Tekna | 2022 Tesla Model Y LR - i bestilling

trondhla

Det er først når Leaf+ kommer at man kan gjøre seg opp sin mening om Leaf vs. Kona. Da får man samme batteripakke (64 kWh) med temperaturstyring og samme hurtiglading.
Men Kona er en liten bil.

elhansen

Jeg har en leaf nå, og står langt foran i køen på Kona. Men jeg var og kikket på denne i går og må si at plassen i denne bilen skuffer. Spesielt er bagasjerommet mye mindre enn på leafen. Litt dårligere benplass baki, og jeg opplevde baksetet som litt smalere enn på leafen. Førerposisjonen er ganske så lik. Utstrakt bruk av plast i begge to.
Utifra at jeg bruket bagasjerom en del utgår kona for mitt vedkommende, og hvis jeg trenger mer rekkevidde får jeg vente på leaf+ kommer. Men det er jeg faktisk usikker på. Enda har jeg ikke opplevd at den går for kort. Hittil hurtigladet en gang pga behov ellers har den dekket alt. Skal jo si at det tok meg 25 min å hurtiglade og da ladet jeg "altfor" lenge i forhold til hva jeg trengte.
Men når det er sagt er kona en flott bil og tror det kommer til å bli en skikkelig bra for de som velger den.
Jeg tenker at man må vurdere hva man trenger. Hvis man kun skal bruke bil tur retur butikken kan man kjøpe seg en eldre elbil, ønsker man lengre rekkevidde ja da er Kona bedre enn leaf. Skal du ha med mye på turen er leaf bedre enn kona osv.....
Appen synes jeg er viktig og bruker en del, men det må man ikke ha.
Og så til pris..... hva blir totalsummen med det du trenger? Da bør man jo regne inn vinterhjul og en dedikert ladestasjon hjemme eller egen kurs.
Er du medlem av noen som gir deg rabatt på en av de? verdt å ta med seg. Jeg fikk kjempekjøp på leafen takket være dette. 
Lykke til.

Tilo

Jeg har nettopp fått min LE og har lavt kønummer på Kona. Var også og så på bensinutgaven av Kona i går og det eneste negative for min del var bagasjerommet. Men den vil kunne ta en taklast på 80 kg så takboks kan evt brukes de gangene man trenger mer plass. Skal vurdere fram til neste fredag men tror jeg kommer til å bestille Kona og selge Leafen i løpet av kort tid. Har ikke solgt dieseldyret ennå så da kan jeg bruke den noen mnd til.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA