Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"– Veldig krevende å bare selge nullutslippsbiler fra 2025"

Startet av Amoss, fredag 20. april 2018, klokken 18:39

« forrige - neste »

Imagine

Bensinstasjoner vil ikke forsvinne på generelt grunnlag, men inngå avtale med ladestruktur som et tillegg og erstatning for redusert salg av drivstoff. Uansett er det mat, bilvask og andre ting de også tjener ganske bra på.

Tipper det blir bensin og kanskje også dieselbiler også etter 2025, men da i kombinasjon milde hybridløsninger som gjør de godkjente.

Markedet vil etterspørre flere biltyper enn elbiler. Med mindre det blir politisk nasi-regulert mer i retning som Lada i Russland.

Det som er sikkert er at Norge må følge EU og bestemmelsene der. Det er ikke anledning til å forby eller gjøre overdrevet urimelig å kjøpe/bruke produkter som er produsert mer enn 50% i EU.

Eksempel på dette var jo vannscootere, den gangen de var «forbudt». Man kunne ikke forby bruk av disse av type Seadoo pga at over 50% av delene i en slik vannscooter er fra EU.

Amoss

Sitat fra: Rollep på søndag 22. april 2018, klokken 15:35
Dette vil vel i stor grad være opp til EU, selv subsidieringen av elbiler må jo hele tiden godkjennes av EU.

Sikker skal jeg ikke være, men så lenge grunnen til forbudet er utslipp, med de helsemessige og klimamessige problemene de medfører så vil jeg *tro* at det vil bli godkjent av EU. Som kjent er incentivene elbilene har i dag i strid med EU reglene, men vi får unntak fra disse nettopp av de nevnte grunnene.

Sitat fra: Imagine på søndag 22. april 2018, klokken 20:31
Eksempel på dette var jo vannscootere, den gangen de var «forbudt». Man kunne ikke forby bruk av disse av type Seadoo pga at over 50% av delene i en slik vannscooter er fra EU.

Hadde man istedet for rent forbud mot kategorien "vannscooter" hatt ett forbud mot båter/"vannkjøretøy" mindre enn X fot/meter/vekt med fossilt drivstoff kunne saken fått ett annet utfall. Kanskje... :)
Model S 85D

hsa77

Flere og flere bensinstasjoner har jo allerede i dag ladestasjoner. Det er vel ganske mange år siden bensinstasjoner levde av å selge drivstoff og bildeler - nå tjener de penger på vask, kiosksalg og mat. Snart bytter vel navnet fra bensinstasjon til energistasjon, men de kommer uansett til å leve videre i beste velgående.

Og så må vi ikke glemme at om alle nye personbiler blir el i 2025 så tar det en del år etter det før storbiler blir el. Så fossilt drivstoff kommer vi til å trenge ihvertfall til 2040, gjerne også helt til 2050.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Amatøren

Sitat fra: hsa77 på mandag 23. april 2018, klokken 10:03
Det er vel ganske mange år siden bensinstasjoner levde av å selge drivstoff og bildeler - nå tjener de penger på vask, kiosksalg og mat. Snart bytter vel navnet fra bensinstasjon til energistasjon, men de kommer uansett til å leve videre i beste velgående.
Tror også det. De vil kanskje tjene enda mer. For når man først stopper så blir det lenger stopp ikke bare rask fylling av drivstoff for så ut på veiene igjen raskest mulig.

Når jeg fyller fossilbil i nærområdet så går jeg ikke inn for å kjøpe noe å spise eller drikke. Det er kun på lengre turer hvor jeg allikevel må innom doen.

Ved lenger stopp så fristes man vel mer av det i hyllene også.

Hvis energistasjonene i tillegg har gode sittemuligheter (ikke kun de barkrakk lignende stolene) hvor man kan slappe av så fristes man nok ekstra til å komme inn og handle litt mens bilen lades.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

hsa77

Slik ser podpoint for seg utviklingen i UK: https://pod-point.com/electric-car-news/pod-points-2040-timeline-prediction

Legg merke til at Norge sies å være midt i s-kurven, dvs omlag 7-8 år foran UK, det vil i såfall bety at den siste fossilbilen skal selges i år 2032. De siste få prosentene går like sakte som de første, dvs at 90%  nås 10 år før 100%.

En annen morsom detalj er antall hydrogenbiler i uk i 2022=2, i 2032 kræsjer en hydrogenbil og antallet er da 1!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

doldis1

 Her har det skjedd ting siden sist jeg var innom ja  ;) Noen bra innlegg, men som ventet, de fleste fryktelig dårlig dessverre.. Siden jeg har det litt travelt i dag skal jeg fortelle hvorfor de fleste av dere tar så skrekkelig feil ved en senere anledning. I dag nøyer jeg med å vise noen bilder.

De fleste er enige i at vi står ovenfor et skifte, jeg lar derfor det første bildet symbolisere nåtiden, 2018.. Det neste bildet viser hvor de fleste av dere tror vi skal....det siste bildet viser hvor vi egentlig skal...  ;)



Amoss

Sitat fra: hsa77 på mandag 23. april 2018, klokken 11:24
Jeg tror nok 100% elbilandel av nybilsalg i 2025 er litt optimistisk, 95% er kanskje mer realistisk. I og med at Norge ligger ganske mange år foran resten av verden tror jeg nok ikke modellutvalget av elbiler er komplett i år 2025, det vil fortsatt finnes nisjer hvor fossilbil er eneste alternativ.

Er som sagt vanskelig å spå, men tror selv 95% er optimistisk når vi snakker om 2025. Vil heller si 90% ± 5%. Utover det er vi helt enige.

Sitat fra: Doldis1 på mandag 23. april 2018, klokken 12:57
De fleste er enige i at vi står ovenfor et skifte, jeg lar derfor det første bildet symbolisere nåtiden, 2018.. Det neste bildet viser hvor de fleste av dere tror vi skal....det siste bildet viser hvor vi egentlig skal...  ;)

Det interessante her er at disse tre bildene viser 3 forskjellige stadier i overgangen. Tror nok vi alle er enige om at vi må igjennom "bilde 2" på vei fra "bilde 1" til "bilde 3". Ingen er uenige i hverken hva utgangspunktet er eller hvor vi skal. Spørsmålet i denne tråden er kun hvor langt vi har kommet i denne overgangen innen 2025, ikke hvor vi skal en eller annen gang lengre frem i fremtiden.
Model S 85D

JorgenM

Er nok dette med modellutvalget som gjør det krevende å klare allerede i 2025.
Er helt avhengig av at VW og Toyota får modeller i alle klasser før vi kommer dit. Min far vil f.eks aldri kjøpe elbil før det er Toyota stasjonsvogn, har krok osv :)

Imens får vi glede oss elbilsatsningen til disse store og heie dem frem så mye vi klarer :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Imagine

Nå som bompenger skal innføres for elbiler og «bare» være 50% av bensinbiler og hvis de innfører mva og fjerner gratis parkering og kollektivfelt så er det slett ikke sikkert jeg velger meg elbil som hovedbil i 2025.
En liten i3 eller sånt fungerer fint til jobb-kjøring.

Forutsatt dagens elbilfordeler, inkludert mva-fritak kan det fort bli 90% elbilsalg i 2025. Men da blir det jo ongen inntekter. Altså tror jeg nok elbilsalget vil holde seg på 50-70%.

moderator 2

Interessant emne å diskutere, som desverre blir ødelagt av personangrep.

Diverse innlegg der person har fått mer fokus enn sak er slettet.

Foreslår nok en gang at vi holder oss til sak, så lar vi personagrep ligge, da de ikke tilfører en debatt noe særlig nyttig.

Lars  :police:
Forum admin
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

xyzzy

Sitat fra: Imagine på mandag 23. april 2018, klokken 18:52
Nå som bompenger skal innføres for elbiler og «bare» være 50% av bensinbiler og hvis de innfører mva og fjerner gratis parkering og kollektivfelt så er det slett ikke sikkert jeg velger meg elbil som hovedbil i 2025.
En liten i3 eller sånt fungerer fint til jobb-kjøring.

Forutsatt dagens elbilfordeler, inkludert mva-fritak kan det fort bli 90% elbilsalg i 2025. Men da blir det jo ongen inntekter. Altså tror jeg nok elbilsalget vil holde seg på 50-70%.

Fordeler er relative.  Mange av dagens fordeler må opplagt fjernes eller endres - de fungerer når det er få elbiler, men ikke nå som det blir mange. Men at fordelene endres betyr ikke at de forsvinner. Eksempelet du nevner - bompenger - er bare starten. Prisen øker for elbiler, men desto mer på fossile.

Elbiler vil selvfølgelig få moms etterhvert - som nesten alt annet i Norge - og sikkert bilavgifter også. Det er tross alt mye penger det er snakk om, og skal man gi 20 milliarder (etterhvert 40 om man tar med at inntektene fra bensin og diesel forsvinner) i skatteletter er det ikke sikkert at bilavgifter er det rette stedet å gi alt.

For å opprettholde konkurransefordelen vil avgiftene da øke på fossilbiler slik at du dyttes kraftig i retning av elbil i 2025 også.

krl

Det bør vel snart innføres en egen opprydningsavgift for bensin- og dieselbiler. Slik at det kan lages et fond for fjerning av tankanlegg og forurensede jordmasser etc. rundt bensinstasjonene. Det blir vanskelig å få stasjonene til å ta kostnadene for dette selv når de går konkurs.

Selve bygningen etc. kan nok leve godt som kiosk og ladestasjon, men jeg tviler på at opprydningskostnaden lar seg dekke inn.

fredag

Noen flere ekstremsomre som dette til, så vil tilgangen til bensin og diesel bli strupet.

Jeg spår at det før 2025 vil bli ekstremt krevende å få tak i bensin og diesel. Det kan bli rasjonering eller behovsprøving. Det er nok bare noen få år unna.

Vi har sluppet ut MYE mer co2 enn det planeten tåler, og for å unngå et "hothouse earth" scenario, så må vi fra nå av ha negative co2-utslipp. Når land slutter å lukke øynene for hva dette faktisk innebærer, og ekstremklima eskalererer, med sommertemperaturer på mer enn 50 grader blir vanlig rundt om i verden, så er det slutt for ubegrenset tilbud av bensin og diesel til privatbilisme.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Tulle

Sitat fra: fredag på tirsdag 14. august 2018, klokken 21:48
Noen flere ekstremsomre som dette til, så vil tilgangen til bensin og diesel bli strupet.

Jeg spår at det før 2025 vil bli ekstremt krevende å få tak i bensin og diesel. Det kan bli rasjonering eller behovsprøving. Det er nok bare noen få år unna.

Vi har sluppet ut MYE mer co2 enn det planeten tåler, og for å unngå et "hothouse earth" scenario, så må vi fra nå av ha negative co2-utslipp. Når land slutter å lukke øynene for hva dette faktisk innebærer, og ekstremklima eskalererer, med sommertemperaturer på mer enn 50 grader blir vanlig rundt om i verden, så er det slutt for ubegrenset tilbud av bensin og diesel til privatbilisme.
Skulle ønske du hadde rett. Men med politikere som Donald og Carl Ivar er jeg redd for at verden i stedet går nedenom og hjem. Slike politikere har sin egen agenda og den er IKKE til vår felles beste.

Ingeniøren

Sitat fra: Tulle på onsdag 15. august 2018, klokken 05:15
Sitat fra: fredag på tirsdag 14. august 2018, klokken 21:48
Noen flere ekstremsomre som dette til, så vil tilgangen til bensin og diesel bli strupet.

Jeg spår at det før 2025 vil bli ekstremt krevende å få tak i bensin og diesel. Det kan bli rasjonering eller behovsprøving. Det er nok bare noen få år unna.

Vi har sluppet ut MYE mer co2 enn det planeten tåler, og for å unngå et "hothouse earth" scenario, så må vi fra nå av ha negative co2-utslipp. Når land slutter å lukke øynene for hva dette faktisk innebærer, og ekstremklima eskalererer, med sommertemperaturer på mer enn 50 grader blir vanlig rundt om i verden, så er det slutt for ubegrenset tilbud av bensin og diesel til privatbilisme.
Skulle ønske du hadde rett. Men med politikere som Donald og Carl Ivar er jeg redd for at verden i stedet går nedenom og hjem. Slike politikere har sin egen agenda og den er IKKE til vår felles beste.

Tja, så vidt jeg kan se er de fleste politikere like her, uansett farge. Det blir gjort fint lite bortsett fra å sørge for at pengene renner inn. Om vi stopper å slippe ut klimagasser i dag så vil det ta 10 til 50 år (litt avhengig av hvem forsker du spør) før man ser noen reduksjon i atmosfæren. Det er en horisont ingen politikere klarer å forhold seg til og alle velger derfor å ikke gjøre noe som virker og som vil smerte dramatisk for hver og en av oss og som så vil sende dem på hue og ræva ut av makta....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA