Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model S 60 eller Hyundai Kona

Startet av stiglj, fredag 20. april 2018, klokken 13:21

« forrige - neste »

stiglj

Ikke helt sammenlignbart, men..

2014 Model S 60 mot nye Hyundai Kona. Stor forskjell i størrelse og komfort. Det taler til fordel for Tesla'n, men Kona er helt ny med i hvert fall 100 km lenger rekkevidde. Det er dog en liten bil, og tenåring begynner å bli lang. Har tenkt å ha bilen i 5-6 år.

Vi har også en i3.

Noen gode råd?

Counterpointer

Ta med deg tenåringen og prøv en tur i Kona.

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Espen Hugaas Andersen

Ny bil er alltid kjekt, men jeg ville nok heller gått for Model S. Mer premium, og den har kanskje opp mot 100 km mindre rekkevidde, men den har også gratis superlading. Det ville veid opp for min del.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ludwig_holberg

Stor forskjell i størrelse - neppe så stor forskjell i komfort hvis man ser bort fra baksetene. Førerkupeen i Kona virker bra, og kan fort være greit på høyde med S60 fra 2014. For mange vil jo den høyere SUV-sittestillingen i Kona være et solid pluss. Jeg ville nok vært tilbøyelig til å velge Kona. 2014-modell er utenfor garantitiden allerede til neste år.

...

#5
...

HCO

#6
Sitat fra: stiglj på fredag 20. april 2018, klokken 13:21
Noen gode råd?
Om du ikke har kønummer på Kona, er det bare å glemme å få denne fra forhandler de nærmeste to årene. Du kan alltids kjøpe til overpris fra noen som kjøper den for å flippe den. Men om prisen blir satt slik mange tror (nærmere 400' ferdig på vei), og man i tillegg må betale en del ekstra til den som har stått i kø, så blir det en fryktelig dyr småbil.

Jeg prøvekjørte bensin-Kona forleden. Det er en helt grei bil, men i mine øyne er den ikke verdt 400' selv om den får elmotor og stort batteri.

Jeg er også litt i tvil om denne bilen har godt av 204 hk, jeg syntes ikke den hadde kjøreegenskaper til det. Faktisk mener jeg at vår Zoe takler aktiv kjøring mange hakk bedre.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

stiglj

Har kønummer under 200 og har ingen tro på pris opp mot 400'. Har prøvekjørt bensin-Kona og har elektrisk Ioniq så har en god fornemmelse av hvordan bilen blir. Har for såvidt prøvd alt annet enn Tesla også, og etter min mening er det kun Golfen som er i nærheten.
Er skeptisk Tesla, og "må" ha adaptiv cruisekontroll.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA