Flere amerikanske pickuper som er solgt nye i Norge med amerikansk firkantfeste. Nå er nok en del av de parallellimport fra USA/Canada. Westfalia har godkjent europeisk kule som passer til firkantfeste (de amerikanske kulene er i tommer og ikke helt samme størrelse som den europeiske på 50mm).
Jeg kjøpte firkantfeste-krok fra USA som jeg monterte på min Model 3 Performance for bruk til å frakte sykler hver uke (festes ved å demontere bakskjermen, samt et lite snitt i bunnplata). Kjøpte så en "Curt" (kule-krok-holder) fra USA som festes inn i firkanten. En kan velge firkantstørrelse på 1,25" eller 2". Jeg valgte 1,25", men angrer litt på det. Den Curten er litt riklete, og ville sikkert blitt mer stabilt med 2". Curten festes med en 1/2" pin med låsing på enden. Deretter kjøpte jeg en 50mm kule på Biltema som hadde mutter under. Den var og veldig vanskelig å få til å sitte fast i Curten (roterte veldig). Kjøpte noen 300-kroners stopp/låseskiver, som hjalp litt, og det er nå ok. Men blir nok AWD og Tesla-krok neste gang. For min del lar jeg kroken stå på hele tiden selv om det ser løk ut.