Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hengerfeste

Startet av ludwig_holberg, onsdag 18. april 2018, klokken 10:26

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: thea på fredag 24. januar 2020, klokken 19:26
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 23. januar 2020, klokken 12:38
Sitat fra: Joachim@sancon.no på onsdag 22. januar 2020, klokken 20:44
Mitt råtips et at de første Model Y som leveres i Norge vil være made in germany.

Tipper Etterspørselen etter Y i USA vil være såpass stor at de ikke leverer noe særlig til Europa.

Jeg skal ihvertfall se og prøvekjøre bilen før jeg bestiller. Etter å ha kjørt S og X noen år så ble Model 3 Plutselig veldig liten og trang de gangene jeg har prøvesittet bilen.

Jeg tipper de først konsentrerer seg om USA, og Performance (siden det er Performance de har fått godkjent / registrert nå), men etter at de har dekket det meste av Performance-markedet i USA så tipper jeg de shipper litt rundt om i verden med Performancer, samtidig som de leverer AWD i USA. Performance er dessverre uten krok (pga 20" hjul). Men etter det vil de nok shippe AWD i USA en stund, før de eksporterer slike. Jeg tipper fabrikken i Tyskland vil ta langt lenger tid å få laget enn for eksempel i Kina, ettersom det er veldig mange flere myndighetskrav med tanke på bygging i Tyskland "Construction of the facility is set to begin in early 2020, with a proposed start of production in late 2021", ref Wikipedia. Jeg tror ikke Tesla venter til slutten av 2021 med å levere til Norge. Men kan jo være de produserer i Kina.

Jeg er ikke sikker på at Performance kommer uten hengerfeste. I informasjonen jeg har 'lest' så oppfatter jeg at den kommer med 19" hjul. Har derfor satt min reservasjon på en Performance... - på samme vis som at XP har hengerfeste...
I USA så solgte de Model 3 Performance med 19" og uten Performance-bremser en periode. Men det gjorde de ikke i Norge (utenom en kort periode med noen lagerbiler). På den annen side så kan en kjøpe mer hestekrefter som en oppgraderingspakke. For min del ville jeg svært gjerne hatt Performance med 19" (for å unngå for mye hjulstøy), men med flotte røde Performance bremsekalippere. Jeg synes de faktisk gjør hele forskjellen på min Model 3 Performance. På Model Y, som er Chrome Deleted fra fabrikken vil nok røde bremsekalippere poppe ekstra bra ut...kan jo selvsagt levere de inn til lakkering et sted, men blir ikke helt det samme. De vanlige bremsene er jo og mindre...
Tesla Model Y                         2021-

Magnus Hansen

Nå har Tesla begynt produksjon for levering i mars, og fremdeles er ikke hengerfeste mulig å bestille der borte. Er det rett og slett ikke marked for hengerfeste selv på SUVer i USA? Det er jo bilder av Yer med luke for hengerfeste, men kanskje forberedelser for Europa?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 30. januar 2020, klokken 10:55
Nå har Tesla begynt produksjon for levering i mars, og fremdeles er ikke hengerfeste mulig å bestille der borte. Er det rett og slett ikke marked for hengerfeste selv på SUVer i USA? Det er jo bilder av Yer med luke for hengerfeste, men kanskje forberedelser for Europa?
Jeg vet at de selger sinnsynkt mange pickuper der borte (f.eks. 600.000 solgte Ford F-150 i året), som de bruker til å frakte store ting på henger eller på planet med. De er og ganske billige pga avgiftene. En Tesla vil dermed være ganske dyr der borte, og de vil gjerne ikke være så villige til å bruke den til å kjøre skrot med. Jeg mener at Model 3 heller ikke kom med krok der borte, men det gikk ganske lang tid her hjemme og før kroken kom. Kanskje det blir sånn at de første ikke får muligheten for krok, men at den muligheten kommer etterhvert i USA, mens det i Norge sikkert kommer til å være ordnet når Norge begynner å få biler.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Mulig jeg tar feil,men antar folk flest i USA regner modell Y som en ganske liten bil. Tror de færreste i USA er opphengt i hengerfeste til denne type bil..Den er rett og slett for liten. Men i Europa er saken en helt annen. Så når bilen kommer hit så vil den leveres med.

batterimannen

Sitat fra: hELgenen på torsdag 30. januar 2020, klokken 11:57
Mulig jeg tar feil,men antar folk flest i USA regner modell Y som en ganske liten bil. Tror de færreste i USA er opphengt i hengerfeste til denne type bil..Den er rett og slett for liten. Men i Europa er saken en helt annen. Så når bilen kommer hit så vil den leveres med.

Ser amerikanere i kommentarfeltet på electrek klassifiserer den som small/medium size CUV. Når amerikanere skal frakte med seg skrot, så vil de ofte ha lasteplan, ikke tilhenger.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Counterpointer

Det er bare å håpe at de velger en annen løsning på hengerfestet på Y enn det de har på 3.

For den løsningen det er på Model 3 er noe forbannet dritt. Makan til upraktisk og vrien løsning skal du lete lenge etter ALT er gjort for å lage en drittløsning. Plate som er vrien å feste igjen, låsemekanisme som er tung og vrien, umulig å se hva en gjør, kontakt som ikke kan vippes ned, åpent rom rundt festet når det er montert så det samler skitt......

o.b.lix

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 30. januar 2020, klokken 21:43
Det er bare å håpe at de velger en annen løsning på hengerfestet på Y enn det de har på 3.

For den løsningen det er på Model 3 er noe forbannet dritt. Makan til upraktisk og vrien løsning skal du lete lenge etter ALT er gjort for å lage en drittløsning. Plate som er vrien å feste igjen, låsemekanisme som er tung og vrien, umulig å se hva en gjør, kontakt som ikke kan vippes ned, åpent rom rundt festet når det er montert så det samler skitt......

Akkurat som på X. Så ikke hold pusten på en endring.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Kartelaven

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 30. januar 2020, klokken 21:43
Det er bare å håpe at de velger en annen løsning på hengerfestet på Y enn det de har på 3.

For den løsningen det er på Model 3 er noe forbannet dritt. Makan til upraktisk og vrien løsning skal du lete lenge etter ALT er gjort for å lage en drittløsning. Plate som er vrien å feste igjen, låsemekanisme som er tung og vrien, umulig å se hva en gjør, kontakt som ikke kan vippes ned, åpent rom rundt festet når det er montert så det samler skitt......

På model 3 monteres hengerfestet vertikalt under støtfanger. Bilder av model Y viser at festet vil bli Montért horisontalt inn i støtfanger. Så dette vil med all sannsynlighet bli bedre og enklere.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

DeepFu

Sitat fra: Kartelaven på fredag 31. januar 2020, klokken 10:20
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 30. januar 2020, klokken 21:43
Det er bare å håpe at de velger en annen løsning på hengerfestet på Y enn det de har på 3.

For den løsningen det er på Model 3 er noe forbannet dritt. Makan til upraktisk og vrien løsning skal du lete lenge etter ALT er gjort for å lage en drittløsning. Plate som er vrien å feste igjen, låsemekanisme som er tung og vrien, umulig å se hva en gjør, kontakt som ikke kan vippes ned, åpent rom rundt festet når det er montert så det samler skitt......

På model 3 monteres hengerfestet vertikalt under støtfanger. Bilder av model Y viser at festet vil bli Montért horisontalt inn i støtfanger. Så dette vil med all sannsynlighet bli bedre og enklere.
Tror det er amerikansk standard med firkantet "reciever" som man kan montere ymse utstyr i. Regner med det blir samme hengerfeste produsert av Westfalia for TMY som det er for TM3 i Europa.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Kartelaven

Sitat fra: DeepFu på fredag 31. januar 2020, klokken 10:38
Sitat fra: Kartelaven på fredag 31. januar 2020, klokken 10:20
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 30. januar 2020, klokken 21:43
Det er bare å håpe at de velger en annen løsning på hengerfestet på Y enn det de har på 3.

For den løsningen det er på Model 3 er noe forbannet dritt. Makan til upraktisk og vrien løsning skal du lete lenge etter ALT er gjort for å lage en drittløsning. Plate som er vrien å feste igjen, låsemekanisme som er tung og vrien, umulig å se hva en gjør, kontakt som ikke kan vippes ned, åpent rom rundt festet når det er montert så det samler skitt......

På model 3 monteres hengerfestet vertikalt under støtfanger. Bilder av model Y viser at festet vil bli Montért horisontalt inn i støtfanger. Så dette vil med all sannsynlighet bli bedre og enklere.
Tror det er amerikansk standard med firkantet "reciever" som man kan montere ymse utstyr i. Regner med det blir samme hengerfeste produsert av Westfalia for TMY som det er for TM3 i Europa.

OK, så det er ikke mulig å montere hengerfeste i den firkant «reciveren»? Da blir mine antagelser feil.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

DeepFu

Jo det kan man, men jeg har aldri sett en bil som har vært solgt i Norge med denne typen hengerfeste. Heller ikke USA-biler. Mulig det ikke er typegodkjent her med den løsningen?
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

o.b.lix

Sitat fra: DeepFu på fredag 31. januar 2020, klokken 11:19
Jo det kan man, men jeg har aldri sett en bil som har vært solgt i Norge med denne typen hengerfeste. Heller ikke USA-biler. Mulig det ikke er typegodkjent her med den løsningen?

Har vært noe få X som ble feillevert med amerikansk hengerfeste, men de fikk det raskt byttet til europeisk tror jeg.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

kaiat

Flere amerikanske pickuper som er solgt nye i Norge med amerikansk firkantfeste. Nå er nok en del av de parallellimport fra USA/Canada. Westfalia har godkjent europeisk kule som passer til firkantfeste (de amerikanske kulene er i tommer og ikke helt samme størrelse som den europeiske på 50mm).

Counterpointer

Sitat fra: Kartelaven på fredag 31. januar 2020, klokken 10:20
Bilder av model Y viser at festet vil bli Montért horisontalt inn i støtfanger.
Horisontalt vil være en stor forbedring.

oarnoe

På denne side spekulerer de i at den vil kunne trekke 1.588 kg, ikke godt å vite riktigheten av dette...

https://evcompare.io/cars/tesla/tesla-model-y-long-range-awd/

2018 - Nissan Leaf Tekna 40kWh
2022 - Skoda Enyaq 80X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA