Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hengerfeste

Startet av ludwig_holberg, onsdag 18. april 2018, klokken 10:26

« forrige - neste »

larsgk

Vet VG dette? "Elbilen leveres ikke med hengerfeste, som heller ikke kan monteres i ettertid."

https://www.vg.no/bil/tesla/model-y

hgs

Sitat fra: Lars Kristiansen på lørdag 11. januar 2020, klokken 17:28
Vet VG dette? "Elbilen leveres ikke med hengerfeste, som heller ikke kan monteres i ettertid."

https://www.vg.no/bil/tesla/model-y

Dette er skrevet av en robot. Bare å ta med noen store klyper salt.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

DeepFu

Sitat fra: hgs på lørdag 11. januar 2020, klokken 19:46
Sitat fra: Lars Kristiansen på lørdag 11. januar 2020, klokken 17:28
Vet VG dette? "Elbilen leveres ikke med hengerfeste, som heller ikke kan monteres i ettertid."

https://www.vg.no/bil/tesla/model-y

Dette er skrevet av en robot. Bare å ta med noen store klyper salt.
Mulig det, men slik ting er pr nå er det faktisk helt korrekt.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

s3xy

Blir vel å vente til Tesla bekrefter hengerfeste og vekt for TMY før eventuelt bestilling.
Gratis lån til Tesla på TM3 viste seg å være meningsløst, da alle kunne bestille 1 uke senere uansett....

telcontar

Sitat fra: s3xy på mandag 13. januar 2020, klokken 13:10
Blir vel å vente til Tesla bekrefter hengerfeste og vekt for TMY før eventuelt bestilling.
Gratis lån til Tesla på TM3 viste seg å være meningsløst, da alle kunne bestille 1 uke senere uansett....

Har kun noe for seg i USA hvor bilene kommer i få antall i starten.

Toalmar

Sitat fra: s3xy på mandag 13. januar 2020, klokken 13:10
Blir vel å vente til Tesla bekrefter hengerfeste og vekt for TMY før eventuelt bestilling.
Gratis lån til Tesla på TM3 viste seg å være meningsløst, da alle kunne bestille 1 uke senere uansett....
Sitter også å venter på hengerfeste før jeg foretar meg noe. Bestilte TM3 6. januar uten å ha noen form for reservasjon, ble utlevert 15. mars så ja ikke aktuelt å låne ut noen penger til Tesla.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

ToWalkOrDrive

Vil jo være mer enn en overraskelse om den ikke kom med hengerfeste. Bildene viser med.
https://www.teslarati.com/tesla-model-y-tow-hitch-towbar-sighting/
Det er for øvrig ikke sikkert at Model Y utleveringer skjer på samme måte som Model 3. For Model 3 så sendte de over 5000 biler ganske kjapt etter start av utleveringer, men som jeg forstår så kan etterspørselen etter Model Y i USA være mye større enn Model 3, og da kan det være at de ikke kan sende like mange over til Norge. Men kommer nok veldig an på hvordan det går med fabrikken i Berlin. Nå er det mange utrydningstruede flaggermus i den plantede skogen, så spørs hvor mye problemer det skaper for skogryddingen hvis de må skaffe fosterhjem for alle disse.

Tesla Model Y                         2021-

Joachim@sancon.no

Mitt råtips et at de første Model Y som leveres i Norge vil være made in germany.

Tipper Etterspørselen etter Y i USA vil være såpass stor at de ikke leverer noe særlig til Europa.

Jeg skal ihvertfall se og prøvekjøre bilen før jeg bestiller. Etter å ha kjørt S og X noen år så ble Model 3 Plutselig veldig liten og trang de gangene jeg har prøvesittet bilen.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Joachim@sancon.no på onsdag 22. januar 2020, klokken 20:44
Mitt råtips et at de første Model Y som leveres i Norge vil være made in germany.

Tipper Etterspørselen etter Y i USA vil være såpass stor at de ikke leverer noe særlig til Europa.

Jeg skal ihvertfall se og prøvekjøre bilen før jeg bestiller. Etter å ha kjørt S og X noen år så ble Model 3 Plutselig veldig liten og trang de gangene jeg har prøvesittet bilen.

Jeg tipper de først konsentrerer seg om USA, og Performance (siden det er Performance de har fått godkjent / registrert nå), men etter at de har dekket det meste av Performance-markedet i USA så tipper jeg de shipper litt rundt om i verden med Performancer, samtidig som de leverer AWD i USA. Performance er dessverre uten krok (pga 20" hjul). Men etter det vil de nok shippe AWD i USA en stund, før de eksporterer slike. Jeg tipper fabrikken i Tyskland vil ta langt lenger tid å få laget enn for eksempel i Kina, ettersom det er veldig mange flere myndighetskrav med tanke på bygging i Tyskland "Construction of the facility is set to begin in early 2020, with a proposed start of production in late 2021", ref Wikipedia. Jeg tror ikke Tesla venter til slutten av 2021 med å levere til Norge. Men kan jo være de produserer i Kina.
Tesla Model Y                         2021-

kodax

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 23. januar 2020, klokken 12:38
...
Jeg tipper fabrikken i Tyskland vil ta langt lenger tid å få laget enn for eksempel i Kina, ettersom det er veldig mange flere myndighetskrav med tanke på bygging i Tyskland "Construction of the facility is set to begin in early 2020, with a proposed start of production in late 2021", ref Wikipedia.
På den andre siden har Tesla nå fått mer erfaring i å bygge fabrikker. Dvs skulle de bygd en til i Kina så ville det sannsynligvis gått raskere enn det gjorde med GF3, så mulig det kan oppveie mot tregheten som påføres ifm krav o.a.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Magnus Hansen

Det er nok ikke realistisk med like rask bygging i Europa. Bare planarbeid, søknader og slikt tar månedsvis. Og kineserene kliner opp sånne bygg i en helt annen hastighet enn entreprenører i Europa. Men selve innmaten kan nok komme på plass forholdsvis kjapt og effektivt

s3xy

Står forventet produksjon i 2021, kan mulig være i Tyskland

Counterpointer

Bare nevner at kineserne har bygd fabrikker i Europa tidligere og Tyske myndigheter er velvillige. Tyskerne er jo kjent for effektivitet.

Kineserne planlegger en batterifabrikk i Tyskland selv (CATL)

https://www.nytimes.com/2019/09/02/business/china-germany-battery-factory.html

SVOLT planlegger Europa fabrikk

https://industryeurope.com/chinas-svolt-eyes-up-europe-for-20-gwh-factory/

thea

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 23. januar 2020, klokken 12:38
Sitat fra: Joachim@sancon.no på onsdag 22. januar 2020, klokken 20:44
Mitt råtips et at de første Model Y som leveres i Norge vil være made in germany.

Tipper Etterspørselen etter Y i USA vil være såpass stor at de ikke leverer noe særlig til Europa.

Jeg skal ihvertfall se og prøvekjøre bilen før jeg bestiller. Etter å ha kjørt S og X noen år så ble Model 3 Plutselig veldig liten og trang de gangene jeg har prøvesittet bilen.

Jeg tipper de først konsentrerer seg om USA, og Performance (siden det er Performance de har fått godkjent / registrert nå), men etter at de har dekket det meste av Performance-markedet i USA så tipper jeg de shipper litt rundt om i verden med Performancer, samtidig som de leverer AWD i USA. Performance er dessverre uten krok (pga 20" hjul). Men etter det vil de nok shippe AWD i USA en stund, før de eksporterer slike. Jeg tipper fabrikken i Tyskland vil ta langt lenger tid å få laget enn for eksempel i Kina, ettersom det er veldig mange flere myndighetskrav med tanke på bygging i Tyskland "Construction of the facility is set to begin in early 2020, with a proposed start of production in late 2021", ref Wikipedia. Jeg tror ikke Tesla venter til slutten av 2021 med å levere til Norge. Men kan jo være de produserer i Kina.

Jeg er ikke sikker på at Performance kommer uten hengerfeste. I informasjonen jeg har 'lest' så oppfatter jeg at den kommer med 19" hjul. Har derfor satt min reservasjon på en Performance... - på samme vis som at XP har hengerfeste...

batterimannen

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 23. januar 2020, klokken 20:26
Bare nevner at kineserne har bygd fabrikker i Europa tidligere og Tyske myndigheter er velvillige. Tyskerne er jo kjent for effektivitet.

Kineserne planlegger en batterifabrikk i Tyskland selv (CATL)

https://www.nytimes.com/2019/09/02/business/china-germany-battery-factory.html

SVOLT planlegger Europa fabrikk

https://industryeurope.com/chinas-svolt-eyes-up-europe-for-20-gwh-factory/

Du kan ikke vise dette vedlegget.

De skal bygge sykehus med 1000 sengeplasser på 15 dager. Men, i Tyskland så er det mange flaggermus og mer byråkrati, så vi får bare se hvor lang tid det tar for kineserne med batterifabrikken.

Regner med at electrek gir oss regelmessige oppdateringen på Tesla-fabrikken i Tyskland.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA