Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hengerfeste

Startet av ludwig_holberg, onsdag 18. april 2018, klokken 10:26

« forrige - neste »

batterimannen

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Jon123

Så hengerfeste får den, men hva med takstativ - noen som vet?
S85. Levert 2013.

moby666

Har både TM3 og Etron55, og det er klasseforskjell på kvalitene på disse to bilene. Virker som Tesla har fått orden på problene de hadde for 1-2 år siden, mens Audi er helt ute og kjøre. Vår Audi har stått mer på verksted enn vi har fått brukt den. TM3 har ikke vært noe galt med og kjørt 20.000 problemfrie km.

Sitat fra: telcontar på onsdag 04. desember 2019, klokken 08:43
Y ville vært høyaktuell, men skeptisk pga kvalitet på de andre bilene dems. Følger ihvertfall med og håper de har skjerpet seg på det området, for teknisk sett er Y mest bil for penga.

jlan

Sitat fra: Ampéreson på onsdag 04. desember 2019, klokken 11:14
En annen ting jeg har lest meg opp på, det er at Tesla Model 3 Performance ikke har hengerfeste pga. dekkene som blir brukt ikke kan ha lasten som kreves. Håper dette ikke er tilfelle på Model Y, da jeg bare må ha Performance og tilghenger.
Ja, det står i den norske brukermanualen for TM3 at den ikke skal taue tilhenger med 20" dekk. Det var også endel restriksjoner på dekk for tilhengertauing med TMX i begynnelsen, men det ble etterhvert lempet på. Jeg tror ikke har noe å gjøre med at dekkene ikke tåler det. Men dekkene har innvirkning på stabilitet, og på belastningen på hengerfestet. Det har selvsagt også det større dreiemomentet på Performance biler.

Det er nok litt usikkerhet her, for regelverket for tilhengerfester er ikke helt oppdatert mhp. akselerasjoner opp mot 1g.  Testlasten i lengderetning er forbausende lav. For TM3 LR er for eksempel D= 6.84 kN, og dynamisk testing er med +/- 0.6 D, altså ca. 0.4 g for en 1000kg henger. Det tilsvarer 0-100 på ca 7 sekunder:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31994L0020:EN:HTML
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Ampéreson

Takk for info, meget informativt. Har en kompis som har en X som han tauer med, han sier at når han tauer så går bilen over i taue modus. Han beskriver det som en puse-modus hvor harde akselerasjoner ikke er mulig.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

jlan

Sitat fra: Ampéreson på fredag 13. desember 2019, klokken 14:39
Han beskriver det som en puse-modus hvor harde akselerasjoner ikke er mulig.
Sikkert like greit hvis det er blitt slik nå. Det var ikke alle som likte å bli frakjørt av elbil med campingvogn i lyskryss :).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Counterpointer

Sitat fra: moby666 på fredag 13. desember 2019, klokken 08:53
Har både TM3 og Etron55, og det er klasseforskjell på kvalitene på disse to bilene. Virker som Tesla har fått orden på problene de hadde for 1-2 år siden, mens Audi er helt ute og kjøre. Vår Audi har stått mer på verksted enn vi har fått brukt den. TM3 har ikke vært noe galt med og kjørt 20.000 problemfrie km.
Du verden, hvor stor prisforskjell er det på de to bilene du har?

s3xy

Tesla model Y Performance med 7 seter som kan trekke 1500+ kg tilhenger virker å være så optimal bil det går an å komme i Norge!!

lirekassa

Sitat fra: s3xy på tirsdag 07. januar 2020, klokken 23:53
Tesla model Y Performance med 7 seter som kan trekke 1500+ kg tilhenger virker å være så optimal bil det går an å komme i Norge!!

Men Performance på Model 3 kan ikke trekke henger, så hvorfor skulle det bli noe annerledes med Y tror du?

Uansett bra med krefter uten P.

s3xy

Ligger noen M3P med hengerfeste på Finn faktisk....
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=160886835

Vil anta at SUV versjonen altså Y vil være mer tilpasset henger

jlan

Det er nok "base performance" biler, de har samme fysiske hengerfeste som de vanlige, men det er en egen sertifisering til 500 kg som kan sees på merkelappen. Jeg tror det er sannsynlig at Model Y får akkurat samme festet. Men kanskje Performance får 500 kg da, siden den er litt høyere, og ikke fullt så rask.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

ToWalkOrDrive

Ja, det står "Base" i annonsen og. En kan og se det på bilen ved at den ikke har de større Racing bremsekalipperne, som og er røde. Men den går jo like raskt, sikkert, selv om du nok ikke får med alu-pedaler, karbon-spoiler osv.
I annonsen så står det derimot at denne versjonen kun var solgt i høst. Kan være Tesla fant ut at det ikke var så lurt. På den annen side har det gått an å kjøpe ekstra hestekrefter til Model 3 i den senere tid, så det er jo et alternativ. På den andre side så er jo 4,9 til 100 for det som ikke er Performance veldig raskt. På min tidligere Model S hadde jeg 5,6, som var raskt, som jeg nesten aldri brukte. Nå har jeg Model 3 Performance, men må innrømme jeg aksellererer mye oftere idiotisk raskt nå, men kan være fordi det er en mer leken bil og.

En annen ting er at prisforskjellen er så stor før lansering mellom awd og Performance, men de har satt ned sistnevnte veldig etter en stund.

På Model Y har jeg bestilt AWD, men er usikker. Ønsker jeg mer gocart og støy, eller lavere pris og sannsynligvis krok med (mer anvendelig) krok, men ikke så rå. Kommer sikkert til å angre uansett.
Tesla Model Y                         2021-

Torkil Amundsen

Jeg bestiller ingen modell Y før hengerfeste er ett tilvalg. Ønsker også å vite max hengervekt med brems

DeepFu

Sitat fra: Torkil Amundsen på fredag 10. januar 2020, klokken 11:07
Jeg bestiller ingen modell Y før hengerfeste er ett tilvalg. Ønsker også å vite max hengervekt med brems
Samme her. Holder å bli lurt en gang.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

ToWalkOrDrive

Sitat fra: DeepFu på fredag 10. januar 2020, klokken 11:15
Sitat fra: Torkil Amundsen på fredag 10. januar 2020, klokken 11:07
Jeg bestiller ingen modell Y før hengerfeste er ett tilvalg. Ønsker også å vite max hengervekt med brems
Samme her. Holder å bli lurt en gang.

Jeg står i køen, men trykker "Cancel" om det ikke er avklart når den er klar for produksjon. Men på bilder så vises krok-luken, og det har vel hele tiden vært meningen at Y er for 3 det X er for S...en bil med krok og god plass...
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA