Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

71 kr for elbiler fra Bærum Til Oslo i 2025

Startet av Vind, tirsdag 17. april 2018, klokken 11:28

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 18. april 2018, klokken 15:30
Hehe. At passivhus kan ha et lavt fobruk hjelper lite for de millioner av boliger vi har i Norge per i dag. Jeg har allerede etterisolert deler av huset, installert luft-luft varmepumpe, montert led-pærer mm. Allikevel har jeg strømregning på ca 20.000,- per år.

Da er neste steg solceller, om du har muligheten. Vi har to bygninger på til sammen 250m2 oppvarmet areal (til 25 grader + kjøling sommerstid). Gamle bygninger, fra ca. år 1900. Heldigvis modernisert i flere omganger og etterisolert + nye vinduer. Kun elektrisk oppvarming via vann/vann varmepumpe, ikke noe ved eller annet. Solcelleanlegg på takene. To husholdninger, så det er to av nesten alt (oppvaskmaskin osv.).

Årlig strømkostnad ligger vel på ca. 13-15.000,-. Det inkluderer lading av to elbiler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

arthur

#31
Sitat fra: PNR1A på onsdag 18. april 2018, klokken 10:25
Når man leser enkelte innlegg her så skal man tro at Norge har beste veier i verden, snittalder på bilene er maks. 2 år, ikke noe ventetid hos lege, tannlege er NESTEN gratis og at alle får en del av formue som er på bok hver måned rett på konto.

Tilbake til bomordingen som kommer i 2019. Har noen sett/hørt noe analyse hvordan skal dette påvirke handel og næring i Oslo? Hvis (når) det settes opp bomstasjoner mot Storo og/eller Alnabru, blir det mindre besøkende, dvs. mindre handel i disse områder? Hvor stor trykk blir det på kollektiv trafikk?

Da kan man vel ta en titt på andre større byer i Europa hvor man har hatt et bilfritt sentrum i noen tid allerede.

Muligens noe her: https://www.toi.no/publikasjoner/europeiske-byer-med-bilfrie-sentrum-article33712-8.html

En bilpark på i snitt to år hadde jo vært morsomt å grunle litt rundt med tanke på at en bil vel har en grei levetid på noe mere og hvor/hvordan skulle vi da opånå en slik alder med mindre det var en helt vanvittig eksplosjon i antall biler her i landet? Nei, forventer ikke noe fornuftig svar.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Sitat fra: Amatøren på onsdag 18. april 2018, klokken 11:38
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 18. april 2018, klokken 11:33
Så det er bare å innfinne seg med en virkelighet: Det er ikke lenger ønskelig at folk bor utenfor storbyen og likevel jobber i dem.
Og myndighetenes ramaskrik om at boliger blir for dyre i byene så det settes stadig større krav til egenkapital ved kjøp av bolig. Hvis jeg har forstått det rett så er det ekstra strengt i Oslo.

Dette gjelder vel sekundærboliger, ikke primærboliger?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

PNR1A



Sitat fra: arthur på onsdag 18. april 2018, klokken 19:02
Sitat fra: PNR1A på onsdag 18. april 2018, klokken 10:25
Når man leser enkelte innlegg her så skal man tro at Norge har beste veier i verden, snittalder på bilene er maks. 2 år, ikke noe ventetid hos lege, tannlege er NESTEN gratis og at alle får en del av formue som er på bok hver måned rett på konto.

Tilbake til bomordingen som kommer i 2019. Har noen sett/hørt noe analyse hvordan skal dette påvirke handel og næring i Oslo? Hvis (når) det settes opp bomstasjoner mot Storo og/eller Alnabru, blir det mindre besøkende, dvs. mindre handel i disse områder? Hvor stor trykk blir det på kollektiv trafikk?

Da kan man vel ta en titt på andre større byer i Europa hvor man har hatt et bilfritt sentrum i noen tid allerede.

Muligens noe her: https://www.toi.no/publikasjoner/europeiske-byer-med-bilfrie-sentrum-article33712-8.html

En bilpark på i snitt to år hadde jo vært morsomt å grunle litt rundt med tanke på at en bil vel har en grei levetid på noe mere og hvor/hvordan skulle vi da opånå en slik alder med mindre det var en helt vanvittig eksplosjon i antall biler her i landet? Nei, forventer ikke noe fornuftig svar.

Takk for utfyllende liste med byer som har bilfritt sentrum. Hvilken av disse byer har samme type bomordning som planlegges i Oslo? Stockholm har ca samme antall bomstasjoner som Oslo og ingen planer om forandring, siste gang jeg sjekka. Gøteborg har et lite området som mange kjenner til. Du sammenligner bilfritt sentrum kontra å kjøre gjennom hele Oslo.

Sent from my BTV-DL09 using Tapatalk

Nissan Leaf Nordic 30kWh

arthur

Det var litt med tanke på spørsmål som hvordan et bilfritt sentrum vil påvirke handel og næringsliv, men enig i at det ikke er noen perfekt sammenligning, dog noe man kan kikke på og se/lære av andres erfaring.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Magnus Hansen

Et annet moment her er at stortinget har vedtatt maks 50% bompengebetaling for elbiler. Når så elbilandelen øker, så minker bompengeinntektene. Resultater er ytterligere økning av bompengene både for elbiler og fossilbiler. Nei, bare skrot hele denne veien.

trew123

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 17. april 2018, klokken 12:15
Det var vel åpenbart at dette måtte komme. Hadde det vært 200kr for fossilbiler og 0kr for elbiler, så ville alle som daglig kjører inn til Oslo bytte til elbil. De pengene hadde vært fort tjent inn.. Og da hadde man ikke fått inn en krone til å finansiere E18, Fornebubanen etc. Det hadde interessant å øke bompengene til disse satsene nå umiddelbart. Så tipper jeg trafikken hadde falt såpass at ny E18 ikke lenger er nødvendig..
100-200 pr. dag bør alle som ønsker å kjøre bil til å fra jobb i Oslo være i stand til å betale. Bor selv i Oslo, kjørere fossilbil til og fra jobb og betaler gjerne den summen for å slippe kø og og overfylt kollektivtransport. Ser ikke helt problemet, har lagt opp lader i min plass i fellesgarasjen for å være forberedt, men foreløbig er fossil mest praktisk og økonomisk totalt.

Osloensis

Det koster da å kjøre på motorveier i Frankrike og Italia, f.eks. Disse motorveiene er uten lys, ofte innsnevret til 1-2 felt pga veiarbeid, og med kø, kø og mere kø i en ekstremt utvidet rushtid.
Man kan regne 10-15 kr / mil hver vei. Evt alternative veier er så overbelastede at man knapt klarer å forflytte seg.
Her er riktignok ikke poenget å få ned trafikken, men å finansiere veiene i seg selv (vanligvis private).

Arealer i byer er naturligvis mer dyrbare enn området utenfor. Da må man betale for bruken av dem.


Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

arthur

Sitat fra: Osloensis på lørdag 28. april 2018, klokken 16:14
Det koster da å kjøre på motorveier i Frankrike og Italia, f.eks.

Og i en rekke andre europeiske land samt en mengde land ellers rundt om i verden.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Løve

I Europa kan en alltid kjøre andre veier om en vil. I Norge sørger miljøfanatikere i Oslo for at trafikk som ikke har noen alternativ når det skal over øst-vest aksen må betale blodpriser. Hvor er ringveien rundt Oslo?

Videre, i utlandet så betaler en bompenger for VEI! her betaler en bompenger for buss og sykkel! Gi meg skikkelige motorveier for pengene og jeg skal betale med glede.

Amatøren

Sitat fra: Løve på lørdag 28. april 2018, klokken 19:59
I Europa kan en alltid kjøre andre veier om en vil.

Ja, men den EU loven passet Norge på å ikke implementere (til tross for at Norge vist nok er flinkeste landet i Europa å implementere EU lover).

Loven var visst også årsak til at bommene på både ny og gammel vei over Svinesund havnet på norsk side.

Den på gamleveien ble visst først tiltenkt (påbegynt?) bygget på svensk side etter at den nye veien med tilhørende bomstasjon på ny vei var bygget på norsk side.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

timingbeltkiller

Billigere veier må nødvendigvis bety lavere bompenger.
En måte å bygge betydelig billigere på,
er å beholde nåværende vei som enveiskjørt vei med begge/alle filer i samme retning.
og bygge en ny enveiskjørt vei for trafikken i motsatt retning.

De to veiene kan gjerne legges i god avstand fra hverandre
for å komme mest mulig unna dyrka mark.

FORØVRIG
er bilen i Norge i første rekke en melkeku for statskassa.
Derfor sier det seg sjøl du kan verken sette så høye avgifter
på fossilene at kun de aller rikeste har råd til å kjøre de,
eller unngå at elbilene overtar rollen som melkeku jo større
prosentandel av total bilpark de utgjør.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

#42
Personlig kan du unngå de høye boligprisene og utgiftene med å pendle på jobb
ved å flytte fra leilighet i blokk i byen til enebolig på landsbygda.

Du jobber 3 dager i uka a 12 timer,
bor og sover på kontoret.
Og kjører heim og bor der 4 dager i uka.

Bygnings- og anleggsarbeidere har lenge praktisert en lignende ordning.
De bor på brakka jobbdagene.

ALTERNATIVT
kan du velge yrke med arbeidsplass i bygda du bor i.
Særlig yrker med offentlig arbeidsgiver er i denne kategorien.
Deretter yrker i virksomheter som fins de aller fleste steder.
Eksempelvis handel og lokal transport.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Burger

Sitat fra: Løve på lørdag 28. april 2018, klokken 19:59
I Norge sørger miljøfanatikere i Oslo for at trafikk som ikke har noen alternativ når det skal over øst-vest aksen må betale blodpriser.

I tilfelle du med miljøfanatikere mener kun MDG :

https://www.nrk.no/norge/faktisk.no_-bomsatsene-er-noe-bade-hoyre_-venstre_-krf-og-byradspartiene-er-enige-i-1.13726040
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

arthur

Sitat fra: Løve på lørdag 28. april 2018, klokken 19:59
I Europa kan en alltid kjøre andre veier om en vil. I Norge sørger miljøfanatikere i Oslo for at trafikk som ikke har noen alternativ når det skal over øst-vest aksen må betale blodpriser. Hvor er ringveien rundt Oslo?

Videre, i utlandet så betaler en bompenger for VEI! her betaler en bompenger for buss og sykkel! Gi meg skikkelige motorveier for pengene og jeg skal betale med glede.

Joda, stort sett enig med deg i hva du skriver, men er Norge helt sammenlignbart med "Europa" hva angår topografi og befolkningstetthet?
En annen ting er jo at hvis bompenger IKKE også skal gå til kollektivtrafikk så er det flott for de som vil kjøre bil, billigere, men dyrere for dem som ønsker å benytte kollektivtrafikken hvilket igjen kanskje ikke er riktig tenkning siden det blir flere biler og mindre kollektivt bruk?

Mulig jeg blir å anse som en fanatiker, men kollektiv tenkning må til!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA