Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

71 kr for elbiler fra Bærum Til Oslo i 2025

Startet av Vind, tirsdag 17. april 2018, klokken 11:28

« forrige - neste »

Agmuns

Den store forskjellen er at vi oppfordres til å flytte ut til hver eneste lille bakketopp, samtidig som politikerne verken er opptatt av bedre infrastruktur på vei eller jernbane.

Bare for å sette ting i perspektiv: det er fullt på regiontoget jeg må ta for å komme på jobb og det er fullt på veiene jeg bruker for å komme meg på jobb. Det er altså fullt på alle mulige transportmuligheter jeg har. Uten å se på elbiler spesifikt, så er det allikevel ønskelig at enda færre skal kjøre bil fordi da slipper vi å bygge ut veinettet, samtidig som togene skal bli enda fullere uten at vi egentlig har noen realistisk plan for å bedre tilbudet der heller.

Unnskyld språkbruken, men hva faen er det de udugelige nekene av noen politikerne ønsker at vi skal gjøre for å kunne bo utenfor storbyene og allikevel jobbe i dem?

cra

Sitat fra: PK snekker på onsdag 18. april 2018, klokken 10:50
Man sparer jo dette i forhold til at det ikke er noe avgift på strømmen.

Med mindre man bor i de nordligste fylkene så betaler man både nettleie, mva og forbruksavgift på strømmen, gjør man ikke det da? ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Magnus Hansen

Sitat fra: Agmuns på onsdag 18. april 2018, klokken 11:07
Den store forskjellen er at vi oppfordres til å flytte ut til hver eneste lille bakketopp, samtidig som politikerne verken er opptatt av bedre infrastruktur på vei eller jernbane.

Bare for å sette ting i perspektiv: det er fullt på regiontoget jeg må ta for å komme på jobb og det er fullt på veiene jeg bruker for å komme meg på jobb. Det er altså fullt på alle mulige transportmuligheter jeg har. Uten å se på elbiler spesifikt, så er det allikevel ønskelig at enda færre skal kjøre bil fordi da slipper vi å bygge ut veinettet, samtidig som togene skal bli enda fullere uten at vi egentlig har noen realistisk plan for å bedre tilbudet der heller.

Unnskyld språkbruken, men hva faen er det de udugelige nekene av noen politikerne ønsker at vi skal gjøre for å kunne bo utenfor storbyene og allikevel jobbe i dem?

For det første er planlagt en heftig satsing på tog i alle fall til Norges største by. Ellers er det bare å innfinne seg med at tiden det var ønsket at folk bodde seg spredt er på vei til å ta slutt. Rundt byen ønskes befolkningsveksten i kollektivknutepunkter. Stadig høyere bompenger gir folk insentiv til å bosette seg nærmere jobben. Så det er bare å innfinne seg med en virkelighet: Det er ikke lenger ønskelig at folk bor utenfor storbyen og likevel jobber i dem.

Amatøren

Sitat fra: Agmuns på onsdag 18. april 2018, klokken 11:07
Uten å se på elbiler spesifikt, så er det allikevel ønskelig at enda færre skal kjøre bil fordi da slipper vi å bygge ut veinettet, samtidig som togene skal bli enda fullere uten at vi egentlig har noen realistisk plan for å bedre tilbudet der heller.
Vel NSB vil vel ikke ha passasjerer heller da de driver nå å innfører betaling på pendlerparkeringene nå. I hvert fall i Asker.

Påskuddet er at de i nærområdet skal gå eller sykle. Hvor mange av alle togpassasjerer bor så nær en stasjon? Og hvem med små barn og barn med aktiviteter har tid til å gå mer en 5-10 minutter til og fra stasjonen?

Med tanke på hvor fulle togene er så tror jeg ikke at de som bor nærmest er de som overrepresentert med å kjøre til stasjonene.

Sitat fra: Agmuns på onsdag 18. april 2018, klokken 11:07
Unnskyld språkbruken, men hva faen er det de udugelige nekene av noen politikerne ønsker at vi skal gjøre for å kunne bo utenfor storbyene og allikevel jobbe i dem?
:+1: :+1: :+1:
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 18. april 2018, klokken 11:33
Så det er bare å innfinne seg med en virkelighet: Det er ikke lenger ønskelig at folk bor utenfor storbyen og likevel jobber i dem.
Og myndighetenes ramaskrik om at boliger blir for dyre i byene så det settes stadig større krav til egenkapital ved kjøp av bolig. Hvis jeg har forstått det rett så er det ekstra strengt i Oslo.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Counterpointer

Sitat fra: cra på onsdag 18. april 2018, klokken 11:17
Sitat fra: PK snekker på onsdag 18. april 2018, klokken 10:50
Man sparer jo dette i forhold til at det ikke er noe avgift på strømmen.

Med mindre man bor i de nordligste fylkene så betaler man både nettleie, mva og forbruksavgift på strømmen, gjør man ikke det da? ;)
Det er jo også slik at elavgiften er større en avgiftene på fossilt drivstoff.

«Bensin- og dieselavgiften har økt med 4,7 og 4,5 prosent siden den blå-blå regjeringen tok over i 2013. I løpet av den samme perioden har elavgiften økt med hele 37,8 prosent.»

Kilde

https://svorka.no/statsbudsjettet-elavgiften-oker-igjen/

jkirkebo

Sitat fra: Amatøren på onsdag 18. april 2018, klokken 11:34
Vel NSB vil vel ikke ha passasjerer heller da de driver nå å innfører betaling på pendlerparkeringene nå. I hvert fall i Asker.

NSB har nok ingenting med pendlerparkering eller stasjonsområder å gjøre overhodet. Det er Bane Nor som styrer dette.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amatøren

OK.

Takk for korreksjon.  :+1:

Uansett så påvirker vel antall passasjerer Bane NOR til syvende og sist.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

PK snekker

Sitat fra: cra på onsdag 18. april 2018, klokken 11:17
Sitat fra: PK snekker på onsdag 18. april 2018, klokken 10:50
Man sparer jo dette i forhold til at det ikke er noe avgift på strømmen.

Med mindre man bor i de nordligste fylkene så betaler man både nettleie, mva og forbruksavgift på strømmen, gjør man ikke det da? ;)
Nettleie og mva er ikke avgift. Men tar selvsagt poenget ;D

Dette er allikevel små penger sammenlignet med fossildrivfstoff, men slapp helt av. Om kort tid er strømprisen 3-4 dobbelt og staten drar inn det samme eller helst mer en hva de gjør i dag. :+1:
1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

Øyvind.h

Så en husstand som betaler 25.000 i strøm i året må belage seg på 100.000,-? Det vil svi.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

vangli

Kun en måte å få dette endret på. Stem på parti eller partier som er mot avgiftsrushet ved neste valg. Mvh Bent
Leaf eier fra 24/1-2012

1000kwh

Sitat fra: vangli på onsdag 18. april 2018, klokken 12:52
Kun en måte å få dette endret på. Stem på parti eller partier som er mot avgiftsrushet ved neste valg. Mvh Bent
Spiller ingen rolle hva du stemmer på. Nå er FRP i regjering og avgiftene øker i sitt vante tempo.. De skulle til og med fjerne bompengene  :o

PK snekker

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 18. april 2018, klokken 12:49
Så en husstand som betaler 25.000 i strøm i året må belage seg på 100.000,-? Det vil svi.

klart det vil svi, men samtidig kommer du ikke til å opprettholde så høyt forbruk. Fremtidens hus skal også gå mot null utslipp.

Enova har støtteordning som skal hjelpe til, men de har fjernet ordningen for etterisolering. Dette er nemlig den mest effektive og trenger derfor ikke støtte lengere. Akkurat slik som med elbil.

Det er ikke lenge siden jeg betalte 4700 i året for bommen. Hadde noen sagt da at vi skulle opp i 70 kr pr passering og høyere på sikt tror jeg ikke mange hadde trodd det.  :D

Min husstand har jo mellom 45 og 50 000 i drivstoff utgifter i året. Når alle skal ha elbil må dette kreves inn på andre måter.
1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

Magnus Hansen

Regnestykket innebærer også bare første av tre byggetrinn for ny E18. Det blir nye bommer for hver av de neste også. Ny artikkel i dag:

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/160-kroner-i-bompenger-nar-e18-kommer-1.14010717

Øyvind.h

#29
Sitat fra: PK snekker på onsdag 18. april 2018, klokken 13:35
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 18. april 2018, klokken 12:49
Så en husstand som betaler 25.000 i strøm i året må belage seg på 100.000,-? Det vil svi.

klart det vil svi, men samtidig kommer du ikke til å opprettholde så høyt forbruk. Fremtidens hus skal også gå mot null utslipp.

Hehe. At passivhus kan ha et lavt fobruk hjelper lite for de millioner av boliger vi har i Norge per i dag. Jeg har allerede etterisolert deler av huset, installert luft-luft varmepumpe, montert led-pærer mm. Allikevel har jeg strømregning på ca 20.000,- per år. Vi er 6 pers i husstanden og kan ikke klare oss med særlig mindre plass, ei heller enorm reduksjon i forbruk. Økonomisk hadde det gått helt fint med strømregning på 80.000,-, men jeg har ingen tro på at det vil skje. Og for mange ville det vært total katastrofe. Minstepensjonist med 100-120.000 utbetalt hvert år som går fra 10-40k kan bare flytte med en gang.
Det er vanskelig å si til husstandsmedlemmene at de ikke lenger får dusje, at alle må sove i felles rom, at kjøleskapet må tas ut av drift og tv blir en time lørdags kveld.

Selv hytta som blir splitter ny og godt isolert får et strømforbruk på rundt 7500kWh. Dvs rundt 30.000,- i strømregning bare der.....

Norge vil ikke gå fra en strømpris som ligger midt på treet i Europa til å legge seg på nær det doble av det dyreste landet i Europa. Norge er et kaldt land med mye vinter og spredt bosetning.

Men heldigvis - om målet er å dekke tapte drivstoffinntekter er den øvre rammen for min del ca 10.000,-. Jeg fylte diesel før for ca 15.000,- per år. En del av dette er produktkost, mens mesteparten er avgift. Så ca 10.000,- må strømregningen øke for å gå i null.
Trekk fra det jeg betaler i mva og avgifter på strømmen så er differansen kanskje nede i 6-7.000,-.

Det holder at strømprisen øker med 25%, så er jeg i mål.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA