Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.

Startet av arnkl, tirsdag 15. mai 2018, klokken 11:36

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Triangle på onsdag 13. juni 2018, klokken 12:14
Jeg vurderer seriøst å prøve å komme meg ut av reservasjonen. Hele poenget med elbil var å komme godt ut av det økonomisk,
Å eie og bruke fossilbil fremover vil bli dyrere og dyrere. Jeg tipper differansen vil holde seg greit (dvs kostnadsdifferansen mellom el og fossil), men i takt med at avgiftene økes på kjøp og bruk av fossil vil det innføres også på elbil.

Dermed vil man komme godt ut av elbil vs fossil, men man på påregne å bidra med skatter og avgifter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Triangle

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. juni 2018, klokken 12:18
Å eie og bruke fossilbil fremover vil bli dyrere og dyrere.

Hva har du av belegg for å påstå dette? Ja det er en trend, men gitt at bompenge-økningen for elbiler blir vedtatt på fredag, så vet vi jo prisene, og disse kan gjerne holde seg i flere år fremover. Er vel mer sannsynlig at de forblir slik, enn at de skal øke.

stefse

Enkelt fortalt blir det halv pris på elbiler fremover på det meste, som etterhvert vil gå mot full pris.

Det man sparer på halv pris, drivstoffet samt noe vedlikehold er ikke nok til å få folk med beskjeden økonomi til å ta ulempen med å investere i ny elbil.

Det er snart slutt på gulrøttene, og over til pisken.
Pisken for fossilkjøring vil bare gradvis og sakte komme til syne fremover, slik at de med gammel bil og dårlig økonomi fremdeles ikke blir "flådd" av politikerne riktig enda.
Ergo, fritt frem for fossilkjerrer noen år til.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Øyvind.h

Sitat fra: Triangle på onsdag 13. juni 2018, klokken 12:25
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. juni 2018, klokken 12:18
Å eie og bruke fossilbil fremover vil bli dyrere og dyrere.

Hva har du av belegg for å påstå dette?

Fordi målet fortsatt er å få fossilbiler bort fra byene. Dernest vil målet være biler i sin helhet.
I Oslo kommer nå snart bompenger på elbil. Samtidig skrus fossilbiler opp i 50-70kr eller noe sånt. Dvs betaling kommer for elbiler, og skruen strammes videre for fossilbiler.
Slik er det bare å forvente at det fortsetter.

Fossilbil er det siste jeg ville hatt nå i årene som kommer. Både fordi det blir dyrere og dyrere i bruk, men også på grunn av restriksjoner på bruk. Vi fikk prøve dieselforbud i Oslo nå i vinter. Dette tror jeg bare vil bre seg utover. Andre europeiske byer (London er vel sist ut nå) kommer med lavutslipssoner og andre restriksjoner på bruk av fossilbil.

Det er ingen grunn til å tro at ikke det vil bli dyrere og tøffere å eie fossilbil i årene som kommer og at differansen til elbil vil stå seg bra. Både i pris og i bruksfordeler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: stefse på onsdag 13. juni 2018, klokken 12:36
Enkelt fortalt blir det halv pris på elbiler fremover på det meste, som etterhvert vil gå mot full pris.

Du må nesten definere hva du mener med full pris. Prisen på fossilbiler vil fortsette å øke. At elbiler sidestilles med fossilbiler i bommen kan du bare glemme. Fossilbilenes dager i byen er talte, så sidestilling er helt ulogisk.

I løpet av noen år kommer kanskje nivået på bompenger på elbiler opp, men ikke uten videre økning på fossilbiler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cra

Sidestilling av elbiler og fossilbiler (personbiler, ikke lastebiler etc) kommer nok, men sikkert ikke før det i praksis ikke er fossilbiler igjen, bortsett fra veteranbiler og kanskje noen andre spesialkjørøy for spesielt interesserte. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: Triangle på onsdag 13. juni 2018, klokken 12:14
Jeg vurderer seriøst å prøve å komme meg ut av reservasjonen. Hele poenget med elbil var å komme godt ut av det økonomisk, at de sparte utgiftene på bom/drivstoff skulle finansiere elbil-lånet. Nettop derfor kunne jeg leve med at Leaf er dårligere enn min Avensis 2005 på det meste. (Rekkevidde, plass, tilhenger, takboksstørrelse)
"Finurligheter" som bluetooth, autopilot, lyd og teknologi er selvfølgelig mye bedre på en ny bil, men dette er av annenrangs betydning for meg.

Men en økt årlig kostnad på 14 000 pga bompenger i Rogaland så forskyves regnestykket seg mye. Hvorfor skal jeg ikke beholde gamlebilen noen år til om elbilen er like dyr...

Tja, årlig kostnad på en Leaf til 300k blir vel ca. 30.000 tenker jeg. Verditap og renter, over en 10 års periode. Om du sparer 14k på bompenger, 14k på drivstoff og 2k på årsavgift så har du de 30.000,- i året. "Gratis bil" altså og du kan putte det du får for Avensisen i lomma ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Er en annen tråd også om dette:

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=39974.0

Sitat fra: Triangle på onsdag 13. juni 2018, klokken 12:14
Men en økt årlig kostnad på 14 000 pga bompenger i Rogaland så forskyves regnestykket seg mye. Hvorfor skal jeg ikke beholde gamlebilen noen år til om elbilen er like dyr...
Faktum er at det faktisk blir STØRRE forskjell fordel elbilene fra det innføres bompenger på elbil enn i dag. I dag er vel taksten 20,- per passering, men i den nye bomringen fra 1. oktober, så er prisen 45,- i rushet (hvis jeg husker rett..). Elbil betaler i dag 0,-, og sparer dermed 20,- per passering. I den nye bomringen vil elbil med 50% takst betale 22,50 og spare 22,50 per passering.

Men generelt er jeg helt enig, så fort regningen allikevel kommer, så blir den opplevde forskjellen i større grad visket ut.

Vi som i dag har elbil lot oss tidlig overtale, økonomisk bevisste, var gjerne nysgjerrige på teknologien, miljøbevisste, eller en kombinasjon av flere her. De som sitter på gjerdet fortsatt trenger MER overbevisning enn oss som allerede har elbil(er), ikke MINDRE, så med å gå denne veien kommer hele nullutslippsbil-visjonen i 2025 til å gå rett til helvete. Dessverre frykter jeg nok at "mer overbevisning" heller kommer i form av enda mer pisk i andre enden.

Triangle

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 13. juni 2018, klokken 13:22
Sitat fra: Triangle på onsdag 13. juni 2018, klokken 12:14
Jeg vurderer seriøst å prøve å komme meg ut av reservasjonen. Hele poenget med elbil var å komme godt ut av det økonomisk, at de sparte utgiftene på bom/drivstoff skulle finansiere elbil-lånet. Nettop derfor kunne jeg leve med at Leaf er dårligere enn min Avensis 2005 på det meste. (Rekkevidde, plass, tilhenger, takboksstørrelse)
"Finurligheter" som bluetooth, autopilot, lyd og teknologi er selvfølgelig mye bedre på en ny bil, men dette er av annenrangs betydning for meg.

Men en økt årlig kostnad på 14 000 pga bompenger i Rogaland så forskyves regnestykket seg mye. Hvorfor skal jeg ikke beholde gamlebilen noen år til om elbilen er like dyr...

Tja, årlig kostnad på en Leaf til 300k blir vel ca. 30.000 tenker jeg. Verditap og renter, over en 10 års periode. Om du sparer 14k på bompenger, 14k på drivstoff og 2k på årsavgift så har du de 30.000,- i året. "Gratis bil" altså og du kan putte det du får for Avensisen i lomma ;)

Prøvde å sette opp et regnestykke selv. Med 200k i lån på ny bil og 4 års nedbetalingstid ser det ut som jeg totalt sett går i null etter 5 år, sammenlignet med å beholde gamlebilen. Uten denne surprise-motherfucker-bom-endringen hadde jeg gått ca 14 400x5=72k i pluss. Det var litt av motivasjonen til å tåle ulempene med elbil...

pudderjagar

Husk å ta med:
Billigare drivstoff. Tjener ca 1 kr pr kjørte km
årleg service som er redusert frå 7000 til 1500
Ferger er no 25% billigare enn dei nokon gong har vært pga 50% rabatt og ferjekort som gjev ytterlegare 50%
Kollektivfelt fordelen.
Kun 50% maks i alle bomringer som har innført betaling for elbil.
Salgsverdien når du selger bilen må du også trekke frå på reknestykket.
Komfort, sikkerhet og teknologi er mykje betre i ein ny bil.
Nybilgaranti kontra utgått garanti.
Alle nye elbilar kan ha takboks.

For min del så vil eg aldri tilbake til fossil siden eg tjener over 70 000kr i året kontra dei 2 gamle bilane eg hadde

Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Øyvind.h

Jeg skulle hatt godt betalt for å kjøre fossilbil nå.
Betale ekstra for fossilbil blir for meg helt bakvendt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rollep

Sitat fra: stefse på onsdag 13. juni 2018, klokken 08:03
Hehe, politikerne i Rogaland kan nesten ikke vente med å få innført bomtaksten. De sitter formelig klar i salen til å klubbe igjennom vedtaket, såsnart eposten fra stortinget med tillatelsen kommer.

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/6n0mMO/Elbiler-ma-betale-bompenger-i-Rogaland
Dette var akkurat som forventet ja.

Og for bare et par uker siden døpte man om hele skiten til "Bymiljøpakken", for en vits >:(

Heldigvis har jeg bare en bompassering og 17 km kjøring til havnen i Risavika (Gateway to freedom) :D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Zero-talent

Har ikke klart å finne disse avsnittene i budsjettet. Hva sier det om betaling på riksvei (e18 osv)? Det er vel staten som vedtar satsene i de bommene? For min del med kjøring gjennom en skog av bomstasjoner i Vestfold betyr riksvei mye mer enn lokale passeringer.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

Counterpointer

Sitat fra: gr på onsdag 13. juni 2018, klokken 15:55
Vi som i dag har elbil lot oss tidlig overtale, økonomisk bevisste, var gjerne nysgjerrige på teknologien, miljøbevisste, eller en kombinasjon av flere her. De som sitter på gjerdet fortsatt trenger MER overbevisning enn oss som allerede har elbil(er), ikke MINDRE, så med å gå denne veien kommer hele nullutslippsbil-visjonen i 2025 til å gå rett til helvete. Dessverre frykter jeg nok at "mer overbevisning" heller kommer i form av enda mer pisk i andre enden.
Dette er en så «to the point» spesifisering.

101 % enig

Triangle

Skulle ikke dette stemmes om i stortingent sist fredag? I rogalands-avisene stod det at dette måtte avgjøres på nasjonalt nivå. Nå er jeg ikke i tvil om utfallet, men ble det bekreftet at det blir slik?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA