Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva leverer hytteladerne fra Nofuel egentlig?

Startet av Rav4_EV, tirsdag 17. april 2018, klokken 09:57

« forrige - neste »

Rav4_EV

Det kommer stadig frem påstander om hvilken strøm som tilbys Zoe fra en "hyttelader".

De målinger som gjøres på hobbybasis innebærer å tolke noen udokumenterte data på bilens diagnosekontakt.
Dette blir veldig amatørmessig og forteller lite om de faktiske forhold.
Som alt annet ladeutstyr så tilbys det en maksimal ladestrøm og bilen står fritt til å benytte alt opp til dette nivået.

I henhold til ladestandarder (IEC62196 og J1772) skal andelen av det positive signalet multipliseres med 0,6 for å avgjøre pilotsignalet i Ampere. (Egen regel for strøm over 51A)

Det ene bildet viser den minste hytteladeren for 10A Her viser andelen positiv pulsbredde 0,167* 0,6 = 10,02A
Den andre bildet viser den store hytteladeren for 16A Her viser andelen positiv pulsbredde 0,267* 0,6 = 16,02A

Nå er ikke mitt Fluke 125 et kalibrert og sertifisert meter, men har nok en toleranse som er såpass god at det kan kalles "harde fakta".

For de som tror på litt enklere målemetoder legger jeg også med en filmsnutt.

https://youtu.be/RiPkXAqNkQQ

Som man sier på tv, Vi legger'n død nå?
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

Usikker på hva du her prøver å bevise.

Vi ser at den store "bøtta" tilbyr og leverer 16A til bilen, noe få burde betvile.

Likeså kan vi forvente at 10A bøtta gir bilen 10A. Noe som i Renault Zoe sitt tilfelle ( og på 240 versjonen ) betyr dobbel ladetid i forhold til 16A lading.

Problemet med disse bøttene er vel effektiviteten, og varmgangen det medfører, og påfølgende nedjustering av ladestyrken for å holde temperaturen i sjakk?

Siden bøttene er et rimeligere alternativ til Zapcharger pro hadde det vært interresant å sett en 10A og en 16A versjon av disse konkurrere mot hverandre på ladetid. Zapcharger pro har aktiv kjøling, og er betydelig mer effektiv enn en mekanisk lavfrekvens trafo, så den vil holde ladestrømmen ved like med mindre den dekkes til, eller er utsatt for direkte sollys.   
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Nå er det slik at enkelte benytter høyt tvilsomme målemetoder for deretter fremsette feilaktige påstander om produkter.

Når det gjelder spørsmålet om hyttelader kontra Zaptec portable så er dette historie.
Zaptec har sagt opp avtalen med Renault og "portable" er ikke lenger til salgs slik jeg forstår det.

Hva gjelder effektiviteten så hadde jeg også en forventning om at "portable" var banebrytende fremfor 50Hz trafo. Det var helt til jeg så de første videoene hvor kjøleviften gikk som en støvsuger. ;)
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

HCO

Jeg er veldig fornøyd med hytteladeren, den har fungert problemfritt både på R240 og R90. Vi har nå solgt "bensinbeistet" og klarer oss kun med Zoe, noe som ikke ville vært mulig uten å ha lademuligheter på hytta.

Men apropos kjøling: Trafoen blir svært varm når den står og lader R90 i 14 timer eller mer - sist gang var den så varm at jeg nesten brant meg på undersiden. Er dette normalt, og ingen grunn til bekymring?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

hsa77

Sitat fra: HCO på torsdag 19. april 2018, klokken 11:09
Jeg er veldig fornøyd med hytteladeren, den har fungert problemfritt både på R240 og R90. Vi har nå solgt "bensinbeistet" og klarer oss kun med Zoe, noe som ikke ville vært mulig uten å ha lademuligheter på hytta.

Men apropos kjøling: Trafoen blir svært varm når den står og lader R90 i 14 timer eller mer - sist gang var den så varm at jeg nesten brant meg på undersiden. Er dette normalt, og ingen grunn til bekymring?
Min trafo blir også ganske varm, så det er nok normalt. Ifølge nofuel.no skal lyset på trafoen blinke rødt ved overtemperatur, så da er det innebygd sikring mot ekstrem temperatur. Det er nok likevel en god idé å unngå å plassere trafoen på tregulv eller annet brennbart underlag.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

elektrolux

#5
Zapcharger Edit pro Portable er fritt tilgjengelig via utvalgte Renault forhandlere.

Dette er siste versjon, altså 16A versjonen. Det er stor forskjell på viftelyden på en Zapcharger portable, og en støvsuger.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

#6
Zapcharger Pro er vel en avansert veggboks som leverer samme strømnett inn og ut.
Den har vel lite å gjøre med "portable" som er en høyfrekvens skilletrafo.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

Helt riktig. Blandet de 2 modellene der. Korrigert nå.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hsa77

#8
Sitat fra: elektrolux på torsdag 19. april 2018, klokken 22:41
Zapcharger Edit pro Portable er fritt tilgjengelig via utvalgte Renault forhandlere.

Dette er siste versjon, altså 16A versjonen. Det er stor forskjell på viftelyden på en Zapcharger portable, og en støvsuger.
Jeg hadde den første versjonen av zapcharger portable, makan til elendig design skal man lete lenge etter. Formatet med en stor og lang boks og en gedigen klump like ved støpslet gjorde at den fylte omtrent hele bagasjerommet. Lademugga til nofuel står pent i det ene hjørnet og tar i praksis mye mindre plass. Viftelyden er kanskje ikke like høy som på en støvsuger, men hvorfor må man ha en vifte på en boks som skal være banebrytende energieffektiv? Med såpass stort areal som den boksen har skulle jeg tro det hadde gått å ha utelukkende passiv kjøling. I tillegg slutta den plutselig å virke og måtte sendes inn på service, lademugga fra nofuel har aldri gitt meg problemer. Når vi til slutt sammenligner priser blir jo spørsmålet hvem i alle dager kan finne på å kjøpe seg en Zapcharger portable?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

geear

Personlig syns jeg at det begynner å bli i overkant stor andel innlegg som er økonomisk motivert, altså bærer preg av business. Selv om det er mange som driver med dette i det daglige som er viktige ressurser her inne, så blir det mye mas, og i blant er det påstander som har blitt avslørt som "fake facts" også, men det preller av som vann på gåsa...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA