Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Da gikk startskuddet for bompenger. Demper utfasingtakt av fossilbiler.

Startet av stefse, tirsdag 17. april 2018, klokken 07:28

« forrige - neste »

stefse

Så kunne de ikke dy seg lenger. For tidlig, spesielt siden håndtverker-elbiler enda ikke er i nærheten av å bli faset inn. Hiac'ene og Transporterne vil juble i eksosrørene sine over dette. Antagelig vil det legge en demper på vanlige folks utskifting av fossile biler også.

Bom er den elbilfordelen som betyr mest psykologisk, men mindre i realinntekt. Det hadde vært bedre å legge på hva som helst annet av avgift, endog en fast avgift for å bo i Oslo og ha bil ville truffet bedre enn dette, sett fra miljøperspektiv.

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/70-kroner-i-bompenger-for-elbiler-1.14001977
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Ferry

Betyr ikke dette at forskjellen mellom elbil og fossil blir enda større?

"Det etableres en nasjonal bindende regel om at nullutslippskjøretøy ikke skal betale mer enn maksimalt 50 prosent av takstene for konvensjonelle kjøretøy når det gjelder bompenger, ferje og parkering."

Jo dyrere bom, jo større fordel med elbil. Overskriften kunne vært "Nå må du betale over 50.000 i året for å kjøre bensinbil inn til Oslo" 140 kr/dag 365 dager i året = 51.100,-

Agmuns

Så kunne de ikke dy seg lenger? Dette har da vært allmenn viten i ganske lang stund?

Som også Ferry skriver, det kommer til å bli dobbelt så dyrt å kjøre bil på fossilt drivstoff, så det er definitivt fremdeles en elbilfordel.

arthur

Dette har både vært ventet, og varslet, men litt spent på hvordan de tenker sydover på f.eks E-18 fra Asker/Bærum (Eller E-6) og nedover kysten. Noen som vet? Drar (nesten) aldri til Oslo lenger, men ofte den andre veien!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electrix

Det har jo vært varslet lenge, det som er irriterende er at nrk velger å benytte anledningen til å lage en anti-elbil-sak. De kunne laget en litt mer balansert artikkel og tatt med hvor mye det koster for bensin og dieselbiler, men siden nrk ønsker å forverre både miljøet og menneskers helse så velger de å bare fokusere på at elbiler må betale bompenger...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Troald

Dette er også bestemt i Bergen. Når elbilandelen blir 20% så kommer bompengene og det blir antagelig fra høsten evt vinteren 2019.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

vangli

Vel, med dette forsvinner incitatementet til å kjøpe ny elbil, da jeg allerede har en. Rent øknomisk blir det mye rimeligere å kjøpe en eldre sotende dieselbil som snart blir hivd etter deg for en bitte liten sum. En kan kjøre mange ganger igjennom bompengeringen for denne besparelsen. Altså, etter min mening er det tankeløs politikk ikke å beholde de beviselig virkende incitamentene noen år til.

Mvh Bent
Leaf eier fra 24/1-2012

Agmuns

Sitat fra: vangli på tirsdag 17. april 2018, klokken 10:58
Vel, med dette forsvinner incitatementet til å kjøpe ny elbil, da jeg allerede har en. Rent øknomisk blir det mye rimeligere å kjøpe en eldre sotende dieselbil som snart blir hivd etter deg for en bitte liten sum. En kan kjøre mange ganger igjennom bompengeringen for denne besparelsen. Altså, etter min mening er det tankeløs politikk ikke å beholde de beviselig virkende incitamentene noen år til.

Mvh Bent
Sånn rent bortsett fra at den gamle dieselbilen trolig ikke får kjøre der i fremtiden og at den vil få dobbel så høy bomtakst, så blir det kanskje billigere på kort sikt i det minste.

Jeg kjøper ikke elbil fordi det er miljøvennlig eller fordi jeg sparer så himla mye penger. Jeg gjør det fordi det er gøy. Har også en bensinbil som jeg ikke har noen planer om å kvitte meg med i nær fremtid fordi jeg liker den så godt - koste hva det koste vil.

jkirkebo

Sitat fra: Agmuns på tirsdag 17. april 2018, klokken 07:54
Så kunne de ikke dy seg lenger? Dette har da vært allmenn viten i ganske lang stund?

Som også Ferry skriver, det kommer til å bli dobbelt så dyrt å kjøre bil på fossilt drivstoff, så det er definitivt fremdeles en elbilfordel.

Elbilfordelen blir faktisk større. I dag koster det vel maks 59 kroner å kjøre denne strekningen? Om taksten blir 71,- for elbiler blir den minst det dobbelte for fossilbiler. Altså øker potensiell besparelse fra 59 kroner til 71 kroner per tur. Kjører man 500 turer i året er det 6000,- ekstra spart i forhold til nå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rollep

Sitat fra: Ferry på tirsdag 17. april 2018, klokken 07:47
"Det etableres en nasjonal bindende regel om at nullutslippskjøretøy ikke skal betale mer enn maksimalt 50 prosent av takstene for konvensjonelle kjøretøy når det gjelder bompenger, ferje og parkering."
Har dette egentlig blitt etablert?
Sist jeg så noe var det fremdeles bare et forslag.
Har du en link med litt mer håndfast informasjon?
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Amoss

Sitat fra: Rollep på tirsdag 17. april 2018, klokken 17:11
Har dette egentlig blitt etablert?
Sist jeg så noe var det fremdeles bare et forslag.

Det er slett ikke bare ett forslag, det er vedtatt av ett flertall på stortinget. Men siden dette er ett prinsippvedtak og ikke en lov, så tar det tid å endre alle gjeldende lover som dette vedtaket berører (og det er rom for å misstenke enkelte statsråder for å trenere effektivisering av vedtaket unødig lenge). Så nei, det er så vidt jeg vet ikke gjennomført i alle de berørte lover enn så lenge, men det jobbes med saken...

Noe av dette er omtalt her:
https://www.nrk.no/ostlandssendingen/70-kroner-i-bompenger-for-elbiler-1.14001977
Sitat
– Før eller siden er alle enige om at elbilfordelene må nedskaleres etter hvert som det kommer veldig mange elbiler.

– Men det er et virkemiddel som virker. Vi får flere nullutslippsbiler, og det er kjempeviktig. Jeg tror ikke tiden er inne for å avslutte de virkemidlene før vi er der vi skal være når det gjelder nullutslippsbiler, sier Solli.

50 % rabatt
Det er derfor Stortinget i forbindelse med budsjettforliket for 2017 vedtok at elbiler ikke skal betale mer enn halvparten av det fossilbiler gjør i norske bomstasjoner.
   
SitatDet etableres en nasjonal bindende regel om at nullutslippskjøretøy ikke skal betale mer enn maksimalt 50 prosent av takstene for konvensjonelle kjøretøy når det gjelder bompenger, ferje og parkering.
Budsjettforliket på Stortinget for 2017

Det er dette Statens vegvesen har lagt til grunn når de planlegger ny E18 gjennom Asker og Bærum.
Model S 85D

Rollep

Takk, da er det bare å håpe på at det snarest blir gjeldende lov.

Jeg har alltid vært skeptisk til prinsippvedtak, alt for lett å forandre på.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

siforko

Elbil skal betale 50% av hva ?
Av enkel passering for de som ikke har avtale/brikke, eller 50% av det som en betaler ved avtale/brikke.
Blir vell 50% av full pris, og kanskje 20% rabatt ved avtale ??
Bestillt ID4, men angrer nå

Amoss

Sitat fra: siforko på lørdag 16. juni 2018, klokken 09:13
Elbil skal betale 50% av hva ?
Av enkel passering for de som ikke har avtale/brikke, eller 50% av det som en betaler ved avtale/brikke.
Blir vell 50% av full pris, og kanskje 20% rabatt ved avtale ??

Slik jeg tolker dette så skal elbilen kun betale opptil 50% av hva samme bil hadde måttet betale dersom den hadde vært fossil, og derved få del i alle de samme evnt. rabattordninger/brikkeavtaler som er tilgjengelig for fossilbilene. Evnt. maksbeløp må da også nødvendigvis minimum halveres.

Dette ser vi nå når de implementerte dette for fergeprisene, der er dette spesifisert slik jeg skisserer over.
Model S 85D

Ebe

Ja, til enhver tid 50% av det en fossil faktisk betaler (etter rabatter osv).
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA