Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bytte av enkelt celler.

Startet av Skvulp, mandag 12. mars 2018, klokken 13:47

« forrige - neste »

leafnor

Måtte komme noe slikt ja. Tar nok litt tid før det kommer noen av de refurbished hit.
Når de kommer hit blir nok prisen såpass at det kan bli i drøyeste laget, men vi får leve i troa.
Liten "påskenøtt" å finne ut av hva det blir:

$2850=22000 kr
Frakt 5000
Moms 6750
Sub_Totalt 33750.
Så skal verksted ha sitt, så endelig totalt 40.000,-

Om det kom så folk kunne oppgradere til 40kWt så ville saken kanskje blitt noe helt annet.
For 55.000 så gikk kanskje folk på det.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Noe sånt ville jeg faktisk betalt 40.000 for, dvs for en måned siden. Det ville gitt mange nye år til pendler-Leafen vår som bare såvidt rekker distansen nå. Men ny elbil er allerede bestilt, mjauen må bøte og leafen «degraderes» til konas kortere pendlevei.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Nå med #batterygate gående, kanskje like greit å oppgradere 2012 for langtur?

Det gode burde være å få tak på en kondemnert 40 kWt, og plukke celler ut av den. Litt kynisk, men først må noen da ødelegge en Leaf såpass at det er ingen som ser nytte i å reparere.
Men det er fortsatt problem med temperaturen fra de cellene. De blir fortsatt varmet like kraftig.
BMS fra Gen1 vil strøype på 52C til 39kW, som til slutt vil smelte batteriet om en ikke vet å begrense seg.
Men, hva om en satte inn noen små vifter som rørte rundt på luften inne i batteripakken. Det er jo store temperaturforskjeller der inne, så på det viset måtte det gå å få transportert bort noe varme litt raskere.
Noen som vet hvor sensorene er, og hvor den som alltid blir varmest ligger?

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Rav4_EV

Er vel fortsatt mva = 0 på elbilbatterier?
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

leafnor

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 03. april 2018, klokken 10:29
Er vel fortsatt mva = 0 på elbilbatterier?
Tenkte ikke på det.
Kanskje mulig å finne et "salvage" 40 kWt batteri i utlandet og få det inn momsfritt?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

#35
Studert mer på det med batterioppgradering gjennom bytte av celler i den gamle pakken.
Fysisk passer både 30 og 40kWt celler kan det se ut som.

Spørmålet er om BMS skjønner noe av hva som har skjedd når den får langt større kapasitet å håndtere.
Tror det burde gå, men er det noen som vet?

Så er det dette med batterygate. Settes 40kWt celler i Gen1 pakke blir det #Baterygate Gen1.
Er man først opp med batteripakken, så kanskje mulig å introdusere en liten 5W vifte der inne som får litt røre på lufta. Det må ha effekt.
Så sett på det med luftstrøm rundt batteriet. Jeg ser ikke noe tegn til at det har eller er noen stor luftstrøm rundt batteriet. Spesielt på oversiden der det trolig er varmest.
Det er mye støv der men med stor luftstrøm burde det vært blåst bort?
Så, om en fikk til en økt luftstrøm med bruk av litt "ejektortuter" på undersiden, burde det hjelpe.

Men et annet legalt hinder kan være at den ikke går gjennom EU-kontroll om det avdekkes større kapasitet. Eller spiler det ikke noe rolle, bare batteriet er av samme kjemi?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA