Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Utladede Lifeypo4 Batterier. Håp og evt råd til å få de opp å gå igjen?

Startet av TazzariZ, torsdag 26. april 2018, klokken 22:24

« forrige - neste »

TazzariZ

Hei,

Har 24stk Winston / Thundersky 160Ah batterier som har blitt totalt utladet. De fleste viser alt fra 0.000V til 0,3V (Har 7stk som viser 3,45v)Fikk bilen veldig billig og tenkte kanskje at det kunne være håp for å få liv ihvertfall i noen av de igjen. Har demontert batteripakken fra bilen og begynte i dag å lade et batteri.

Jeg begynte med 2.4V og 0,5A. Volt steg sakte men sikkert oppover. var vel på ca 1.5V før jeg ble utålmodig og kjørte på med 2A en times tid. kom da opp i ca 2.8V. Er ikke så utdannet innen faget så bare prøvde meg litt frem. Har en Hyperion lader som jeg tasta inn NiMH som batteritype (Da life funksjon ikke var mulig grunnet den lave spenningen), 3.8V og på slutten så prøvde jeg meg med 4A. Kom da forholdsvis raskt opp i 3,99V på ladingen og avsluttet for kvelden da jeg ikke var helt trygg på det jeg holder på med :D

Når jeg koblet fra lader på batteriet så ble det en ganske rask nedgang i V avlesning. farten sakker av etterhvert og nå ca en time etter jeg koblet fra viser batteriet 0,275V og står ganske stabilt der. Batteriet holdt 0,001V ved start.

Fulgte med på temperatur på batteriet underveis med infrarød laser og det viste ingen tegn til varmeøkning.

Noen som har vært borti dette før og har gode råd? Og da spesielt om det går an å kjøre på med mere A :)

elektrolux

Det er noen ganger mulig med lav strøm å få liv i cellene igjen, men når du allerede har prøvd dette, og spenningen synker synker også håpet.

Legg merke til om cellene buler. Alltid et dårlig tegn.

Du kan cycle de noen ganger og se om de trekker seg sammen, men det er farlig å sport, så "ikke gjør dett hjemme."
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

TazzariZ

Hei og takk for svar :)

Det er nok antydning til bul på enkelte ja..

Når volt ser ut til å overstige godt å vel spenning til batteriet er vel kanskje det et dårlig tegn også? Om batteriet hadde vært i orden så skulle vel bare batteriet holde seg sånn ca 3,5v og bare sluke i seg A. Til det blir fullt? Og så kutter lading når spenning kommer opp i 3,65v for da er batteriet fulladet?

Eller er det normalt at det kan ligge på en +/- 4volt under lading?

elektrolux

Stemmer det. En defekt LiFePo4 celle vil ikke ta til seg strøm, og derfor heller ikke"arrestere" spenningen på rundt 3,6V.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA