Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dekktrykk 2018 Leaf

Startet av Torman, mandag 16. april 2018, klokken 11:45

« forrige - neste »

Bondeknøl

Har likt å ha endel ekstra luft i dekkene og har faktisk ikke slitt mer dekk i midten av den grunn. Denne artikkelen sier jo at for lite luft på de brede dekkene vi bruker i dag kan gjøre at dekkene sliter mere i midten.
Kjør på med ekstra luft synes nå jeg.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/05/25/195399720/fulgte-ekspert-rad-det-var-ikke-bra-bilen

Rolf65

Min Leaf 2019 ble levert med 3.0 i sommerdekka fra Nissan forhandleren, og en kompis som er mekaniker har også alltid anbefalt trykk noe høyere enn hva som er anbefalt.

sylwester

Sitat fra: Rolf65 på onsdag 03. april 2019, klokken 18:06
Min Leaf 2019 ble levert med 3.0 i sommerdekka fra Nissan forhandleren, og en kompis som er mekaniker har også alltid anbefalt trykk noe høyere enn hva som er anbefalt.
Du målte det på kalde dekk? Dvs. at du ser ca. 3,4 etter litt kjøring?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Beckern

Sitat fra: sylwester på mandag 21. mai 2018, klokken 20:51
Dekktrykket på min på vei til/fra jobb er 250kPa. Jeg lot merke til at jeg var oppe i 290kPa på langturen min på motorveien igår og det må være på grunn av at dekkene er varmere under bruk.

Uansett hva som står i døra skal man aldri gå over det som står på dekket. Det står under WARNING på EC300-dekkene som kommer med bilen at man aldri skal ha over 40psi/275kPa. Dette er selvfølgelig også mens dekket er kaldt. Sikkert lurt å ligge litt under hvis du ikke er interessert i eksploderende dekk  :P

Den gamle leafen min med Ecopia-dekk har 51psi/350kPa som makstrykk så man skal være forsiktig med å ta råd om dekktrykk fra leafeiere da de nye dekkene rett og slett ikke tåler like mye trykk som de gamle.
Slapp av Sylwester. Det er ingen dekk som eksploderer med det første.
Maks trykk er basert på at en luring fyller til max deretter tar bilen på autobahn og ligger i +200km/t en steikende varm dag, med opptil 60 grader i asfalten. Fortsatt skal dekkene tåle både kreftene, temperaturen og det ikke ubetydelige overtrykket. Regn med at dekkene da kan ha både 60 og 70 psi og fortsatt ikke eksploderer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA