Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva kommer Nissan til å gjøre når Tesla modell 3 lanseres i Norge?

Startet av jsher, søndag 15. april 2018, klokken 22:20

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Løve på mandag 16. april 2018, klokken 21:02
Når Telsa en eller annen gang neste år kanskje kommer med Model 3 til Norge så vil Nissan fortsette å selge Leaf som hakka møkk. Model 3 vil være litt for lite, litt for sent, til en for høy pris.
God spøk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jsher

Ok, la oss si at det blir slik som du sier nedenfor. Hvorfor mener du det blir slik? Hva er grunnene til at folk kommer til å velge Leaf, e-Golf eller elbil fra de etablerte merkene?

"Når Telsa en eller annen gang neste år kanskje kommer med Model 3 til Norge så vil Nissan fortsette å selge Leaf som hakka møkk."

Løve

Sitat fra: jsher på mandag 16. april 2018, klokken 21:58
Ok, la oss si at det blir slik som du sier nedenfor. Hvorfor mener du det blir slik? Hva er grunnene til at folk kommer til å velge Leaf, e-Golf eller elbil fra de etablerte merkene?

"Når Telsa en eller annen gang neste år kanskje kommer med Model 3 til Norge så vil Nissan fortsette å selge Leaf som hakka møkk."

Fordi prisen er lavere, tilgangen høyere og det er mye som tyder på at den totale kvaliteten er i en klasse og tre over Model 3.

daktari

Tror Løven bør sjekke AutoBilds prøvekjøring av en Model 3. Den overrasket meg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus

Før vi vet startprisen på M3 så er det ikke så lett å ha en god formening om hvordan markedet vil se ut neste år. Hvis Tesla faktisk kommer til å selge 35K USD versjonen (ca 300K NOK) i volum så blir det nok tøft for ganske mange leverandører av rimelige elbiler.

Personlig har jeg liten tro på at Tesla kan tjene penger med en slik pris neste år og Tesla må snart kunne vise til sorte tall i sine regnskaper hvis de skal overleve. Det blir uansett svært spennende å se hvilke konfigurasjoner og hvilke priser til syvende og sist Tesla ender opp med.

jsher

Jeg satte opp en tabell med "pris pr. km rekkevidde", og konverterte prisene på flere modeller utfra pris pr. km rekkevidde på Tesla Modell 3. Derfor tror jeg flere vil måtte senke prisene når Tesla Modell 3 kommer til Norge.

Modell               Basispris   Rekkevidde   Pris pr. km rekkevidde   Hva burde innstegspris vært
Tesla Modell 3    290 000   350                  829                                   290 000
Nissan Leaf        255 000   250                 1020                                   207 143
BMW I3             292 820   200                 1464                                   165 714
VW e-Golf          326 700   300                 1089                                   248 571
Opel Ampera      359 900   380                  947                                    314 857

Med forbehold om feil

turfsurf

Nå er det jo mere enn rekkevidde som bestemmer prisen på bilen da. Men med tanke på at Model 3 er minst en størrelse større enn alle de andre her, så ser det jo enda værre ut.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

MrOtto

290k? Sprøyt. Tesla har vel kostet prisen i USA x10. En E-golf koster nesten 80000kr mer enn en Leaf og gir ca. samme rekkevidde. Og Leaf har mye mye bedre plass og kan brukes som eneste bil. En Tesla har erfaringsmessig gitt svært mange turer til verksted for eierne.


Bondeknøl

Sitat fra: Løve på mandag 16. april 2018, klokken 22:16
Sitat fra: jsher på mandag 16. april 2018, klokken 21:58
Ok, la oss si at det blir slik som du sier nedenfor. Hvorfor mener du det blir slik? Hva er grunnene til at folk kommer til å velge Leaf, e-Golf eller elbil fra de etablerte merkene?

"Når Telsa en eller annen gang neste år kanskje kommer med Model 3 til Norge så vil Nissan fortsette å selge Leaf som hakka møkk."

Fordi prisen er lavere, tilgangen høyere og det er mye som tyder på at den totale kvaliteten er i en klasse og tre over Model 3.
Enig i dette.
Skjønner ikke at folk har så veldig tro på at model 3 gruser alle. Nye Leaf brukte under ett halvt år fra lansering til levering. Kvaliteten ser jo veldig bra ut bortsett fra at vi enkelte ganger kan komme til å savne batterikjøling, men dette blir nok fikset på neste utgave slik at de kan forsvare en vesentlig høyere pris.
Model 3 ble lansert for ca to år siden og priset til ca 300k. Enda har de ikke fått til produksjonen og utviklingen av bilen må jo ha kostet mye mer enn beregnet med så mye tid brukt og så mye produksjonsproblemer som de har. I tillegg sliter vel konsernet også. Hvordan kan vi tro at denne bilen fortsatt kommer til å koste rundt 300k?
Nissan klarer å produsere/levere og å tjene penger på Leaf, mens Tesla hverken klarer å produsere/levere og å tjene penger.

Bondeknøl

Sitat fra: jsher på tirsdag 17. april 2018, klokken 06:20
Jeg satte opp en tabell med "pris pr. km rekkevidde", og konverterte prisene på flere modeller utfra pris pr. km rekkevidde på Tesla Modell 3. Derfor tror jeg flere vil måtte senke prisene når Tesla Modell 3 kommer til Norge.

Modell               Basispris   Rekkevidde   Pris pr. km rekkevidde   Hva burde innstegspris vært
Tesla Modell 3    290 000   350                  829                                   290 000
Nissan Leaf        255 000   250                 1020                                   207 143
BMW I3             292 820   200                 1464                                   165 714
VW e-Golf          326 700   300                 1089                                   248 571
Opel Ampera      359 900   380                  947                                    314 857

Med forbehold om feil
De som tror på regnestykket ditt blir nok skuffet.....
Det største problemet når model 3 endelig kommer er nok at at de som stod i køen har funnet ut at de heller kjøpte en annen bil først og at det er safere å satse på andre bilmerker i rimeligere prisklasser som allerede er leveringsklare med ca samme rekkevidde.
Har Tesla råd til å betale tilbake alle depositumene på model 3? Hvordan er reglene for de som kanselerer?

Øyvind.h

Leaf og M3 er to helt forskjellige biler.
Om man ikke tror folk har betalingsvilje for ytelser, design, ladenettverk, bedre plass +++ har man skremmende lite innsikt i markedet.

Det er ikke sikkert Nissan trenger gjøre så mye når M3 kommer (bortsett fra at de må få skikk på batteriene sine). M3 er mer BMW 3-serie segment enn Golf-segment, selv om bilen vil stjele kunder fra mange forskjellige segmenter. Skulle gjerne klart meg med en M3 selv, men den blir for liten.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: MrOtto på tirsdag 17. april 2018, klokken 07:01
290k? Sprøyt. Tesla har vel kostet prisen i USA x10. En E-golf koster nesten 80000kr mer enn en Leaf og gir ca. samme rekkevidde. Og Leaf har mye mye bedre plass og kan brukes som eneste bil. En Tesla har erfaringsmessig gitt svært mange turer til verksted for eierne.

Kursen som brukes for Model X for tiden er rett under 8,50. Basic X75D koster 674.920,- i norge og $79,500 i USA.

Brukes samme kurs for Model 3 havner den på ca. 297.000,-

Men dollaren har sunket endel i det siste så jeg tipper vi får en prisjustering før Model 3 kommer. En kurs på 8,00 er nok ganske realistisk, i så fall vil Model 3 starte på ca. 280.000,-
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daktari

Sitat "Leaf brukte under ett halvt år fra lansering til levering."
Og hvor lang tid før lansering startet de designfasen? På en større facelift?
Man kan ikke sammenligne Tesla sin modell med andre, da de klassiske bilprodusentene holder alt mer hemmelig enn Tesla. Tesla lanserer uforholdsmessig tidlig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

snoemann

[quote author=jsher link=topic=39200.msg674522#msg674522 date=1523938838
Veldig fin sammenlikning jsher.

Med et forsøk på forbedring:
Har gjort justeringer i henhold til EPA, som er en relativt realistisk standard, og som var å finne for alle bilene :

Modell               Basispris   Rekkevidde   Pris pr. km rekkevidde   Rekkeviddejustert pris (Model 3)
Tesla Model 3     297 000   354                    839                                    297 000 (0)
Nissan Leaf        255 900   243                   1053                            203 877 (- 52 023)
BMW I3             292 820   183                   1600                            153 537 (- 139 247)
VW e-Golf          326 700   201                   1625                                 168 639 (- 158 061)
Opel Ampera-e   359 900   383                    940                                  321 337 (- 38 563)
Hyundai Ioniq    241 900    200                   1210                                 167 800 (- 74 100)
[/quote

Slik det ser ut her så ligger hverken Opel Ampera-e eller Nissan Leaf så ille an med tanke på pris. Begge må redusere prisene sine rundt 50 000 kroner for å konkurrere "godt" med Tesla Model 3 dersom den kommer til å koste 297 000. Det burde være innenfor rekkevidde.

VW e-golf og bmw i3 ser det værre ut med.
Disse er ganske dyre i forhold til hva Tesla Model 3 leverer av rekkevidde.
Å redusere prisen med 150 000 høres ut som en ubehagelig stor sum, og bilene blir kanskje fort ulønnsomme med såpass stor reduksjon i utsalgspris?
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA