Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nobelprisen til Gore

Startet av hens, onsdag 17. oktober 2007, klokken 22:11

« forrige - neste »

hens

Nå er det riktignok en stund til Gore kommer for å motta fredsprisen, men det er kanskje greit å ha litt god tid.
Er dette en god anledning for en liten miljødemonstrasjon?
Rett og slett ved å være påfallende mange elbiler i drift rundt i området der Gore beveger seg,-  før , under og etter mottagelsen.

Tenk over det, vi har god tid til å finne på noe!

Henning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Kanskje vi til og med kan belære ham litt angående Golfstrømmen. I "An Inconvenient Truth" viser han at Golfstrømmen snur sør for Storbritannia.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lars C. Krogenæs

Blir sikkert mye presse rundt i Oslo sentrum som fokuserer på miljøet. Vi burde kjøre rundt i elektriske biler kontinuerlig, for å vise at Norge er elbilnasjonen. Tipper dette ville ha fått mye oppmerksomhet. Kanskje en døråpner for Buddy og Think ?

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

elektrolux

Sitat fra: El rayo på onsdag 17. oktober 2007, klokken 22:27
Kanskje vi til og med kan belære ham litt angående Golfstrømmen. I "An Inconvenient Truth" viser han at Golfstrømmen snur sør for Storbritannia.

Akkurat nå kan det virke som Al Gore har rett. Kunne godt tenkt meg litt mer golfstrøm her ute i norsjøen akkurat nå. Det er bikjekalt her ute. ;D

Ellers hadde det vært artig å vise Al Gore, at Norge ligger helt i teten angående Elbiltetthet. Faktisk kan vi takke Enviro for deler av dette. Dersom Renault ikke velger å gå mot strømmen, og vrake Kangooene sine, kan vi bli enda bedre.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Håkon

Jeg la akkurat inn et forslag til "Norstarts oppgaver" om en elbilparade 10.desember, og oppdaget denne tråden etterpå. Det må da gå an å få en elbilparade som del av arrangementet.
Sarpsborg/Rygge: Think som nr 2-bil (fra mai 07). City Bee (i jobb) fra 1995 - 98
Kjører ellers VW Passat TDI, og VW K70 + Audi 80 veteraner

Thomas Henden

Ja, og hvordan gikk det - vi ble totalt ignorert av pressen, og tilsynelatende, hadde det ikke vært for at lederen hadde med seg sin datter på 7 år, så ville vi ikke fått overrakt blomster til Al Gore heller (rett meg, hvis jeg forhåpentligvis tok feil her)

Men nå skjønner jeg i hvertfall hvorfor det ofte er barn som overrekker blomster, man skyver barna foran seg (denne gangen høyst etisk) ellers blir det skandale om hedersgjesten nekter å ta i mot!

Det var ingen pressedekning overhodet, igjen, rett meg hvis jeg tok feil, men jeg var jo der og så ingen, absolutt ingen journalister. (Kanskje det var noen få, eller noen freelance) Det var to stykker så langt jeg så, som tok opp video av høyere kvalitet, det var Lars Krogenæs og en freelancer for Elbil Norge.

Min konspirasjonsteori er som følger - redaktørene har satt ned foten og ikke ønsket pressedekning av dette fordi det fra tid til annen er noen 'der ute' som blander seg inn "av hensynet til rikets sikkerhet". (Vel, de sier nok ikke akkurat slik, da)

Hvis det var amerikanerne som dikterte vår presse, er det jo virkelig stygt, la oss ikke håpe det,
og akkurat nå flyr jo russerne rundt oss i sirkler ute på Nordsjøen og forstyrrer oljeproduksjonen vår, og det kommer ingen diplomatiske protester en gang, vi er virkelig blitt feige og det sier jeg som er
pasifist!

(Det er forresten ikke jeg som har postet konspirasjonsteoriene i forumene på dagbladet.no, om at oljeutslippet fra lekkasjen fra en ledning, skyldes en russisk ubåt som har kommet borti! :-o )

At enkelte medier ikke dekket det fordi det begynner å bli litt mange elbilsaker, virker innenfor rimelighetens grenser, men ikke at ingen dekker det, er utrolig mistenkelig!

Poenget er at denne gangen ville en dekning som under parkeringssaken, gitt bilder av masse elbiler, den nye Thinken, en Peugeot, masse Kewet og noen Reva og t.o.m. Magnus Berge sin Toyota RAV4 EL-SUV, som kunne ha 'rullet over hele verden', og vist hele verden at "i Norge kjører man elbil"
og jeg tror det er så enkelt som at det ville ført til økonomiske for store omveltninger i bilmarkedet.

Bestillingslistene hos de få produsentene av elbiler som er i beddingen, ville ha vokst med rakettfart, og selvsagt finanserings og utviklingsviljen på batterifronten også. Dette er ikke den konvensjonelle bilindustrien klar for, da deres elbiler, bare er prototyper de kan flagge med, for å vise at de også tenker på miljø.

Det kan også rett og slett være så ille at selv Al Gore er med på det (han ga ikke et eneste hils eller vink til alle de oppmøtte) fordi som sagt, det vil kunne knuse den amerikanske bilindustrien og knekke
mange amerikanske arbeidsplasser, om "alle" plutselig nå blir "for fort" interessert i elbiler.

Som sagt bare en liten konspirasjonsteori, det kan tenkes at det var tilfeldigheter som gjorde at det ble null pressedekning og at Al Gore ikke hilste på oss av 'sikkerhetsgrunner' f.eks., men jeg tviler på det også, da han gikk til fots ihvertfall to ganger, samt tok flytoget, samt at bilen han gikk rett inn i, selv om den sikkert var sikret, ikke så ut til å være av de mest pansrede som brukes.

(Er man den som taper valget mot Bush, spesielt om det var pga fusk, så er nok ikke attentatfaren
like stor når man som Al Gore, har vagt å gjøre andre ting enn å forfølge den saken.)

Kan også være at Al Gore ble bevisst manipulert av sine rådgivere til å ikke ha mer med oss å gjøre
enn høyst nødvendig, eller at han visste han ville få bilindustrien og potensielle stemmer hjemme
mot seg senere, om han skulle  utvise for stor interesse for elbiler allerede nå.

Det virker altså som det er helt greit at vi kjører elbil her hjemme, bare det ikke blir fortalt til hele verden, det er jo mange elbilentusiaster verden over, eller personer som er potensielle entusiaster, men som ikke har sett en eneste elbil i sitt land ennå.

Fint om noen deler sine tanker med meg, kanskje noen har fulgt så godt med, at de har sett tegn eller tendenser som kan si noe om hür läget egentlig er med Al Gore og elbiler og den totalt manglende mediedekningen av oss på mandag.

Thomas Henden

ilmarw

#6
Jeg overhørte en eller annen elbileier snakke med nettavisen, i hvert fall. Og Gore hilste jo faktisk fra bilen, selv om det kanskje var litt vanskelig å se med sotede ruter. Jeg er også usikker på hvorvidt elbilstuntet ble annonsert til media på forhånd, dersom det ikke ble det kan jo også det forklare noe av det dårlige oppmøtet. At Gore ikke skulle ville hilse på oss av hensyn til den amerikanske bilindustrien synes jeg blir noe søkt.

Vi gir oss ikke!

ilmar
Polestar i bestilling

PLUTO

Er det noen tilgjengelig statistikk på hvor gode elbilbrukere vi er i Norge i forhold til andre land? det virker som om det henvises til noe slikt over?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

tom

Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

PLUTO

Den var oversiktlig og fin, men litt gammel (kun frem til 2004). Jeg vet heller ikke hvor mange biler det er i de ulike landene så noen prosentuell status som best i klassen hadde vært fint ;D finns det også der ute på nettet et sted?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Med 8300 Elbiler på veien bare i Frankrike i 2004, burde det være noen igjen etter at Enviro har støvsugt markedet.

Kanskje på tide å lete litt der.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

tom

Sitat fra: PLUTO på torsdag 13. desember 2007, klokken 23:05
............. prosentuell status som best i klassen hadde vært fint ;D finns det også der ute på nettet et sted?

Hvis man baserer seg på 2004 tallene, så kommer faktisk Sveits marginalt best ut hvis man deler på befolkningen. Men, hvis man deler på befolkningstettheten er vi nok en gang den klare vinneren. 
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA