Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladejastighet

Startet av gaustabl, søndag 15. april 2018, klokken 20:56

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: gr på tirsdag 17. april 2018, klokken 08:26
Virker som det er overraskende få som vet om at to og to ladere deler på 120kW. Har opplevd å stå og lade som en av to biler på ellers tom SuC, og tredje bilen som kommer inn kobler seg på samme ladepar som meg, og får jo da altså bare "resten".

Det hender jeg gjør det med vilje, f.eks om jeg har annet å gjøre mens jeg lader. Kommer jeg til Lillehammer med 35% igjen og skal spise før jeg kjører til hytta blir bilen for fort ferdigladet (90%) om jeg står alene. Greit å ta en delt lader da, så slipper jeg kanskje å flytte den før jeg er ferdig å spise ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

THE

Det skulle vært en skjerm på laderen som viser tilgjengelig effekt på uttakene, og også SOC og effekt som gis til den bilen som evt. allerede er tilkoblet laderen. Denne informasjonen kunne man sikkert fått opp i bilen også slik at det var enklere å finne optimalt ladeuttak.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

jkirkebo, ja, ser den, men vedkommende ante ikke noe om det i dette tilfellet.

Sitat fra: THE på tirsdag 17. april 2018, klokken 10:46
Det skulle vært en skjerm på laderen som viser tilgjengelig effekt på uttakene, og også SOC og effekt som gis til den bilen som evt. allerede er tilkoblet laderen. Denne informasjonen kunne man sikkert fått opp i bilen også slik at det var enklere å finne optimalt ladeuttak.
Alle parametere er egentlig kjent info i Tesla-systemet, så skjermen i bilen kunne fortalt deg hvilken lader du burde kjøre inn på for maks uttelling i det du kommer trillende inn. Bilen vet jo også omtrent hvilken effekt den kan ta, så dersom noen kommer inn med 70% og bare skal fylle på litt, så kunne de til og med blitt geleidet til en med redusert effekt tilgjengelig.

Hvis man vil ta det enda et steg kunne man også innført automatisk køsystem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA