Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladejastighet

Startet av gaustabl, søndag 15. april 2018, klokken 20:56

« forrige - neste »

gaustabl

Hei, har prøvd å google og søke, men uten å finne noen gode svar.....så finnes det en tråd beklager jeg ev. Dobbeltpost.

Jeg er den lykkelige (?) nye eier av en tesla model x 90d. Kjøpte den brukt for en uke siden, det er en 2017 (mai 2017), og den har gått 10.000km. Fra før har jeg en e-golf, og så frem til lynrask lading kombinert med lang rekkevidde....

Jeg har nå i løpet av den uka bilen har vært min ladet to ganger på teslas superladere. Første gangen fra ca 20%, og andre gang fra ca 40%. Bilen har vært kjørt minimum 30 min før lading, og temperatur i luft første gang + 5 grader, andre gang + 15. Begge ganger på laderne utenfor Larvik, og jeg har stått alene på "laderparet". Det høyeste jeg har kommet er ca 80 kw i hastighet, og siste gangen (varmeste temp ute, og var da helt alene på alle laderne) 75 kw og 300 km/t i hastighet. (Ifølge bilen selv skulle den da bruke 1 time og 10 minutter på å full lade, fra 50- til 100%) Dette er like tregt som fortum sin lader på golfen min...........hvor ble det av 20-80% på 20 minutter som jeg mener å sett flere steder.....

Har noen av dere erfarne opplevd lignende?, og ikke minst finnes det noen fix/løsning.

Litt deppa nå......

Med vennlig hilsen Lars

Espen Hugaas Andersen

Tiden opp til 100% kan du se bort i fra. Det går veldig tregt over 80-90%. Se på det heller slik - 80 kW tilsvarer ca 50% inn på batteriet på 30 minutter.

Men det kan gå fortere. Batteriet ditt har nok ikke vært skikkelig varmt. Jeg ville fulgt litt mer med på regen. Om du kjører 30 minutter etter at begrensningen på regen forsvinner så burde batteriet begynne å bli skikkelig varmt.

Husk også at hastigheten begynner å falle allerede ved 60%. Altså ideelt sett lader man ikke før man er nede omkring 10% igjen på batteriet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Men når det gjelder 20-80% på 20 minutter, så er det mer enn du kan forvente. Det ville altså utgjort omkring 145 kW, mens maks du kan forvente er omkring 115 kW.

Det Tesla har sagt tidligere er vel 20-70% på 20 minutter, men da er det en 85 kWh batteripakke, altså da er det 50% (ikke 60%) av en litt mindre batteripakke. Det utgjør omkring 115 kW, som er ikke helt urealistisk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Zett

Som du sikkert vet er ladehastighet avhengig av blant annet temperatur og mengde støm på batteriet.

Første gangen du ladet (i +5 grader og lavt batteri) var det nok temperaturen på batteriet som hindret full hastighet. 30 minutter kjøring er neppe nok til å få batteriet varmt nok. Batteriet er en kompakt klump av flere hundre kilo mineraler. Det tar tid å varme opp, og temperaturen natten før kan bety like mye som temperaturen når du kjører...

Litt mer vanskelig å si hva som er begrensningen andre gangen. Mulig at kombinasjonen av litt mer strøm på batteriet og litt lav temperatur.

Trikset for er stort sett å ha lite strøm på batteriet, og ikke for kaldt batteri. Tipper du får 110 kW hvis du kommer på en superlader med <15% strøm og batteri som er >20 grader.

(Må forresten være en veldig spesiell golf du har som lader på 75-80 kW...)

turfsurf

Temmelig sikkert at dette skyldes kaldt batteri. Og over 50% begynner ladefarten å gå gradvis ned. Når det gjelder 100% så er beregningen veldig pessimistisk, men du bør uansett ikke planlegge med å lade så høyt på tur (hvis du vil fort frem).

Lad nok til å komme frem til neste lader med ca 10%.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

gaustabl

Tusen takk for svar,
Jeg får prøve litt mere med de tipsene dere har kommet med, tusen takk for innspill. (Vedrørende ladejastighet på Golfen bruker jeg ca 30 min fra ca 5 % til 90 % eller ca 150 km, derav sammenlingningen. 150 km på 30 min gir 300 km/timen, ca samme som stod i displayet når jeg ladet teslaenDu kan ikke vise dette vedlegget.

GOS

Sitat fra: gaustabl på søndag 15. april 2018, klokken 21:41
Tusen takk for svar,
Jeg får prøve litt mere med de tipsene dere har kommet med, tusen takk for innspill. (Vedrørende ladejastighet på Golfen bruker jeg ca 30 min fra ca 5 % til 90 % eller ca 150 km, derav sammenlingningen. 150 km på 30 min gir 300 km/timen, ca samme som stod i displayet når jeg ladet teslaenDu kan ikke vise dette vedlegget.

Husk også at Model X'en din veier dobbel så mye som din Golf og dermed trenger mye er energi for å lade en KM som skal kjøres.

Ps: er de ca tallene dine f.eks 35 min og går fra 8 til 87%.... Slike ca tall gir veldig stor forskjell. 150 km på 'gammel' e-Golf er vel ca 150/190= 79% og ikke 85%?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Hodetelefoner

Kaldt batteri. Bedre å lade ved superchargerene ved turer. Mulig du får maks 90kW også. Spørs hvor mye den har vært ladet med DC lading før.

N00b

Classic S fra 2013 med 165.000km.  I går starta tapering på 19%.  Batteriet var ikke kaldt, for aktiv kjøling startet på 34%. 

På 28-29% var jeg under 100kw.

noto

Batteriet har neppe godt av å superlades fra lave nivåer. Prøver selv å holde det over 20%. Selv om man med varmt batteri kan se tallet 117kW på displayet et øyeblikk ved ladestart er min erfaring at det faller under 110kW etter noen sekunder og ganske raskt under 100 (S85 2013).

T.K

Lader akkurat nå i Lier. 9 grader i lufta, kjørt 1 time, så batteriet er varmt, 20 % igjen av kapasiteten. Har ladet i 30 minutter, og den lader nå på 36 kw + 10 kwh.

Prøvde i morges også, på andre siden av E18. Fikk da 35 kw, og tenkte at jeg lader heller på vei tilbake, med varmt batteri, da går det sikkert raskere, tenkte jeg. Men nei. Dette er nesten som å lade Renault Zoe. Og det er ikke første gangen. Én gang har jeg hatt ca 80 kw når jeg ladet, ellers er det bedrøvelig, rundt 35-50, så jeg prøver alltid å ha med MYE arbeid når jeg skal lade.

Espen Hugaas Andersen

Om du ikke deler superlader så ville jeg forsøkt å bytte lader. 36 kW er svært lavt.

Men det kan være noe galt med trafoen e.l, som gjør at det er lite effekt tilgjengelig. Har hørt at dette har skjedd noen ganger.

(Jeg lader nesten aldri med under 100 kW.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ellemelle

Lading i Lier uten å dele lader er veldig vanskelig. Du vet at to og to ladestolper deler den samme laderen (A/B)?

Skjøteledning

Helt vanlig å få 36 KW på Lier når en må dele ladestrøm, noe som svært ofte er tilfelle på Lier. Unngår selv Lier hvis det lar seg gjøre, kjører heller "turtle Mode" til Holmestrand noen ganger.

geear

Virker som det er overraskende få som vet om at to og to ladere deler på 120kW. Har opplevd å stå og lade som en av to biler på ellers tom SuC, og tredje bilen som kommer inn kobler seg på samme ladepar som meg, og får jo da altså bare "resten".

PS: når e-Golfen lader 85% på en halvtime (som jeg aldri har opplevd) så har den kun et snitt på 36kW, så det er fortsatt langt under halvparten - og du har ikke dobbelt forbruk av e-Golfen på TMX. Og aldri om du lader med 36kW i snitt på en e-Golf heller etter en halvtimes kjøring.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA