Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er dette korrekt i forhold til jordfeil type B?

Startet av Rico, tirsdag 18. april 2017, klokken 12:46

« forrige - neste »

Robert Sund

Sitat fra: Homecast på torsdag 20. april 2017, klokken 18:06
Bakgrunnen er vel ikke feil på likeretter bsre, men isolasjonsbrudd på ledningsnettet i bilen for eksempel.

Det er jo ikke akkurat uvanlig at dette skjer etterhvert med salt/olje/kjemikalie utsatte kabler over tid. Salt og fukt leder da også strøm svært godt!
For at sikringer på 230V siden skal ha noen effekt må feilen involvere feil på 230V siden. Eventuelle feil på batterisiden er det bilen som har ansvar for å håndtere.

En vanlig jordfeilbryter (RCD) beskytter mot isolasjonsbrudd på ledningsnettet like godt som type A og type B.
Type A gir i tillegg beskyttelse for pulserende DC (og kombinasjon av pulserende DC og glatt DC inntil 6mA uten å gå i metning)
Type B gir i tillegg til A ytterligere DC beskyttelse, inklusiv feil som involverer likerettere. (Den gir også beskyttelse mot 1kHz AC, og endel annet).

For en lader som har galvanisk skille mellom batterisiden og 230V siden må strømmen gå forbi dette skillet, gjennom likeretteren på batterisiden av laderen, og videre til jord, for at DC beskyttelsen til type B vernet skal ha nytte. (Likerettere i elektronikken som lager oppstykket (switch) strøm vil ikke kunne gi relevante strømstyrker, og elektronikken vil være innkapslet).
Lekkasje av den oppstykkede (switch) strømmen til jord vil måtte gå fra fra inni den innkapslede laderen til jord for at det skal være synlig for jordfeilvernet. Dette bør laderen oppdage selv og med adekvat innkapsling skal den være godt beskyttet mot dette.

Mao:
Isolasjonsbrudd på ledninger på 230V siden = type B er ikke nødvendig.
Isolasjonsbrudd på ledninger på batteri siden = type B er ikke nødvendig.

I gitte situasjoner kan type B gi en forskjell, men det er ikke spesielt sannsynlig.

Homecast

A type beskytter ikke mot dc inntil 6mA. Derimot skal den ikke gå i metning før 6 mA DC
En A type klarer ikke bryte DC feilstrøm som ikke går i 0. (Men kan ta pulserende DC som du også nevner) derav symbolene på jordfeilbryteren ogdå

Det finnes egne F type vern (kalles masse rart avhengig av merke, feks U hos eaton) som beskytter bedre enn A type men ikke er fullgode

Men det er kun B type som motstår DC feilstrømmer.

Mener du at feilen ikke kan gå til jord i kjøretøyet og derav gå via jordleder (siden bakken åpenbart er isolert) i ladeutstyret og skape potensialforskjell på jord? 6mA er jo ikke akkurat voldsomt i betraktning at dette er utstyr som kan levert opp mott 22kW ved enkelte modeller

hvordan er for eksempel zoe bygget opp med tanke på dine prinsipper?

2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Robert Sund

Jeg har lurt på hvordan Zoe er bygget opp da den ikke bruker en separat lader, men istedet bruker kraftelektronikken/motoren både til fremdrift/regenerering og som lader; i motsetning til andre elbiler som har en separat lader. Hvis noen kjenner til hvordan det er gjort på Zoe setter setter jeg pris på det. Jeg mener forøvrig det er for lav oppfinnerhøyde til at Renault skulle fått innvilget patent på metoden men patentsystemet er blitt stadig mer dysfunktionelt.


Jeg beskrev at for å få DC (likestrøm) feil, må feilstrømmen gå gjennom en likeretter. (En transistor kan også fungere som en likeretter i denne sammenhengen. Dog ikke en felt effekt transistor (FET)). Det gjør at isolasjons feil fra og med ladepluggen på bilen til og med (og litt inni) selve laderen vil man kun få AC feil. Ved feil inni laderen kan man få DC feil, men det skal ganske mye til (med mindre den er konstruert ganske feil). Og ved feil på (kun) batterisiden vil jordfeilvern på 230V siden ikke ha noen betydning i det hele tatt uansett type.

Derved vil ikke isolasjonsfeil (kun) på ledningsnettet lage DC jordings feil som er synlig for en jordfeilbryter.
Isolasjonsfeil på ledningsnettet på 230V siden vil kunne lage AC jordings feil.

Asbjørn Sundal

Sitat fra: Robert Sund på onsdag 19. april 2017, klokken 00:59
For at type B jordvernet skal ha noe for seg (utover ett annet jordvern), må det både være en feil som involverer en likeretter, og det må være en galvanisk forbindelse til der likeretteren er fra 230V siden, og det må være en galvanisk forbindelse videre til jord. Dette er usannsynlig.

Det er ikke noe grunn til å tro at det er ett større problem enn for TVer, DVD spillere, mikrobølgeovner, LED belysning, og det meste annet.


Det er også usannsynlig at ett type B vern vil oppdage feil (som ikke ett annet vern oppdager) med mindre utstyret er koblet til flere faser på en gang. (Noe som vanligvis vil si 3-fase). Årsaken er at en eventuell feil på enfase der alle vilkårene for at ett B-vern teoretisk vil gi utvidet beskyttelse fremdeles har følgende begrensninger:
- Feil fra N-leder til likeretter til jord (i TN nett) - vil være uoppdaget (og uten konsekvenser)
- Feil fra L-leder til likeretter til jord (i TN nett) - vanlig jordvern virker like godt. (Edit: Ett spesialtilfelle der B virker bedre er ved glattekrets som hindrer strømmen å gå ned til 0, men switch frekvensen til en elbil-lader vil være høy. I tillegg må det være problem med minst to galvaniske skiller samtidig)
- Feil fra en leder til likeretter til jord (i IT nett uten feil) - vil være uoppdaget (og uten konsekvenser)
- Feil fra en leder til likeretter til jord (i IT nett med jordfeil på samme leder) - vil være uoppdaget (og uten konsekvenser)
Unntaket er på IT nett med feil fra leder til likeretter til jord og med feil på en annen leder og der feilen arter seg slik at feilen hverken forblir uoppdaget eller noen andre vern slår inn. Ekstra usannsynlig.

At IT nett fortsetter å fungere uten konsekvenser med en jordfeil er en grunn til at sykehus bruker IT nett så mye.


Selv med trefaselading, og annet trefaseutstyr med likeretter, er det ikke spesielt sannsynlig.


Vanligvis argumenteres det for B-vern under forutsetningen at feilen gir likestrøm og at flere feil oppstår samtidig. I industribygg med mye 3-faseutstyr som også er tilkoblet jord gir type B vern større gevinst, og det forhindrer at bakenforliggende jordvern går i metning (slutter å virke).


Griffel her på forumet har laget noen gode PDFer som forklarer det tekniske.


Konklusjonen er at i gitte situasjoner kan type B vernet gi en forskjell, men at det ikke er spesielt sannsynlig.

Hmm. Her var det litt å tenke på. Betyr dette at det egentlig ikke er noe poeng å installere jordfeilvern type B på den kursen jeg skal bruke til bilen? Skal ikke være et fast opplegg, bare en kurs til cee stikk ute som jeg kan bruke til billading (og andre ting når jeg ikke lader)

Robert Sund

Jordfeilvern er nyttig uansett om du lader bil eller bruker uttaket til noe annet. Mange feil kan oppdages av jordfeilvernet og strømmen brytes hvis feil skulle oppstå.

Sannsynligheten for at type B vil gi noen nytte utover en jordfeilautomat er meget lav. Type B er best, men nytte/kost for elbillading er temmelig lav.

Det kan man enklest se ved at det er mulig å lade på en kurs som har B vern [sic.] da B vernet ikke tar bort likestrømskomponenter, den kutter strømmen helt hvis vilkårene er der for at sikringen skal gå. Så teorien til DSB og virkeligheten avviker fra hverandre.

Regelverket derimot krever type B.

geear

Hysj nå. Som gode nordmenn så sutrer vi litt på nettet og i kaffekroken på jobb, aksepterer, sutrer litt mer, trykker kode+klar, og fortsetter å sutre litt mer i lunsjen fremover, før vi føler oss superflinke som følger myndighetenes pålegg og kan legge oss med god samvittighet.  :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA