Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Side3 - eGolf har bedre rekkevidde enn nye Leaf

Startet av Helge82, søndag 15. april 2018, klokken 19:47

« forrige - neste »

Helge82

http://m.side3.no/motor/vi-testet-rekkevidde-pa-nissan-leaf-2018-mot-vw-e-golf---vesentlig-forskjell-i-forbruk/3423437542.html

Enda en artikkel med mindre positiv omtale av nye Leaf.

Kan det være noe med at bilen ikke er ferdig innkjørt (drivverk, dekk o.l.)? Eller har Nissan lansert en ny bil som har høyere forbruk enn eksisterende konkurrenter.

rusleape

~1,8 kWh/mil vitner jo om en sjåfør som ikke kjører bilen effektivt nok. Dette kan nok gjelde både for Leafen og Golfen. Justerer vi tallene for brutto batterikapasitet, tilsvarer Golfs kapasitet en Leaf med 42 kWh stort bruttobatteri.  Ser man på maks prisforskjell (80.000,-), så er den veldig stor. e-Golf koster jo 34% mer enn innstegsmodellen til Leaf! Av ulemper nevnes at Leaf har seter som er for "rett opp ned", ratt uten lengdejustering, et upraktisk (men stort) bagasjerom og et speil som er i veien hvis man er en høy person. Testpersonen kunne f.eks. flyttet speilet lenger opp ;D

Syns testen virker bra. Det er fortsatt ingen biler som slår Leaf hvis du vil ha en billig og praktisk elbil og ikke har noe stort behov for langturer ofte (400+ km).

Powerflux

Slik jeg ser det er det 2 elefanter i rommet her!!

Det første er den fullstendig monumentale tabben det var å ikke utstyre nye Leaf med aktiv temperaturstyring av batteripakken! I kjølevannet av dette har man Rapidgate som til de grader illustrerer at Nissan selv var pinlig klar over at dette ville adstedkomme store problemer både for brukeren i form av forkortet levetid på batteripakken men også ved at Nissan sansyligvis ville bli stilt til veggs med en mengde garantisaker.

Det andre er det uvanlig høye forbruket Leaf 2 presterer å legge for dagen. Alle de andre bilene i samme klasse presterer langt bedre, Huyndai Ionic i særklasse mye bedre!
Hva er det Nissan ikke får til som alle de andre har skjønt for lengst?

Nissan har rett og slett prestert et svært slett stykke arbeid i utviklingen av Leaf 2, det er bare å håpe at 60kWh versjonen blir vesentlig bedre. Nissan har lovet aktiv temp kontroll av batteripakken på 60 kWh versjonen, det er en god start men bør ikke på noen måte stoppe der!

Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Løve

Så langt knappe 400km, kjøres som om det var en fosilbil, men har ECO på. 15,1kWh/100km i snitt.

snhansen

Bra test! Synes Leafen leverer som forventet, man får hva man betaler for... Golfen er en mye dyrere og mer påkostet bil, noe som kommer fram i testen. Jeg forventet ikke allverden av teknologi i Leafen når jeg bestillte den, prisen gjennspeilet det for meg ihvertfall. Synes jeg har fått mye bil for pengene :-) Er kjempefornøyd, men kunne og tenkt meg en Golf hvis prisen hadde vært lavere :laugh:
E-up 2016-18
Leaf 2018-19
Tesla model 3 LR

rusleape

Har selv opplevd lavere forbruk ved å slå av ECO. Må testes mer, men er ikke noen motstander av å få i pose og sekk.

Bjoris

Det er rart dette med forbruk, jeg har ikke kjørt EGolf, men forbruket på nye Leaf er iallefall lavere enn på Leaf30, jeg får 80 km mer rekkevidde enn på den gml så det er ett lite mysterie dette for meg...

tomrh

#7
Prøvde å finne ut om Leafen ble kjørt med e-pedal eller ikke, men det framgår ikke av testen. Golfen starter jo vanligvis opp i coasting-mode, og det blir naturlig å switche til ulike nivåer av regen for bremsing ved behov, dette er en veldig effektiv kjørestil. Om Leaf ble kjørt med e-pedal så ble det nok mye mekanisk brems i starten og så lenge batteriet var kaldt, dette blir i så fall epler og pærer og jeg håper ikke de har gjennomført testen slik. Mer rettferdig om både Leaf og e-Golf hadde kjørt hele turen med omtrent samme grad av regen.

Leaf har ikke coastingmode slik som e-Golf, der ligger nok noe forskjell, men kan jukses til med Leafbox ihvertfall på 24 og 30 kWh modeller.

Sitat fra: rusleape på søndag 15. april 2018, klokken 21:03
Justerer vi tallene for brutto batterikapasitet, tilsvarer Golfs kapasitet en Leaf med 42 kWh stort bruttobatteri.
e-Golf sitt batteri på 35,8 kWh er brutto så vidt jeg vet
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Mobileum

Sitat fra: rusleape på søndag 15. april 2018, klokken 21:03
e-Golf koster jo 34% mer enn innstegsmodellen til Leaf!

... men da har vel e-Golf bedre standardutrustning, og billigere ekstrautstyr?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

DBR

Siden egolf er dyrere så burde den ha lavere forbruk og rekkevidde enn ioniq. Men ioniq har bedre forbruk og kommer ganske identisk like langt.

For ikke å snakke om at ioniq vinner på hurtiglading ;)

Mobileum

Sitat fra: DBR på mandag 16. april 2018, klokken 10:19
Siden egolf er dyrere så burde den ha lavere forbruk og rekkevidde enn ioniq.

Nå koster det vel ikke mere å ha lavere rekkevidde  ;D
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

DBR

Sitat fra: Mobileum på mandag 16. april 2018, klokken 10:25
Sitat fra: DBR på mandag 16. april 2018, klokken 10:19
Siden egolf er dyrere så burde den ha lavere forbruk og rekkevidde enn ioniq.

Nå koster det vel ikke mere å ha lavere rekkevidde  ;D
Dårlig formulering:)
Mente såklart lavere forbruk, og bedre rekkevidde ;)

Initium

Sitat fra: Powerflux på søndag 15. april 2018, klokken 21:20
Slik jeg ser det er det 2 elefanter i rommet her!!
3.
Den siste er at uansett hvor entusiastiske eierne er, er elektrisk bil FORTSATT ikke et reelt, direkte sammenlignbart alternativ til fossibil. Til det må det lades alt, alt for mye, for langsomt og for dyrt om man skal lengre avstander.

Med et hederlig  unntak av Tesla sine modeller.

Misforstå meg rett, jeg er den stolte medeier av en I3, og elsker den bilen som mine egne barn. Den erstatter dog IKKE en " skikkelig " bil på langtur, med 2 barn i baksetet, ski eller sykler på taket, bagasje til 4 personer 2 overnattinger, en bag med mat, og resten av greiene man bare " må " ha med seg på tur...
Det er det heller ingen andre elbiler i " vettug " prisklasse som gjør. Og nei, hverken E-golf eller Ionic er noen " stor " bil, de er ganske små sammenlignet med en vanlig mellomklasse stasjonsvogn. Spesielt bagasje og lastemessig, som er en veldig viktig del av livet til mange nordmenn.

Mobileum

#13
Man velger bil etter behov. Det gjelder også fossilbiler. Ikke alle har bruk for en bil "..med 2 barn i baksetet, ski eller sykler på taket, bagasje til 4 personer 2 overnattinger, en bag med mat, ". Kjøremønster betyr mye, og mange velger rimeligere elbiler som bil nr. 2.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Initium

Sitat fra: Mobileum på mandag 16. april 2018, klokken 10:49
Man velger bil etter behov. Det gjelder også fossilbiler. Ikke alle har bruk for en bil "..med 2 barn i baksetet, ski eller sykler på taket, bagasje til 4 personer 2 overnattinger, en bag med mat, ". Kjøremønster betyr mye, og mange velger rimeligere elbiler som bil nr. 2.

Ja, all statiststikk viser at du har rett. Familier med elbil kjører mer enn andre, og de kjører også oftere på korte turer, og vraker bde buss, sykkel og beina som alternative løsninger. Total bilbruk går OPP, siden kostnadene man ser selv er lave. Og det er jo god miljø og klimapolitikk, ikke sant ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA