Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tibber

Startet av Blodstrupmoen, søndag 15. april 2018, klokken 10:04

« forrige - neste »

Toalmar

Jeg har også begynt å bruke Tibber, først på lading, men nå også på varmepumpe og ett par panelovner  :+1:
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

pberg

Drar denne tråden opp igjen..

Hvordan virker det med tibber om du har to avgangstider, en hjemmefra, og en fra jobb (har lader på jobben også)? Vil bilen forvarme batterier og kupe også når du ikke er hjemme?
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Klykken

Ja. Det går som normalt når bilens GPS ikke rapporterer hvor den er, eller at du ikke er hjemme. For min del er bilen "aldri hjemme" for GPS virker ikke via appen/BMWs API, så den lader med én gang.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

pberg

Så avgangstidspunktene angitt i bilen blir ignorert av tibber da?

Hvordan funker dette egentlig, er det tibber som struper ladestasjonen, slik at den ikke lader, eller setter de ladetidspunktene i bilen?
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Klykken

Aner ikke...
Men kan tippe! Jeg tipper at de setter opp ladetidspunkt til tiden som tilsier at det er billigst å lade via APIet til BMW, samt at de i tillegg forsøker å holde en minimum ladetilstand på batteriet som du har satt.

Er ellers bare å stille spørsmålet via chatten i appen. De er meget behjelpelige med alt mulig der. Og raske på labben! :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

pberg

Ja, jeg prøvde det nå.

BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Klykken

Gjerne kom med svaret hvis du får det fra de. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

pberg

SitatHei!
Det er eg faktisk ikkje heilt sikker på. Tipset er å prøve, rett og slett om du har anledning.
Tibber vil bare styre når bilen er heime.

BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

turfsurf

Sitat fra: pberg på fredag 14. februar 2020, klokken 14:33

Hvordan funker dette egentlig, er det tibber som struper ladestasjonen, slik at den ikke lader, eller setter de ladetidspunktene i bilen?
Tibber styrer ladevinduet til i3. Tibber vet jo ikke hvilken lader hvilken bil er koblet til. Lastbalansering blir gjort via Easee.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ferry

Tibber styrer kun tidspunktene, det har jeg fått bekreftet fra dem. Klimatisering røres ikke. Så hvis klimatisering er aktivert så vil en risikere å ha varm bil kl. 04.00 f.eks. Jeg skjønte etterhvert at jeg hadde det slik, for noen ganger var bilen varm lenge før jeg skulle dra. Så kombinasjonen forvarming til fast tid og styring via Tibber er ikke så smart. Jeg har derfor skrudd av forvarming. Vinteren er mild, så det fungerer ok. Kan alltids styre via app eller nøkkel før jeg skal dra.
Tibber-appen er også fin for å se ladestatus på bilen. BMW-appen har ikke klart det på lange tider. Men informasjonen blir tydeligvis sende fra bilen og opp i skya.

Klykken

Bruker tibber for å se ladestatus selv, fremfor bmws egen makkverk av en app.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

pberg

Da er jo dette ganske ubrukelig. Jeg er ikke interessert i å hakke is av bilen om morgenen, eller komme til et drivhus på ettermiddagen når dette har funket aldeles utmerket i 6 år nå. Det funker jo også utmerket å sette at bilen skal lade på gitte tidspunkter fra bilen. Det eneste som mangler på i3 er en "lad umiddelbart denne gangen"-funksjon fra bilen. Det har f.eks. hybriden min.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

turfsurf

Sitat fra: pberg på lørdag 15. februar 2020, klokken 11:32
Da er jo dette ganske ubrukelig. Jeg er ikke interessert i å hakke is av bilen om morgenen, eller komme til et drivhus på ettermiddagen når dette har funket aldeles utmerket i 6 år nå.
Det er jo ikke slik det funker med tibber. Tibber styrer kun ladevinduet, bilen følger forvarming etter dine innstillinger. Har brukt dette i lange tider, aldri kommet til kald bil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ferry

Hvis klimatisering er aktivert, så kommer du ikke til kald bil. Men det kan hende bilen er ferdig oppvarmet kl tre på natta i tillegg til oppvarming om morgenen. Det er bortkastet energi, slitasje og bråk midt på natta. Tok lang tid før jeg oppdaget at bilen ble varmet opp på natterstid. Jeg hører det ikke fra soverommet. Håper ingen av naboene hører det heller  :o Så nå har jeg deaktivert klimatisering. Implementeringen er for dårlig. Om det er BMW, Tibber eller begge to som har "skylda" vet jeg ikke. Men jeg har inntrykk av at Tibber er en smule bedre på software enn BMW. Skulle jeg kjøpt ladestasjon nå, så hadde Easee stått høyt på lista. Har mer tiltro til at Tibber styrer lading via Easee enn et hack via BMWs servere.

turfsurf

Sitat fra: Ferry på søndag 16. februar 2020, klokken 14:54
Skulle jeg kjøpt ladestasjon nå, så hadde Easee stått høyt på lista. Har mer tiltro til at Tibber styrer lading via Easee enn et hack via BMWs servere.
De kan vel ikke styre lading via Easee (ihvertfall ikke godt nok) uten integrasjon mot bilen. De vet ikke SOC på bilen uten dette.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA