Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva bør man tenke på før man kjøper brukt TMS?

Startet av emurof, lørdag 14. april 2018, klokken 23:52

« forrige - neste »

emurof

Jeg fant ikke noe mer passende forum for dette ("Bestilling og levering" så ut som det bare var for nye biler), så jeg prøver her:

Jeg er i gang med å planlegge kjøpet av min første bil. Jeg har aldri hatt en egen bil, men bare lånt og leid tidligere. Siden jeg har muligheter til å lade hjemme og elbiler er fremtiden, så må det jo bli en elbil. Og det virker som det bare er Model S som kan dekke behovene mine.

Jeg har allerede sett på ny 75D, men det koster! Så jeg vurderer å kjøpe brukt i stedet.

Men hva må man tenke på hvis man vil kjøpe en brukt Model S?

Hvilken årsmodell gir mest for pengene? Jeg tenkte meg noe litt nyere, så 2016 og opp eller så.

Finnes det noen oversikt over rekkevidde på de ulike årsmodellene? (Edit: Denne tråden ser ut til å være ca. det jeg ser etter.)

Her er et eksempel på en av de billigste TMS fra 2016 i Oslo akkurat nå:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=116258862

Når jeg ser på en slik annonse, hva bør jeg se på?

noGas

Strekk deg til 617k og bestill ribbet ny. Ny mcu, AP2.5 hw og andre upgrades. Det er mest for pengene.

Cries

Se eget emne om denne saken tidligere her: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36544.0

For å gjenta meg selv fra den tråden, så er jeg SVÆRT frustrert over at folk gang etter gang NEKTER konsekvent å svare på det trådstarter spørr om, og sier "kjøp ny bil i stedet". Hadde spørsmålet vært "bør jeg kjøpe brukt eller ny, og hva er fordelene/ulempene" hadde det vært stilt annerledes

DagfinnN

Helt enig. Har man pengene, er det morsomt å kjøpe splitter ny bil. Men en to år gammel Tesla, har fortsatt 3 års nybilgaranti igjen.
Det snakkes her om nye saker som kommer på bilene. Ja, skal man vente på det siste og nyeste får man aldri kjøpt bil. Tesla kommer med småendringer hele tiden og av og til litt større endringer.
AP2.5 kan være viktig hvis du vil ha autonom bil - når det en gang kommer. Synes du ikke det er avgjørende, vil AP1 være en helt fin funksjon med blant annet god ACC.
Raskere MCU er av mindre verdi. Det er riktignok helt nytt og derfor opphauset. I fjor høst var adaptive kurvelys helt nødvendig og masse skrik her på forum om det. I dag ser det fleste at det går helt fint å leve uten det.
En 2016 Tesla blir du nok lett fornøyd med.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

ToWalkOrDrive

Ser det står 2016-modell på annonsen trådstarter linket til, men registrert første gang i september 2015. Sånn jeg har forstått det så gjøres oppgraderinger stykkevis og delt, og ikke en gang i året, så blir misvisende å kalle den 2016-modell. Jeg tenker at en bil fra 2016 er bra, da har mange barnesykdommer blitt fikset. Ville prøvd å finne en som var kjørt under 50.000 sånn at garantien ikke går ut pga kilometer (100.000).
Tesla Model Y                         2021-

ludwig_holberg

Grunnen til at mange har rådet om å kjøpe ny, er at det rett og slett har vært fantasipriser i bruktmarkedet sammenlignet med ny. For folk som da spør om råd til å kjøpe brukt Tesla i prisklassen 500-650k, har det da vært et godt råd å heller se på helt ny bil.

Nå som rentekampanjen har falt vekk, er ikke avstanden stor lengre, selv om jeg fremdeles mener en helt ny ribbet gir en god del mer for pengene enn brukt. Men det er sikkert godt mulig å gjøre gode bruktkjøp også. Fremdeles mener jeg man bør tenke nøye igjennom om ikke det er bedre med en helt ny bil.

Personlig tror jeg 85D 2015/2016-modell før facelift gir mest for pengene. Dvs - hvis man ikke trenger firehjulstrekk, er det mye å spare på å kjøpe 2015/2014 S85. Men da bør også prisen være lav siden garantitiden straks er ute. Den som TS har linket til virker nokså bra i så måte. 22 kwh dobbeltlader kan være et annet fint pluss med å gå tilbake til denne epoken.

Muffinman

Ikke luftfjæring på den i annonsen. Er den av de veldig lave, eller kom det senere? Våren 2017 var ihvertfall stålfjæringen 18mm lavere enn tidligere, og de bilene tok nedi både her og der.

emurof

Det frister å kjøpe nytt, men:

For det første så er det tross alt noen kroner dyrere.

For det andre vil jeg kanskje gå glipp av utstyr jeg ønsker å ha fordi jeg antakelig vil måtte kjøpe den "ribbet" som ny. (Nå er antakelig bruktbil-eksemplet jeg linket til også "ribbet", men da ser man jo at det blir markant billigere.)

For det tredje har vi det at verdifallet på en bil er aller størst det første året eller to. Det er noe jeg må ha med i vurderingen.

De realistiske alternativene mine i dag er brukt Tesla, ny Leaf 2018, eller kjøpe en billig brukt fossilbil og vente på Model 3 om et par år...

Hvor får man ny TMS for 617K forresten? TMS 75D koster 626 820,- når jeg går inn på sidene deres.

Forresten ser jeg at det begynner å komme litt tips her! Setter pris på det. Og for all del - de som anbefaler å kjøpe nytt er definitivt noe jeg må ta med i vurderingen, selv om jeg i utgangspunktet tenkte å kjøpe brukt. Kanskje det dukker opp noe som gjør at bruktkjøp blir uaktuelt. Så jeg setter pris på alle tilbakemeldinger.

emurof

Så langt har jeg forresten sett på 2016+ og kun fra bilforhandlere, men så dukker denne opp:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=118019898

Hva bør jeg tenke på hvis jeg vurderer en 2016-modell mot en 2014-modell, for eksempel? Prisen på 2014-modellen er jo meget forlokkende.

ludwig_holberg

#9
Sitat fra: emurof på søndag 15. april 2018, klokken 12:05
Det frister å kjøpe nytt, men:

For det første så er det tross alt noen kroner dyrere.


Enig.

Sitat fra: emurof på søndag 15. april 2018, klokken 12:05

For det andre vil jeg kanskje gå glipp av utstyr jeg ønsker å ha fordi jeg antakelig vil måtte kjøpe den "ribbet" som ny. (Nå er antakelig bruktbil-eksemplet jeg linket til også "ribbet", men da ser man jo at det blir markant billigere.)

Det er litt både og. Model S har fått mer og mer standardutstyr. Ny bil har også det nyeste på mobilnett, MCU, batteri +++. Kanskje savner man slike utstyrspluss like mye eller mer som man ville savnet skinn eller karbonfiber? Fra ca september 2017 og utover har modeller hardware til autopilot 2.5. Selv om du bestiller bilen ribbet, kan du altså enkelt oppgradere når den dagen er kommet at Tesla har fått dreis på selvkjøringen.

Sitat fra: emurof på søndag 15. april 2018, klokken 12:05

For det tredje har vi det at verdifallet på en bil er aller størst det første året eller to. Det er noe jeg må ha med i vurderingen.

Det har ikke vært tilfelle for Tesla i så stor grad. Det som jeg ser for meg, er at Tesla får et særlig verdifall det året bilen ramler ut av garantitiden.

Sitat fra: emurof på søndag 15. april 2018, klokken 12:05

De realistiske alternativene mine i dag er brukt Tesla, ny Leaf 2018, eller kjøpe en billig brukt fossilbil og vente på Model 3 om et par år...

Da er vel kanskje også ioniq og Kona alternativer.

Sitat fra: emurof på søndag 15. april 2018, klokken 12:05

Hvor får man ny TMS for 617K forresten? TMS 75D koster 626 820,- når jeg går inn på sidene deres.

Ja, det stemmer. Så får du 4.000 i service via referral, så da er du på 622 820,-.

Sitat fra: emurof på søndag 15. april 2018, klokken 12:05

Forresten ser jeg at det begynner å komme litt tips her! Setter pris på det. Og for all del - de som anbefaler å kjøpe nytt er definitivt noe jeg må ta med i vurderingen, selv om jeg i utgangspunktet tenkte å kjøpe brukt. Kanskje det dukker opp noe som gjør at bruktkjøp blir uaktuelt. Så jeg setter pris på alle tilbakemeldinger.

OlaM

Sitat fra: emurof på søndag 15. april 2018, klokken 12:30
Så langt har jeg forresten sett på 2016+ og kun fra bilforhandlere, men så dukker denne opp:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=118019898

Hva bør jeg tenke på hvis jeg vurderer en 2016-modell mot en 2014-modell, for eksempel? Prisen på 2014-modellen er jo meget forlokkende.

Den har gått som firmabil, så da gjelder antagelig andre garantivilkår og ikke reklamasjonsrett. Men 8 år på drivverk ser det ut til at alle får.

Det er jo en viktig ting å sette seg inn i ved bruktkjøp, ellers så er det hva du ønsker/trenger (takboks, 4WD, luftfjæring?) og de viktige oppdateringene. Selv om bilen har blitt bedre i løpet av årene og nyest er best, er det ikke nødvendigvis slik at de "gamle" er dårlige. Jeg hadde gjerne gått for en 2014-15 hvis følgende kriterier var oppfylt:

Aktivert autopilot
Innenfor garanti
Under 500K

I tillegg til pen lakk, interiør, etc. Virker også som prisene på de siste bilene før facelift er litt gunstige, men mange av Finn-prisene har nok godt rom for pruting.
'21 3LR

Elbil fundamentalist

Kjøp en S85D med alt utstyr så billig som mulig. Gratis SC som følger bilen, brutale ytelser og kjapp lading. Kjøp en med premium centerconcole. De er ikke å få tak i lenger..
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

emurof

Jeg tror jeg vet hva jeg trenger, i det minste:

- AWD for vinterføre
- Varme i seter for vinteren
- Superlading (man vet aldri om man trenger det)
- Og god rekkevidde, naturligvis...

Jeg er ikke så opptatt av farge, setetrekk, selvkjøring (men cruise control er greit å ha en og annen gang).

Er ting som styring av forvarming av bil fra app og lignende som er tilgjengelig på de tidligste årsmodellene?

Hva kan man gå glipp av (av standardutstyr) hvis man kjøper en 2015-modell? Hva med 2016?

OlaM

Sitat fra: emurof på mandag 16. april 2018, klokken 21:35

Er ting som styring av forvarming av bil fra app og lignende som er tilgjengelig på de tidligste årsmodellene?

Hva kan man gå glipp av (av standardutstyr) hvis man kjøper en 2015-modell? Hva med 2016?

Jepp, alle biler kan forvarmes via app. Alle biler har vel cruisekontroll også, enten vanlig passiv eller adaptiv, hvis man har autopilot aktivert. Autopilot gjorde et voldsomt prishopp på et tidspunkt, så det er vel muligens høyere andel av 2015-bilene som har den aktivert enn 2016-7.

Det er ingenting spesielt som 2016-bilene er utrustet med enn 2015, annet enn at facelift-utgaven kom i 2016. Men det som er standard og det som er tilleggspakke har variert mye. Du ser bl.a. at bruktbilforhandlere skriver techpakke (eller "teck"  :-X) o.l. om 2016-biler, selv om pakkene gikk ut lenge før. Setevarme var en del av vinterpakken før den ble standard i 2017 (tror jeg), så den kan du jo passe på å få med. Du ser det kjapt i menyene, hvis ikke selger har gjort det klart på forhånd.

Superlading er inkludert og gratis for alle biler før 2017, unntatt 60-modellen der det var tilvalg. Og kjøper du en 2017 uten gratis superlading så tror jeg ikke det er så ille å betale for strømmen, du har uansett tilgang.

Enig med han over, tror en S85D kan være et lurt valg. Du får dem godt utstyrt med gjenværende garanti til godt under 600K.
'21 3LR

Tuxedo

Sitat fra: OlaM på mandag 16. april 2018, klokken 22:03
Setevarme var en del av vinterpakken før den ble standard i 2017 (tror jeg)
For å presisere litt: Alle Model S har setevarme i forsetene. Setevarme i baksetene var en del av vinterpakken.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA