Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva bør man tenke på før man kjøper brukt TMS?

Startet av emurof, lørdag 14. april 2018, klokken 23:52

« forrige - neste »

fonberg

I løpet av 2016 fikk bilen standard midtkonsoll og bedre seter. Usikker på om dette sammenfaller med facelift eller AP2 HW.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

alda

Sitat fra: fonberg på tirsdag 17. april 2018, klokken 07:13
I løpet av 2016 fikk bilen standard midtkonsoll og bedre seter. Usikker på om dette sammenfaller med facelift eller AP2 HW.
Mittkonsoll kom med facelift (april 2016). Det var till att börja med next gen-säten vid valg av skinn, så kom de nya vegansätena - men det var väl först i 2017? Standardsätena vet jag inte hur de såg ut i 2016, men next gen är sinnsykt gode...
Får man tag i en 2016 facelift till ett bra pris så får man en bil som är relativt gott uppgraderad kontra tidigare modeller (bättre lydisolering, led kjørelys, mittkonsoll med mulighet for mobildock).
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Klykken

Ser at flere har Nextgen-seter fra 2015 og opp, og ser ut som disse er ganske overlegne de som er utgått. Nå har jeg kun sittet i bil med Nextgen, så vet ikke hvordan de andre er annet enn at de nye "ser" mye bedre ut og var temmelig gode etter min smak i alle fall.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

o.b.lix

Jeg likte best seter uten nextgen, så det er nok en smakssak.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

DagfinnN

Sitat fra: Klykken på tirsdag 17. april 2018, klokken 09:12
Ser at flere har Nextgen-seter fra 2015 og opp, og ser ut som disse er ganske overlegne de som er utgått. Nå har jeg kun sittet i bil med Nextgen, så vet ikke hvordan de andre er annet enn at de nye "ser" mye bedre ut og var temmelig gode etter min smak i alle fall.
Smaken er som baken. Jeg hadde nextgen i 2 år og de nye nå. Holder en knapp på nextgen, men klarer greit å kjøre 50 mil i de nye også.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Elbil fundamentalist

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 17. april 2018, klokken 09:20
Jeg likte best seter uten nextgen, så det er nok en smakssak.
Enig med obligatorisk her. AP1 standardsetene fikk ny og bedre polstring. Litt bedre sidestøtte etc. Jeg var veldig fornøyd med AP1 standardsetene i skinn. Hold seg bra og fikk ikke vondt noe sted selv på ekremturer nonstop Norge Tyskland.

Brukt TMS (utover AP1 S85D) så er det fortsatt mulig å få godt holdt entusiasteiet S85 fra 13-14 hvor alle barnesykdommer er plukket av bilen med flittig garantioppfølging, samt kansje også gjort noen lydisolering tiltak, kan være noe av det beste kjøpet for pengene. Pre AP1 kalles for «drivers edition» og har også den enorme frunken. De har heller ingen lyd fra frontmotor. Herlig bakhjulsdrift også og knallbra tractioncontrol, men forvent dekkforbruk om du ikke klarer å holde wattpedalen rolig.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

jkirkebo

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 17. april 2018, klokken 09:20
Jeg likte best seter uten nextgen, så det er nok en smakssak.

Samme her. De gamle setene i min 2013 var komfortable. Nextgen synes jeg faktisk var helt forferdelige, de passet ikke til min kropp overhodet. Hadde ikke kjøpt bil med Nextgen selv. Heldigvis sitter jeg svært godt i Model X setene, de er topp. Glad ikke Model X fikk de gamle Nextgen-setene...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hodetelefoner

Stor stor forskjell på nextgen setene. Noen er så vonde, at vi satte oss i ubehagelige posisjoner, bare for at de skulle kjennes gode ut. I 5 min. Mens andre har vært helt topp.
Testet en bil, helt topp seter,  så en annen. Helt klart en produksjonsfeil et sted. Så endte vi opp med setene med ventilasjon (de er helt fantastiske)

emurof

#23
Når jeg ser på oversikten over EPA-rekkevidde i den andre tråden med oversikt over EPA/WLTP rekkevidde for ulike biler, så kan det se ut til at Model S 85D fra 2015 er blant de beste kjøpene når det gjelder rekkevidde. Den ligger såvidt over 75D fra 2018, og koster ca. det samme med en del ekstrautstyr som 2018-75D koster helt "stripped" (skjønt, ny 2018-75D kommer med 0 km kjørt, mens 2015-85D gjerne kommer med rundt 50000 km, så man har litt mindre å gå på der).

Er det noen kjente problemer eller feller man bør kjenne til med 2015-85D?

Er det noe man går glipp av med en "stripped" 2015-85D som man får standard i 2018 med "stripped" 75D?

Kristian O

Sitat fra: emurof på tirsdag 17. april 2018, klokken 20:44

Er det noe man går glipp av med en "stripped" 2015-85D som man får standard i 2018 med "stripped" 75D?
Luftfjæring trur eg ikkje var standard i 2015, og heller ikkje glasstak.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

mthoring

Ny ribbet 75D ift ribbet 2015 85D:

Elektrisk bakluke, bedre støydemping, luftfjæring (var vel ikke standard på 85D i 2015?), LED lys (adaptive), premium belysning, ny og mye raskere MCU, AP 2.5 hardware, helglasstak inkludert, midtkonsoll foran, facelift front, 0-100 på 4,4 (~450hk), 8 års garanti på drivlinje og batteri, 5 års reklamasjon (/garanti) på resten, lavere rente på billån.

Sikkert flere ting jeg har glemt?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

emurof

Super informasjon! Tusen takk.

Det å få alle årene og kilometerene med garanti bør kanskje ikke undervurderes.

Så må man vurdere en 2015-85D med fullt eller noe ekstrautstyr mot en 2018-75D som likevel kan ha mye av det som kom som ekstrautstyr på den eldre utgaven...

o.b.lix

De fleste 85D er vel ikke strippet fordi ekstrautstyr var mye rimeligere da, samt at dollaren var eventyrlig lav.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Klykken

Nei, men han vurderer en ganske godt utstyrt S85D med noen år på baken, kontra en strippet ny S75D. De vil ikke være langt unna hverandre i pris.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Pondus1

#29
Noe annet man må tenke på, er jo om Tesla snart kommer på banen med brukte biler igjen. Det spekuleres i det, men det er umilig å få konkret info fra Tesla. Tidligere har de solgt overhalte brukte biler med utvidet garanti til gunstige priser.

Det ville vært irriterende å kjøpe en brukt med 30k km igjen på garanti, dersom man noe senere kunne fått tilsvarende bil billigere med ytterligere 50k km garanti.

Men som sagt, det er ikke mulig å få info fra Tesla på dette, så da blir det enten gambling eller venting. Jeg avventer noe, da jeg kjører rundt 40k i året, og gjerne vil ha ekstra garanti.

Har også fulgt med en stund, og om man ønsker en brukt bil med AP, luftfjæring, nextgen og ev AWD, så er utvalget begrenset og prisene deretter. Det dukker dog jevnlig opp eksemplarer, men har inntrykk av at disse går raskere enn de med "mangler" på utstyrsfronten. Har sett flere tilfeller hvor pris er justert ned flere ganger for å få bilen solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA