Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

i3 vs ioniq

Startet av jorgenak, lørdag 14. april 2018, klokken 17:34

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 23. april 2018, klokken 19:15
Men Ioniq er en motorveis cruiser. Men unntak av rekkevidden vil jeg påstå at den overgår Tesla på dette området.
Det der er jo en vits. Teslaene er både bredere og tyngre, noe som er en bra ting på motorvei. I tillegg behersker de øvelsen akselerasjon, noe som er fraværende på Ioniq i motorveihastighet, og som er påkrevd for å kvalifisere til motorvei cruising.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kristian O

Motorvei = fleire felt i kvar retning.
Da er kraftig akselerasjon mindre viktig enn ellers i mitt hode.

For ordens skyld: har Tesla, ikkje Ioniq.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

turfsurf

Akselerasjon er nyttig ved feltbytte når farten er forskjellig i de to feltene. Anser det som viktig både for komfort og sikkerhet. Ellers så innebærer motorvei cruising hastigheter godt over toppfarten til Ioniq og for min del.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: Kristian O på mandag 23. april 2018, klokken 21:50
Motorvei = fleire felt i kvar retning.
Da er kraftig akselerasjon mindre viktig enn ellers i mitt hode.

For ordens skyld: har Tesla, ikkje Ioniq.

Enig. Har Tesla selv og på motorvei har jeg så godt som aldri bruk for noe særlig akselerasjon. Annet enn på akselerasjonsfeltet da ;) Ligger stort sett og bytter rolig mellom høyrefeltet og venstrefeltet, med cruise-control påslått.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AppleKnocker

Sitat fra: turfsurf på mandag 23. april 2018, klokken 21:43
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 23. april 2018, klokken 19:15
Men Ioniq er en motorveis cruiser. Men unntak av rekkevidden vil jeg påstå at den overgår Tesla på dette området.
Det der er jo en vits. Teslaene er både bredere og tyngre, noe som er en bra ting på motorvei. I tillegg behersker de øvelsen akselerasjon, noe som er fraværende på Ioniq i motorveihastighet, og som er påkrevd for å kvalifisere til motorvei cruising.

Så du mener man må ha Tesla akselerasjon for å kjøre på motorvei?
Er det kanskje du som kjører den hvite Teslaen vi har sett på youtube noen ganger? Den som kjører forbi lastebiler på vegskulderen og bråbremser :D
Det høres i hvert fall ut som du kravspesifiserer noe som ligger nærmere torpedovirksomhet enn cruising :police:
Og hvordan tyngde og bredde kan være en fordel på motorvei, må du nesten spørre semi trailerne om.
Jeg har kjørt min Model S til sør Europa flere ganger. Det var genialt på mange måter, men det var ingen tidspunkter jeg tenkte at det var i nærheten av å være den beste bilen jeg har kjørt på autobahn.

Nå har jeg tilfeldigvis både Tesla og Ioniq. Selvsagt har Tesla bedre akselerasjon. Ioniq har imidlertid mer en nok for normal til rask kjøring. Og bedre enn flertallet av de som ferdes i 110 sonen på E6.

Tesla autopilot er overlegen den enklere løsningen i Ioniq. Det er den funksjonen som virkelig trekker opp for Tesla sin del. Men både autopilot og LKAS i Ioniq bidrar på sitt vis til å avlaste sjåføren på lengre turer.

Der Ioniq spesifikt overgår Tesla er etter min syn:
Fjæringskomfort på motorvei - Tesla er ikke dårlig, men langt unna ledende.
Støynivå - Model X bråker mye. Model S varierer mye etter alder og type hjul.
Motorveistilpasset oppsett på styring - hvis man da skal styre selv. Tesla styrefølelse er kanskje det verste med hele bilen. Det er verken presis eller super retningsstabil, bare nummen. Hyundai har tatt et valg om retningsstabiliitet foran agilitet. Perfekt for motorvei. Ikke bra for rallycross på svingete vei.
Som en finurlighet er også handsfree i Tesla så dårlig at ingen hører hva du sier i 110 km/t. I Ioniq er lyden merkbart bedre både inn og ut.

Men nå handlet vel denne tråden faktisk om I3 vs Ioniq. Ikke Tesla vs Ioniq.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Crown

Sitat fra: turfsurf på mandag 23. april 2018, klokken 21:55
Akselerasjon er nyttig ved feltbytte når farten er forskjellig i de to feltene. Anser det som viktig både for komfort og sikkerhet. Ellers så innebærer motorvei cruising hastigheter godt over toppfarten til Ioniq og for min del.

Satser på at cruising i hastigheter over 165km/t er forbeholdt utlandet da ;-) Men hvis toppfart er viktig så må man i hvert fall velge Ioniq over I3 (de to bilene som denne tråden handlet om). I norske hastigheter så er Ioniq mer enn tilstrekkelig på motorvei, 80-120 går helt greit unna og raskere enn de mest vanlige fossil-familiebiler. Så hvis du mener Ioniq er trafikkfarlig treg på motorvei, så stempler du vel mer enn 50% av den norske bilparken.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Per2Per

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 17. april 2018, klokken 11:49
What no one mentioned and is actually quite important. How quickly do you want the car?

If you order a new BMW i3 94Ah, you will get it within 3 months.
If you order a new Hyundai Ioniq, you will have to wait a year before you get one.

And that is the pain point here, since 2019 is going to be a big year with a lot of new EV's coming out. Also with larger battery packs. Not to mention the Tesla Model 3 becoming available in Norway.

If you can wait till 2019, I would hang on and see what Nissan is going to do with the expected 60kWh version of the Leaf.
If this one really does get the new LG Chem battery pack with thermal management, 100kW DC fast charge and up to 22kW AC charge capabilities, then you might be able to get this one around the same time as a new Ioniq, which will be heavily outdated by the time you get it.
You can expect Nissan to unveil more about the 60kWh version sometime September, including opening up of pre-orders.

But if you are in a hurry, go for the BMW i3. You won't regret it. Like others said, take a test drive first and then make the final decision.

Just my 2 cents.  :+1:

Wrong. Car dealers have Ioniqs coming in, if you're not picky about a certain colour or can't live without the most unusual build, you can have an Ioniq in about a month.

turfsurf

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 23. april 2018, klokken 22:21

Men nå handlet vel denne tråden faktisk om I3 vs Ioniq. Ikke Tesla vs Ioniq.
Det var vel du som begynte å sammenligne Ioniq med Tesla.

Akselerasjon er ekstra sikkerhet f.eks hvis en semi begynner å bytte felt i det man er på vei forbi.

Og nei, jeg kjører ikke mere gris enn folk flest, men når jeg er i utlandet så kjører jeg etter forholdene der.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Crown på mandag 23. april 2018, klokken 23:12

Satser på at cruising i hastigheter over 165km/t er forbeholdt utlandet da ;-) Men hvis toppfart er viktig så må man i hvert fall velge Ioniq over I3 (de to bilene som denne tråden handlet om). I norske hastigheter så er Ioniq mer enn tilstrekkelig på motorvei, 80-120 går helt greit unna og raskere enn de mest vanlige fossil-familiebiler. Så hvis du mener Ioniq er trafikkfarlig treg på motorvei, så stempler du vel mer enn 50% av den norske bilparken.

Toppfarten gjelder selvfølgelig i utlandet ja. Det er der det er mest motorvei.

Det var ikke jeg som dro inn Tesla her. Helt enig i at Ioniq er bedre enn i3 (har ikke prøvd i3S) på motorvei.

Fordi om man sier at akselerasjon gir ekstra sikkerhet betyr det ikke at tregere biler automatisk er trafikkfarligere. Svart - hvitt argumentasjon blir litt for dumt. Litt som å si at biler uten automatisk nødbrems eller ESP er trafikkfarlige.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA