Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forhindre tyveri av nøkkelløse biler

Startet av kenneho, søndag 01. april 2018, klokken 12:15

« forrige - neste »

kenneho

Hei.

Har du gjort noen grep for å hindre at din nøkkelløse bil blir stjålet, som vist på f.eks. https://www.nrk.no/norge/har-du-nokkellos-bil_-sa-lett-kan-det-vaere-a-stjele-den-1.13986772?

Har en Kia Soul EV, og vurderer å skaffe meg et solid nøkkelskap for å oppbevare nøkkelen når jeg er hjemme, men vil først undersøke om det finnes noen smartere løsninger. Hadde vært behagelig å fortsette å oppbevare nøkkelen i lommen (men fremdeles ha den nøkkelfrie måten å låse opp bilen på), så kanskje det kunne gått an å fått redusert signalstyrken eller noe (f.eks. ved å pakke den inn i noe lett aliminiumsfolie eller noe, bare det ikke ser for jalla ut).


Trekkoppbil


cra

Burde kunne løses enkelt ved at om man låser bilen ved å trykke på knappen på FOB så må man låse opp igjen med trykk også. Da vil det ikek holde å bare forsterke signalet så bilen tror FOB er nær nok. Da kan man låse skikkelig når ønskelig, men likevel ha muligheten for "håndfri bruk" om dagen hvis man er mye inn og ut av bilen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Svein_H

Sitat fra: cra på torsdag 05. april 2018, klokken 23:52
Burde kunne løses enkelt ved at om man låser bilen ved å trykke på knappen på FOB så må man låse opp igjen med trykk også. Da vil det ikek holde å bare forsterke signalet så bilen tror FOB er nær nok. Da kan man låse skikkelig når ønskelig, men likevel ha muligheten for "håndfri bruk" om dagen hvis man er mye inn og ut av bilen.

Jeg tenker også at dette burde holde. Når man bruker knappen for å låse må man også bruke den for å låse opp igjen første gangen, og da hjelper det ikke å bare booste signalet.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Zimon

Er man litt mer paranoid så skaff en Farayds Cage pung/pose til nøkkelen. Raskt søk ga denne.
https://silent-pocket.com/products/faraday-cage-sleeve-full-shielding Fås sikkert tak i billigere rundt omkring.

Kan lages lett ved å bruke aluminiums folie eller stålnetting inne i en eksisterene pose/pung man har f.eks.
Men dette blir bare å "forhindre/blokkere" noe av signalene ved at ting "bouncher" på metallet.

Om man f.eks skulle trenge 100% Faradays bur hjemme til å oppbevare nøkkelen i så skaff ett nøkkelskap i stål, evt kjøp sånn musenetting i stål som er finmasket. Kjøp så ett støpsel og lampett ledning f.eks. Så kan man feste en leder til jordingspunkt på støpsel og så til nøkkelsap, gitter man lager. Ved å jorde stålskapet eller buret, så vil alt av signaler ledes til jord.

For å sette det virkelig høyt på "paranoia" skalaen.

Jeg vil nok bare anbefale som nevnt over å låse med trykk på nøkkel + legge nøkkelen lenger inn i huset/leiligheten. Test nærgrensen mellom bil og nøkkel, hvor langt unna må du være for at den låser/låser opp? Så slenger du på noen meter til på distansen der du oppbevarer nøkkel til det daglige.

Problemet vil jo også være ute når man ute. Eksempel er om du drar til butikken for å handle, går ut av bilen og inn i butikken. Puff, bilen låst via avstand. Er det noen med det tyveri utstyret der så kan de potensielt låse opp bilen og stjele verdisaker fra bilen mens man er i butikken.

Så trykk på knappen som det sies. :)
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

kenneho

Takk for bra svar.

Fungerer det altså sånn i dag at man må trykke på knappen på FOB (forstår det slik at dette er nøkkelen) for å låse opp når man har brukt FOB'en for å låse?

Svein_H

Aner ikke hva FOB betyr, men jeg har akkurat fått min første "nøkkelløse" bil (Zoe), og synes også dette føles litt usikkert, merker jeg er litt ekstra på vakt nå i starten. Vet ikke hvordan det er med andre merker, men i manualen til Zoe står det klart at fjernopplåsing og opplåsing i håndfri-modus (som de kaller det) er deaktivert hvis bilen sist ble låst eller låst opp med knappene på nøkkelkortet, og at motoren må startes på nytt før håndfri-modus blir reaktivert.

For kjappe turer ut av bilen er det veldig kjekt syns jeg, men i garasjen hjemme og ved annen langvarig parkering bruker jeg alltid låseknappen og kjenner etter at bilen faktisk er låst, og da funker heller ikke håndfri-modus selv om jeg står med nøkkelen i hånda.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

kenneho

Sitat fra: Svein_H på tirsdag 10. april 2018, klokken 16:47
Aner ikke hva FOB betyr, men jeg har akkurat fått min første "nøkkelløse" bil (Zoe), og synes også dette føles litt usikkert, merker jeg er litt ekstra på vakt nå i starten. Vet ikke hvordan det er med andre merker, men i manualen til Zoe står det klart at fjernopplåsing og opplåsing i håndfri-modus (som de kaller det) er deaktivert hvis bilen sist ble låst eller låst opp med knappene på nøkkelkortet, og at motoren må startes på nytt før håndfri-modus blir reaktivert.

For kjappe turer ut av bilen er det veldig kjekt syns jeg, men i garasjen hjemme og ved annen langvarig parkering bruker jeg alltid låseknappen og kjenner etter at bilen faktisk er låst, og da funker heller ikke håndfri-modus selv om jeg står med nøkkelen i hånda.

Takk for svar. Skulle tro det samme gjelder Kia'en min også. Skal få testet det ut.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA