Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dinside rekkevidde vinter - kort test

Startet av Zimon, torsdag 12. april 2018, klokken 21:12

« forrige - neste »

Zimon

Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Kav2

Merkelig at de regner forventa rekkevidde ut ifra (eksplisitt nevnt) brutto kapasitet.
24 kwh Leaf 2014
Philips Barbermaskin

Løve

Takk for ar Bjørn Nyland finnes og gjør ordentlige og meningsfulle tester.

Ove Sundvor

Noen av dere som har brukererfaring med bilen på fremkomelighet på vinterveier (tenker først og fremst på bratte snø/is dekket bakker/veier)

MrOtto

Bilen er fortsatt på 17" som ikke blir levert med bilen?

Er det Bjørn Nyland som har kjørt?

Joltus


Løve

Sitat fra: MrOtto på fredag 13. april 2018, klokken 15:44
Bilen er fortsatt på 17" som ikke blir levert med bilen?

Er det Bjørn Nyland som har kjørt?

Nei, hans tester er jo i en helt annen liga en det kunnskapsløse opplegget som er linket til i første innlegg.

Joltus

Samme greiene med den tu testen. Alle føreren skulle teste tingene i bilen. Ble sikkert kjørt e pedal over en lav sko.

sylwester

Jeg skulle ønske at Nissan kunne ha som oppsett å velge mellom ekte % og % med "buffer" for de som vil ha det. Jeg tror folk flest har nok rekkeviddeangst til at å lyve med 10% kun vil bidra til at folk får et dårlig inntrykk av bilen.

Uansett 500Gids=38750Wh, men for syns skyld la oss annta 38,0kWh og at de kjørte fra 100%. Da er det 155,5*200Wh/km=31,1kWh.
Dvs. 6,9kWh igjen.

Min 24kWh har jeg satt LeafSpy sin Ali til rekkevidde frem til 1kWh og det er ca. 2xskillpadde. Siden Skilpadde på 40kWh er på 1kWh så tenker jeg at den kan settes til 2kWh på den bilen og at jeg kan kjøre 4,9kWh til @200Wh/km. Det blir 24,5km ekstra og totalt 180km.  Dette stemmer veldig med Nissans kontrakt hvor man godtar 1/2 NEDC, dvs, 187,5km.

En tykkhuda erfaren elbilist som ikke er redd for litt kjølig luft ville kanskje klart å tyne opptil 200km, men det er neppe noe for folk flest.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

leafnor

Rask hoderegning forteller meg at at rekkevidden er minst på 167,5 kilometer vinters tid.
Slik sett har testen god verdi.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Tomma

Testene fra Dinside og TU er jo veldig "riktig" slik jeg ser det for den gjengse mann i gata. Det er ikke all som spammer F5 på elbilforum og som lever for å tyne ut flest mulig km per lading slik som oss :P

Den nye Leafen frir jo enda mer til folk som aldri har hatt elbil og mange er nok akkurat slik som disse testene. Det eneste som er litt synd er at Nissan tror at vi forbrukere er stokk dumme og er nødt til å legge tidenes buffer i bunn for at vi ikke skal kjøre oss tomme.
Nissan Leaf 2014 Tekna

elektrolux

Sitat fra: Joltus på fredag 13. april 2018, klokken 19:43
Samme greiene med den tu testen. Alle føreren skulle teste tingene i bilen. Ble sikkert kjørt e pedal over en lav sko.

Skal ikke e-pedal med tilhørende regenerering hjelpe på rekkevidden?

Hentet fra: https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf/rekkevidde-lading.html

B-MODUS: UTNYTT BREMSEENERGIEN
Er du virkelig ute etter å få mest mulig ut av rekkevidden din? Aktiver B-modus. Modusen gir en mer aggressiv regenerativ bremsing, slik at batteriet lades uten at det går på bekostning av kjøreeffekten.


Mer om e-Pedal her:

https://www.dinside.no/motor/du-kjorer-bare-med-n-pedal-i-neste-generasjons-nissan-leaf/68525672

Som veteran å regne på elbilkjøring vet jeg selvfølgelig at regenerering gir kortere rekkevidde, ikke lenger, og at Autoseiling er trikset for lengre rekkevidde. Skulle bare ønske at de som programmerer styresystemet i elbilene kikket mer på hvordan Think Classic slik VW, Hyundai, MB, og London Taxi enten har løst dette.

Vedlagte bilder viser kjøring med biler som ikke har autoseiling, og biler med Autoseiling.

Legg spesielt merke til nederste bilde som viser hvor mye enklere det er med en Think classic med både autoseiling og autoregen. Trenger kun slippe pedalen så tar teknikken seg av både regen og fartskontrol, samtidig som den passer på å holde forbruket på minimum.

Med e-pedal må fører selv passe både fart og fartsgrenser manuelt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Joltus

#12
Hva den skal og hva den gjør er to forskjellige ting.

E.pedal bruker mekaniske bremser også. De som har fått bilene melder at epedal på langkjøring ikke er positivt for rekkevidden.

Eg tipper det går an å kjøre effektivt med epedal også, men at man veldig lett kan få for mye bruk av skivebremsene og dermed gå glipp av regen hvis man kjører feil.

B-modus er ikke det samme som e-pedal......

sylwester

e-Pedal bruker bremsene når bilen er 100% eller det er for kaldt ja, men husk at du i B-mode også da måtte trykke hardere på bremsen. Hvis du kjører med e-Pedalen inne rundt fri så vil du uansett aldri få den effekten. Jeg tror e-Pedal er en fordel for de som kjører binært, dvs. enten hogger de inn gassen  eller bremsen. Ved e-Pedal vil forbruket bli noe bedre siden du oftere vil regenerere enn hvis du bruker D siden nedbremsingen alltid er så hard at regen ikke blir brukt.

e-Pedal og B-mode på Leaf har en tendens til å regenerere litt for mye slik at du må aksellerere oftere. Dette kan korrigeres med hvordan man holder inn gasspedalen, men for min del så er D + lett trykk på brems ved behov mye enklere å forholde seg til. Jeg skulle faktisk ønske at vi hadde et C-gir com har 0 regen når man slipper gassen, akkurat det samme som skjer skulle du trykke giret i fri bortsett fra at bilen egentlig ikke er i fri for da vil ikke regen virke ved lett brems. Det er vel dette som er autoseiling og jeg tror det er ganske effektivt i 40-60km/t med mye stop&go.

Alt i alt tror jeg endrede kjørevaner er mer effektivt enn en teknologisk innovasjon.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Joltus

Det har vel vist seg at den bruker bremsene mer enn nødvendig. Samt at hvis man trenger så mye bremseeffekt at regen ikke er nok kobler den inn bremsene og sa regenerer den tilsynelatende ikke før man har slutta å bremse igjen....

Som sagt kan det virke å være litt avvik i hvordan Nissan forklarer det og praktisk bruk.

Den bruker mer mekaniske bremser enn man tenker selv om det er plass på batteriet. Mulig disse erfaringene er gjort fordi det var veldig kaldt. Det kan eg ikke si noe om


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA