Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Korrosjon på Tesla 19" felger.

Startet av Jonathan90, torsdag 12. april 2018, klokken 18:01

« forrige - neste »

Jonathan90

Hei,
Når jeg byttet dekk til sommerdekk la jeg merke til et lag rundt inne i ringen på orginale 19" tesla slipstream felger. Ser ut som salt elns har spist på aluminiumet på innsiden.Har flere vært borti dette problemet før? Bilen har gått ca. 5000 km i vinter med jevnlige vask. Er dette en garanti sak? har aldri opplevd dette på noen bil før.

Mvh,
Jonathan

GOS

Sitat fra: Jonathan90 på torsdag 12. april 2018, klokken 18:01
Hei,
Når jeg byttet dekk til sommerdekk la jeg merke til et lag rundt inne i ringen på orginale 19" tesla slipstream felger. Ser ut som salt elns har spist på aluminiumet på innsiden.Har flere vært borti dette problemet før? Bilen har gått ca. 5000 km i vinter med jevnlige vask. Er dette en garanti sak? har aldri opplevd dette på noen bil før.

Mvh,
Jonathan
Om det er noe alla vedlagte bilder så ba Tesla meg komme inn med dem. Jeg anser det som garantisak. Senterringen er vel plast men det andre er jo lettmetall som ikke skal korrodere.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Muffinman

Har sett en god del tilfeller av dette på de første standardfelgene (de med doble eiker). Er ikke akkurat premium kvalitet mange av disse Tesla-felgene. Men prisen er premium nok :)

Har sett det samme på skikkelig skitbillige alufelger tidligere.

Jonathan90

Prøver å legge inn noen bilder av felgene, men det var ikke lett.
Er selve forsenkingen på baksiden av de nye felgene. Virker som salt/møkk samler seg her.
Men skulle ikke klart å slite så mye på felgen.
Kanskje jeg bare skal ta kontakt med SC?

hmre

Jeg hadde bobler som på bildene til GOS på mine felger av gamle typen. Tesla byttet uoppfordret, og heldig som jeg var hadde de noen slipstream felger liggende. Kliss nye dekk fikk jeg også!
Samtidig byttet de et speil og hele ladeporten av den nye typen med motorisert ladeluke. Kjørte ut med "ny" bil, uten å betale ei krone. Fantastisk service og goodwill! :)

Så vil absolutt anbefale å ta kontakt med SC ja!
2016 Tesla S90D Vin 117xxx

Muffinman

Ser ut som du bør ta noen oppbremsinger for å slite av tendenser til korrosjon på skivene også?

GOS

Sitat fra: Muffinman på fredag 13. april 2018, klokken 16:06
Ser ut som du bør ta noen oppbremsinger for å slite av tendenser til korrosjon på skivene også?

Om det var mine du tenkte p: Klosse-flaten er jo ganske speilblank!?

Men når det er sagt; en skal jo ikke stå lenge (timer) i ro etter regn så er de ganske rustfarget på overflaten.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Muffinman

Dette er ikke speilblankt, og det kan kanskje være et tegn på noe at hele bredden ikke er lik? Mine skiver har aldri sett slik ut, og jeg har 8 av dem :)


GOS

#8
Sitat fra: Muffinman på fredag 13. april 2018, klokken 21:59
Dette er ikke speilblankt, og det kan kanskje være et tegn på noe at hele bredden ikke er lik? Mine skiver har aldri sett slik ut, og jeg har 8 av dem :)



Da har jeg en teori. Jeg tror dette bildet er fra høyre bakhjul hvor parkbremsen har hengt seg opp flere ganger og spesielt nå i påsken. Har time i denne uken for blant annet dette. Ble flere turer med lang kjøring før den slapp skikkelig. Var og sjekket temperaruren på felgene flere ganger. Var såpass varmt at jeg ikke prøvde å ta på skiven. Men hadde ikke noe annet valg enn at bilen måtte kjøres (eller hentes). Bremseklossene på parkbremsen er gjerne mindre enn de vanlige og at det er derfor skiven er blank innerst men ikke ytre kant? Får ta en nøyere titt på de andre i morgen.

(Kraftige nedbremsninger tas flere ganger i uka for å sikre at det ikke legges belegg)

Edit: Ser nå at den helt ytterste delen også er blank, så det er nok noe som ikke er helt som det skal være ja.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Muffinman

Jeg har også hatt parkbremseproblematikk. Hengte seg helt opp når jeg skulle kjøre til verkstedet. Jeg gjorde en vurdering at flatbed ville være dyrere enn ei skive og tok sjansen på å kjøre. Noen hundre meter avgårde løsnet den heldigvis.

Du ser et skille ca 1 cm fra indre kant av sliteflaten og skiva er mer slitt inn dit enn den innerste biten. Her ser man hvor langt parkbremseklossene rekker, og hvorfor det ikke er en spesielt god ide å høre på de som anbefaler å bruke parkbremsen til å "slipe" av rust. Da sliter man faktisk skiva ujevnt slik at hovedklossen må bruke tid på å tilpasse seg om og om igjen. Ikke det som har skjedd her naturligvis.

Du vil nok få nye parkbremskalipere og klosser, nye skiver og hovedklosser på begge sider.  Julaften kommer tidlig i år :)

async3phase

Korrosjonen på felgene til GOS ser svært lik ut hva jeg opplever på mine (levert til meg som nye i februar 2014). Tok dette opp med Tesla, sendte de bilder, og de ville se på dette når bilen var inne til service.

Dette ble gjort i mars, og Tesla Drammen gjorde en vurdering av korrosjonen. Konklusjonen var en miks av at dette var normalt, og at det var min egen skyld.

hmre, hvor gamle var felgene dine, og hvor langt hadde de gått da de ble byttet av Tesla?

Det er store sår uten lakk på innsiden av eikene på felgene mine, og flere steder kryper denne korrosjonen rundt, slik at det er synlig fra "utsiden". Ser ikke pent ut i det hele tatt.

Rimelig frustrerende, ettersom jeg har prøvd å ta vare på disse felgene etter beste evne.

Har jo kjørt biler med lettmetallfelger på vinterhjul før, og har sett korrosjon, men på langt nær så tidlig som dette, og aldri så omfattende.

Så - kvaliteten på overflatebehandlingen på disse må jo være elendig.

Vinterdekkene skal byttes før neste sesong, så det ser ut til at man må bytte/reparere felger like ofte som man må bytte dekk dersom man ikke aksepterer slike sår.



atleks

Sitat fra: Jonathan90 på torsdag 12. april 2018, klokken 18:27
Prøver å legge inn noen bilder av felgene, men det var ikke lett.
Er selve forsenkingen på baksiden av de nye felgene. Virker som salt/møkk samler seg her.
Men skulle ikke klart å slite så mye på felgen.
Kanskje jeg bare skal ta kontakt med SC?

Prøver å legge inn bildene..


Sent from my iPhone using Tapatalk

hmre

Sitat fra: async3phase på onsdag 18. april 2018, klokken 11:51
hmre, hvor gamle var felgene dine, og hvor langt hadde de gått da de ble byttet av Tesla?

Felgene fulgte med bilen, mars 2016. Kjørt ca 15000 km / 1,5 vintersesong.
Men det var ikke spørsmål om dette, de gikk rundt bilen og tok bilder av felgene. Dette var på Rud.
2016 Tesla S90D Vin 117xxx

mthoring

Opplever samme problematikk med heftig korrosjon i ringen innenfor eikene på mine 19" slipstream, som er kjørt 3 vintersesonger. Er det håp om å få byttet disse på garanti etter 3 år?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

BMW850

Sitat fra: async3phase på onsdag 18. april 2018, klokken 11:51
Korrosjonen på felgene til GOS ser svært lik ut hva jeg opplever på mine (levert til meg som nye i februar 2014). Tok dette opp med Tesla, sendte de bilder, og de ville se på dette når bilen var inne til service.

Dette ble gjort i mars, og Tesla Drammen gjorde en vurdering av korrosjonen. Konklusjonen var en miks av at dette var normalt, og at det var min egen skyld.

hmre, hvor gamle var felgene dine, og hvor langt hadde de gått da de ble byttet av Tesla?

Det er store sår uten lakk på innsiden av eikene på felgene mine, og flere steder kryper denne korrosjonen rundt, slik at det er synlig fra "utsiden". Ser ikke pent ut i det hele tatt.

Rimelig frustrerende, ettersom jeg har prøvd å ta vare på disse felgene etter beste evne.

Har jo kjørt biler med lettmetallfelger på vinterhjul før, og har sett korrosjon, men på langt nær så tidlig som dette, og aldri så omfattende.

Så - kvaliteten på overflatebehandlingen på disse må jo være elendig.

Vinterdekkene skal byttes før neste sesong, så det ser ut til at man må bytte/reparere felger like ofte som man må bytte dekk dersom man ikke aksepterer slike sår.

Identisk med korrosjon på mine 2014 felger. Tok kontakt med Tesla Drammen ang. dette før garantiutløp. De frasa seg alt ansvar, mente det var lakkskader som var grunnen :o Disse felgene er fullstendig ubrukelig som vinterfelger.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA