Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Schneider hjemmelader fra fortum

Startet av Zero-talent, torsdag 12. april 2018, klokken 14:07

« forrige - neste »

MrCradock

Tror jammen jeg ender opp med denne veggboksen selv etter deres tilbakemeldinger. Når jeg leser at den kan kobles til nettet, skrive kommandoer og bruke Raspberry Pi så er det musikk i mine programmeringsører :D

Så hvis jeg har forstått det riktig så deaktiverer man 4G-modemet og kobler den til nettverket med Ethernet. Den har ingen WiFi-støtte?
2020 Tesla Model 3 Performance
2020 VW e-up! Range
x - 2019 VW e-up! High
x - 2018 VW e-Golf mk7.5

Amatøren

#16
Sitat fra: MrCradock på torsdag 31. mai 2018, klokken 12:08
Når jeg leser at den kan kobles til nettet, skrive kommandoer og bruke Raspberry Pi så er det musikk i mine programmeringsører :D

:+1:


I utgangspunktet så har den ikke WiFi støtte.

Kan jo sjekke om de kan sette inn WiFi modul og droppe 4G modemet med en gang. Mulig Schneider leverer løsning med WiFi også og at Fortum kan bestille den i stedet. Det eneste Fortum setter som betingelse er at den kan nås fra deres system så de kan sende firmware oppgraderinger når det kommer fra Schneider og se i logger/status hvis det skulle komme meldinger om problemer så de slipper å sende ut serviceteknikker hver gang en kunde skulle oppdage noe "rart".

Arbeider selv med elektronikk og data og vet hvor mye rart av feilmeldinger som kan komme uten at det er feil på utstyr.....


Det er 3 Ethernet porter i laderen og ved montering av 4G modem så sitter det også en ekstra 5 V strømforsyning koblet til. Får du lader med 4G modem så kan du jo bytte ut (når du avtaler med Fortum om å koble fra 4G modemet) å bruke det 5 V poweret til en Ethernet-WiFi adapter. Bare påse at den er lite nok og går på 5 V. Da er det jo ferdig koblet på 230 V siden.......



Uansett (jeg hadde gjort det hvis jeg viste det jeg vet nå) bedt om å få den levert uten 4G modem og lagt den på nettverket mitt med en gang.

Vi skal ha en lader til og av all enkelhet for å slippe å sette meg inn i to forskjellige systemer (og jeg vet denne kan styres av Modbus over TCP/IP) blir det en Schneider lader til av samme type.

Sitat fra: Profil errorVW e-up! 09.2017
VW e-Golf 01.2018
-----------------------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016
-----------------------------------------------------------------------
Venter på VW e-Golf (august/september 2018)
Reservert Audi e-tron
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

At jeg ikke tenkte på å sjekke med en gang.......  :o

Klargjort for WiFi.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

#18
Sitat fra: Amatøren på torsdag 31. mai 2018, klokken 12:40I utgangspunktet så har den ikke WiFi støtte.

Gjelder standard leveranse fra Fortum.


Så går du for original WiFi modul fra Schneider så vil den komme opp i oppsettet til ladestasjonen.

Sitat fra: Profil errorVW e-up! 09.2017
VW e-Golf 01.2018
-----------------------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016
-----------------------------------------------------------------------
Venter på VW e-Golf (august/september 2018)
Reservert Audi e-tron
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

MrCradock

Jeg tenkte ikke å bestille denne fra Fortum, men fra elektrikkeren min. Han kommer på befaring neste uke. Han som anbefalte denne når jeg sa jeg hadde lyst på Wallbox Commander.

Fant et WiFi-adapter på hjemmesiden til Schneider:
https://www.schneider-electric.no/no/product/EVP1MWSI/smart-wallbox-wifi-brett/?range=63506-evlink-smart-wallbox-elbillader&node=3797012934-tilbeh%C3%B8r

Jeg tenker at all denne researchen kommer godt med når elektrikkeren kommer på besøk neste uke.
2020 Tesla Model 3 Performance
2020 VW e-up! Range
x - 2019 VW e-up! High
x - 2018 VW e-Golf mk7.5

MrCradock

2020 Tesla Model 3 Performance
2020 VW e-up! Range
x - 2019 VW e-up! High
x - 2018 VW e-Golf mk7.5

Amatøren

#21
Da er jo problemet løst før det har oppstått!  :+1:

Du bestiller lader med WiFi og all konfigurasjon gjøres via WEB grensesnittet uten separat "knoting" direkte på 3. parts WiFi modul.

Førstegangs oppsett må nok gjøres via kablet tilkobling for å legge inn ditt WiFi nettverk (navn og passord).

Med mindre at den er satt som eget WiFi nettverk som du logger inn på for så å endre fra "master" til "slave" som gjør at den kobler opp på ditt nettverk ved neste reboot.


EDIT:

Førstegangs oppsett via kablet ja.....

Vi skriver litt om hverandre....  ;)
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

Fordi dekslene er av plast så pass på at alle skruene til innerste (vannbeskyttelsen) er entret før du begynner å stramme til. Skjelden at vegg den er skrudd opp på er helt gjevn. Spesielt hvis det er vegg med panel. Tips fra Fortum.

Nå har jeg min på stolpe så den er skrudd på metallplate.

Derimot så kan klem på pakning gjøre at deksel bøyer seg litt hvis første skrue dras til før alle har entret sine hull.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

MrCradock

Takk for mange gode tips :D Denne tråden har hjulpet meg veldig. Det er så mange forskjellige ladeløsninger, så det å finne den man føler er den beste er jammen ikke lett. Tror dette blir veldig bra :D Skal anbefale samme løsning til foreldrene mine også!

Skal montere min inne i garasjen hvor jeg har gips på veggene. De skal sparkles og males før elektrikeren kommer, så nå har jeg litt jobb foran meg.
2020 Tesla Model 3 Performance
2020 VW e-up! Range
x - 2019 VW e-up! High
x - 2018 VW e-Golf mk7.5

Erlingni

Det WiFi adapteret sjekket jeg i fjor høst, da min lader var nymontert. Det koster skjorta :o Mener det var snakk om hele 4-5000,- INN til min elektriker!

Erlingni

Jeg kjøpte en slik på Kjell for 399,- som jeg satte i bridge modus:
https://www.kjell.com/no/produkter/data-og-nettverk/nettverk/mobilt-bredband/routere/tp-link-reiseruter-for-4g-usb-modem-ac750-p61628
Hentet strøm (USB) fra utsiden av boksen (sort ledning merket på bildet). Det vil være mulig å få strøm fra innsiden også, da det både finnes 220v og 5v der, men jeg gadd ikke bruke tid på det. Nå er det lett å restarte bridgen fra utsiden også.
Kostet under 10% av Schneider sin løsning, og funker perfekt :) Har satt opp slik at jeg får e-post en gang i mnd. med forbruksrapport. Lastet også ned og installerte nyeste firmware fra Schneider sine sider :+1: (https://www.schneider-electric.com/en/download/document/PHA6457000)

Amatøren

 :+1:

Flott at det deles mer info for "trengende" som ikke har kablet nettverk ut.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Joltus

Skulle akkurat til å skrive at du ikke måtte finne på å kjøpe schneider sin wifi løsning. Den er dyr og ALT for "solid". Den er ifølge hun eg snakket med på schneider laget med militær spec av en eller annen grunn.

Kjøpte et lite wifi adapter slik som nevnt over her og skulle til å koble dette inne i boksen. 5 V finner man inne i boksen. Men Lyse krevde kablet tilkobling, så da ble det aldri noe av det.

Joltus

Har du/dere begynt å programmere laderen noe?

Eg ønsker primært å begrense ladestrømmen i perioder der vi trekker en del strøm totalt i huset. Kommer til å skaffe meg en strømmåler som går til z-wave systemet, og da burde det gå an å sende noen kommandoer til ladestasjonen?

Nå skal jo Lyse inn og tukle med denne i en periode som en del av eu prosjektet vi er med i. Men hadde vært artig å teste litt først.... Den strømbegrensningen kan nå være lur uansett mtp hovedsikring osv.

Amatøren

Har ikke rukket enda å lage automatikk, men det kan styres via WEB grensesnitt. Så inntil du får det til automatisk så kan du sette den ned til for eksempel 16A (eller annen verdi) og sette opp de gangen du trenger mer og kontrollerer annet strømtrekk manuelt.

Selv så skal jeg styre den med smarthus fra Carlo Gavazzi og trenger å lese meg litt opp på det også.

Kommer til å skaffe elektronisk strømmåler beregnet for smarthuset mitt også for tilkobling (klipses rundt hver av de tre fasene uten frakobling!) på inntakkabelen. Når det gjøres håper jeg å få satt maks ladestrøm så det er leding kapasitet til å slå på for eksempel komfyr.


Sitat fra: Profil errorVW e-up! 09.2017
VW e-Golf 01.2018
-----------------------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016
-----------------------------------------------------------------------
Venter på VW e-Golf (juli 2018)
Reservert Audi e-tron
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA