Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Schneider hjemmelader fra fortum

Startet av Zero-talent, torsdag 12. april 2018, klokken 14:07

« forrige - neste »

Zero-talent

Fikk installert schneider smart ev på veggen i dag. Bestilte gjennom fortum. Noen som har erfaringer med denne? Fornøyd? Misfornøyd? Fortum lover app for smartere lading (lade når det er billigst, ladefart etter ledig kapasitet mm), men selgeren jeg snakket med hadde ikke noe informasjon om når dette kommer, eller om det blir noe vi må betale ekstra for. Noen som vet mer om det?
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

elektrolux

Har ikke erfaring med Schneider, men det er bra de kommer etter med slike løsninger for dynamisk lading. Det er også bra at forbrukerene begynner å se fordelene dynamisk ladestyring gir.

Vet det er 3parts leverandører som tilbyr slike løsninger i forbindelse med Smarthus.

Er likevel skeptisk til løsninger der flere parter skal involveres. Ofte skal disse ha penger for tjenesten i form av et abonnement, og dermed er første brikke for å havne i "luksusfellen" lagt.



Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

nofuelno

Sitat fra: elektrolux på fredag 13. april 2018, klokken 07:56
Har ikke erfaring med Schneider, men det er bra de kommer etter med slike løsninger for dynamisk lading. Det er også bra at forbrukerene begynner å se fordelene dynamisk ladestyring gir.

Vet det er 3parts leverandører som tilbyr slike løsninger i forbindelse med Smarthus.

Er likevel skeptisk til løsninger der flere parter skal involveres. Ofte skal disse ha penger for tjenesten i form av et abonnement, og dermed er første brikke for å havne i "luksusfellen" lagt.
Som regel handler Smarthus-løsninger om mye mer en lading av elbiler.
Da blir leverandør av ladeboksen en 3.part.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Zero-talent

Lyse/smartly har noe greier. Tibber har noe i alle fall for VW. Savner at schneider har egen app slik zappi(zappo? Ett eller annet.  )har. Ellers kan man jo alltids få tak i noen ingeniørstudenter og la dem tukle med boksen  ;D
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

Orbit

Jeg har brukt Schneider på en del offentlige plasser. Selve ladingen har vært uten problemer, men jeg liker ikke helt mekanikken rundt ladekontakten.

  • Lokket som dekker kontakten når den ikke er i bruk lukkes ikke av seg selv.
  • Det må trykkes inn en knapp for å løse ut kabelen etter bruk, selv når bilen har sluppet i sin ende. I praksis går det ikke å trekke ut pluggen og samtidig trykke inn knappen med samme hånd. Men den andre hånden har allerede en kabelkveil å holde på.....
  • Ved montering på flat vegg kommer kontakten ut langs veggen, og det er lite klaring til å trekke ut kabelpluggen, uten å skrubbe mot veggen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

nofuelno

Sitat fra: Orbit på fredag 13. april 2018, klokken 15:18
Jeg har brukt Schneider på en del offentlige plasser. Selve ladingen har vært uten problemer, men jeg liker ikke helt mekanikken rundt ladekontakten.

  • Lokket som dekker kontakten når den ikke er i bruk lukkes ikke av seg selv.
  • Det må trykkes inn en knapp for å løse ut kabelen etter bruk, selv når bilen har sluppet i sin ende. I praksis går det ikke å trekke ut pluggen og samtidig trykke inn knappen med samme hånd. Men den andre hånden har allerede en kabelkveil å holde på.....
  • Ved montering på flat vegg kommer kontakten ut langs veggen, og det er lite klaring til å trekke ut kabelpluggen, uten å skrubbe mot veggen.
Godt sammendrag !
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Erlingni

Jeg kjøpte denne, og er fornøyd med laderen, men ikke så fornøyd med Fortum! Mer om det her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36185.msg623115#msg623115

4G modemet er jo først og fremst ment for å begrense kapasiteten ved behov når netteier finner det for godt, slik jeg forstod det. Det er verdt å merke seg! Min lader er derfor uten denne, og skal forbli slik.

Joltus

Sitat fra: Zero-talent på fredag 13. april 2018, klokken 14:44
Lyse/smartly har noe greier. Tibber har noe i alle fall for VW. Savner at schneider har egen app slik zappi(zappo? Ett eller annet.  )har. Ellers kan man jo alltids få tak i noen ingeniørstudenter og la dem tukle med boksen  ;D
Schneider sier det skal komme app.

I mellomtiden kan man logge seg på via web grensesnitt og få tilgang til det man skulle trenge hvis ladeboksen er tilkoblet hjemmenettet.

Alternativt kan man sett inn en liten mini ruter inni ladeboksen og lage et eget wifi man kobler seg til.

Tror mulighetene er ganske store for disse boksene. Man har innganger som kan settes hvordan man skulle ønske og dermed er man ikke avhengig av schneider sine løsninger for å styre ladingen med f. Eks en smarthusløsning. Da bruker man bare releer og setter de inngangene man skulle trenge for å starte og stoppe lading.

Hvertfall slik eg hsr blitt forespeilet at det skal kunne fungere.

Amatøren

Sitat fra: Erlingni på mandag 16. april 2018, klokken 13:47
4G modemet er jo først og fremst ment for å begrense kapasiteten ved behov når netteier finner det for godt, slik jeg forstod det. Det er verdt å merke seg! Min lader er derfor uten denne, og skal forbli slik.

Så lenge den er uten 4G modem så kan du koble den på lokalt nettverk. Mener de som default har IP adresse 192.168.0.102 (var litt snakk om at den kanskje kom med 192.168.0.101), men min har 192.168.0.102.

Da kan du styre lading på alt fra 0 A til x A som sikringen er på. Enten via WEB innlogging eller styre den via ModBus TCP/IP. Raspberry Pi med liten touch skjerm kan jo fint brukes til det.

Min lader ble levert med det fan..... 4G modemet og jeg får ikke koblet den på nettverket før Fortum setter opp en konfig i laderen og jeg får koblet fra modemet. Ellers så får jeg DHCP konflikt. Skal på sikt styre den med mitt Carlo Gavazzi smarthus.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: Amatøren på torsdag 19. april 2018, klokken 12:54
Sitat fra: Erlingni på mandag 16. april 2018, klokken 13:47
4G modemet er jo først og fremst ment for å begrense kapasiteten ved behov når netteier finner det for godt, slik jeg forstod det. Det er verdt å merke seg! Min lader er derfor uten denne, og skal forbli slik.

Så lenge den er uten 4G modem så kan du koble den på lokalt nettverk. Mener de som default har IP adresse 192.168.0.102 (var litt snakk om at den kanskje kom med 192.168.0.101), men min har 192.168.0.102.

Da kan du styre lading på alt fra 0 A til x A som sikringen er på. Enten via WEB innlogging eller styre den via ModBus TCP/IP. Raspberry Pi med liten touch skjerm kan jo fint brukes til det.

Min lader ble levert med det fan..... 4G modemet og jeg får ikke koblet den på nettverket før Fortum setter opp en konfig i laderen og jeg får koblet fra modemet. Ellers så får jeg DHCP konflikt. Skal på sikt styre den med mitt Carlo Gavazzi smarthus.
Kva for ein Schneider modell kan sette ladestrøminnstilling via Modbus tcp/ip? Eg var i den villfarelsen at kun målerdata var tilgjengelig via Modbus... Vi har styring for KEBA men kan jo vere greit med alternativ. Tesla sin er styrbar med rs485 og det blir ikkje like smidig som ip.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Amatøren

#10
Ja, det stemmer at det er kun måledata som er tilgjengelig via Modbus (tilkoblingen som er merket Modbus) derimot så kan jeg kjøre Modbus kommandoer via Ethernet (nettverk) derav Modbus TCP/IP.

Selv har jeg 7,4 kW Schneider EV Link Smart Wallboard.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

emmern

#11
Grønn kontakt har en ferdig løsning med smartlading mot Schneider allerede.

https://gronnkontakt.no/flexilader/hjemme/  ;)
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Amatøren

Da har Fortum endelig fått oppgradert og konfigurert laderen så 4G modemet er fjernet og jeg har den på mitt nettverk.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Zero-talent

Hvordan går jeg frem for å få den koblet på nettverket? Og hva slags app/nettsted er skjermbildet fra?
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

Amatøren

Hvis du har lader fra Fortum med 4G modem i så må de oppgradere laderen med siste firmware.

Når det er gjort så MÅ 4G modemet kobles fra og du kobler til nettverkskabel så de kan få statistikk via ditt bredbånd.

Grunnen til at 4G modemet må kobles fra er at du vil sannsynligvis få problemer med det tilkoblet da det har DHCP server akkurat som bredbånd modemet ditt har. Får du IP adresse fra 4G modemet så får du også gateway oppsett mot det og når du forsøker å komme ut på Internett så ender du opp på Fortum sitt lukkede nett uten Internett tilgang.

Skjermdumpen er bare utsnitt fra laderens interne WEB grensesnitt.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA