Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Schneider hjemmelader fra fortum

Startet av Zero-talent, torsdag 12. april 2018, klokken 14:07

« forrige - neste »

Joltus

Er veldig lite informasjon å hente om dette til laderene. Har inntrykk av at montører har noe mer data på ting og tang. Man må jo ha et visst nivå av kommandoer for å styre denne saken.... Står jo slike som dette rundt overalt på større anlegg der eg vil gjette at de samkjøres mtp maks kapasitet på anlegget osv.

Web grensesnittet er oppe og går. Så i mellomtiden kan eg jo bare sette opp et varsel på høyt strømtrekk og så manuelt stille det ned.

Joltus

Kikket litt kjapt nå. Enkleste måten å redusere ladestrøm på automatisk er å koble 230V signal inn på E6 via en kontakt styrt av smarthuset.

Da har man full kontroll. Tror det blir løsningen min i første omgang. Bare skaffe en zwave kontakt som legger inn bryteren når det går mye strøm til huset.

elektrolux

Du havner ikke inn i en hysterese da?

Mye strøm inn til huset stopper lading, som betyr lite strøm inn til huset, som betyr start lading, som betyr mye strøm.........
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Amatøren

Kommer an på hvordan han setter grensene og hvor raskt han kan sett opp igjen.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Joltus

#34
Man kan sette en timer eller et krav til reduksjon utenom selve ladingen, hysterese på strømtrekket.

F.eks if strømtrekk is > 60A Reduce charge to 10A f.eks....
(evt)Wait 10 minutes
if strømtrekk is < (60A minus 25A) increase charge to 32A....

Vil kunne svinge ofte, men det er jo litt av poenget også. Og hovedtingen er jo å redusere strømtrekket når man durer i vei på komfyren eller en annen stor forbruker. Ikke hver gang man putter pc-laderen i....

Joltus

Opprettet tilgang til ladestasjonens grensesnitt fra utenfor hjemmenettet. Det kan være greit å kunne styre litt hvis man er borte.

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Joltus

#37
Spesifiser gjerne. Tilgangen til ladeboksen eller "programmeringen"? Sistnevnte var nå bare et utkast eg slang ut for å svare på loop spm ditt.....

Men takk for kommentaren  ;D

Joltus

Driver og myser litt på mer "digitale" måter å styre dette på. Du som er opptatt av moderne og simplistiske ting elektrolux og i tillegg jobber med salg av slike ting....

OCPP..... Kjennskap til det?

Ser f.eks smappee reklamerer for at deres produkter bruker OCPP og de er også kompatible med IFTTT som igjen snakker fint med smartthings. Har du noe info om OCPP elektrolux? Hva og hvordan kan det brukes til noe? Er slik eg ser det en protocol for å tukle med ladestasjonen?

Liker åpne ting. Da kan man gjøre som man vil.

elektrolux

Har ikke satt meg inn i disse tingene. Høres som sagt komplisert ut når en skal måtte programmere betingelsene for funksjon.

Til sammenligning tar vår Zappi seg av alt dette helt automatisk og lynraskt. Hysteresen er adaptiv, dvs en observerer et par reguleringer så holdes byggets forbruk på innstilt nivå.

I min verden er det så ufattelig mange ting å holde rede på, at det er deilig å slippe OCPP og IFTTT osv. Ser likevel at vi må sette oss inn i dette så vi ikke blir akterutseilt
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Joltus

#40
Åja... Eg er helt motsatt.... Noen må jo programmere disse funksjonene, da kan eg liksågreit gjøre det selv

Eg ønsker å ha kontroll over disse tingene via et grensesnitt, ikke flere. Eg ønsker å vite strømtrekket, regulere ladingen, eller andre ting om nødvendig. Ønsker å prioritere selv, automatisk etter mine behov. F.eks ekstremt eksempel: Ønsker av en eller annen syk grunn å lade maks, og skru ned andre ting mens det skjer. Varmepumpen i huset trenger ikke stå på i den timen eg trenger maks, akkurat da trenger ikke varmtvannstanken å gå for fullt, eller varmekablene i gangen, på badet osv trenger ikke stå på akkurat da. Gjør zappien det?

Det skal isåfall skje automatisk når eg sier at eg ønsker det.

Nå har eg på en måte ikke hatt mulighet til å velge ladestasjonen, siden eg ble med på et gunstig tilbud fra lyse der de skal teste noe greier. Men det gleder meg at eg har mulighet til å gjøre omtrent hva eg vil med denne.... Å leke med slike ting er halve moroa.... Og ikke minst kunne leke med de slik eg selv ønsker. Ikke slik en produsent allerede har bestemt. Proprietære løsninger er litt dumt. Ting skal snakke sammen uavhengig av leverandør osv. Men det krever jo selvsagt en hel del. Og det er gøy.... :)

Derfor er OCPP veldig spennende. Men er litt mye å sette seg inn i ved første øyekontakt. Og så er det litt drit å gjøre for mange ting nå, så går det noen måneder så kommer Lyse og bare fjerner alt for å teste sine ting :p

Men en ting eg er enig i: Dynamisk. Det er målet.

Eg har 63A ledig. Ønsker ikke å ligge oppi 63A hele tiden. Ønsker normalt sett at ladestasjonen lar bilen ta så mye som mulig, men begrense det oppad. Og da er det jo gull om den tar det som eg sier er ledig. Er det 32A i kapasitet, så vær så god. Er det bare 18 så tar den det. Da må vi nok inn via ocpp protokollen og leke litt.

elektrolux

Skjønner at OCPP er tingen din siden du kan styre Varmepumpen strøm til komfyr etc.

Zappi er et proprietært system som kan styre inntil 6 enheter. Eddi er en variabel sinusspenningsstyreenhet som kan styre resistive laster som VVB og varmekabler, så langt på vei oppnå det samme. Når appen kommer med tilhørende API kan systemet integreres mot andre smart systemer.

Inntil viderer er det "bare" et brukervennlig og usedvanlig prisgunstig system for energikontroll av egen bolig.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Joltus

Styrer ikke de andre tingene med ocpp, det gjøres via smartthings. Der er det som er nøkkelen. Kunne styre ladestasjonen med det du styrer resten av huset med. Ikke styre huset med det du styrer ladestasjonen med... Skjønner?

Det er her det må tenkes. Mange leverandører tenker feil her. De tenker at det er lurt å styre ting i et hus med sitt system, som egentlig er en ladestasjon til elbiler..... Tror nøkkelen til suksess er å fokusere på det de selv lager, og heller åpne for kontroll via andre systemer. Eg ønsker ikke at ladestasjonen skal holde på å regulere varmekablene mine.... Det er feil vei å gå.

Men hvis mitt smarthus kunne gått inn og fortalt ladestasjonen maks strøm den får lov å trekke, da snakker vi :) Da kan nemlig smarthuset ta seg av alle de andre komponentene i huset og prioritere etter hva eg har bestemt. Automatisk.

Bare et tips til zappi gjengen...... Sånn utenom det hadde eg helt sikkert endt opp med zappi stasjon hadde eg valgt selv i dag! evlink er for dyr.... Men for 10k inkl montasje tror eg evlink er perfekt til meg og mine ønsker.

elektrolux

Smart styringen som følger med Zappi er ren bonus. Er selv i kategorien fasinert av Smart styring, men ikke enda funnet et system som er gratis i bruk, og rimelig å implementere.

Når så mange nå likevel må investere i en ladeløsning, vil Zappi sin laststyring være en ren bonus, og "gratis" tilbud om å benytte energistyremulighetene.

I huset mitt fungerer en vanlig lysbryter fremdeles utmerket, og på lageret har jeg selvfølgelig bevegelse sensor på lyset.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Joltus

Gratis å bruke? Det er det da mange systemer som er..... De fleste med z-wave....

Enkelt å implementere. Det gjelder hvertfall de som går på z-wave og zigbee.

Det er arbeid. Og krever noe kunnskap, men de fleste kan klare det meste med hjelp av forum etc.

Det er umulig å bygge om et hus til smarthus uten at det koster.... Men man kan få til rimelig mye fancy uten de helt store kostnadene.
Hadde eg bygget nytt i dag derimot..... DET skulle blitt fancy, uten de helt store ekstrakostnadene.

Men nå går vi utenom tråden her :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA