Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lastebildekk full fart inn i frontruten

Startet av Premium driver, torsdag 12. april 2018, klokken 09:59

« forrige - neste »

Premium driver

En norskregistrert Tesla X fikk et lastebildekk i frontruten på en motorvei i sveits i går. Heldigvis gikk det bra med fører. En lastebil i motgående kjørefelt mistet to dekk.

https://electrek.co/2018/04/11/tesla-model-x-truck-wheel-windshield-no-injury/

http://m.20min.ch/schweiz/ostschweiz/story/27870815


OlaM

'21 3LR

krl

Hvis dekket kom fra den lille lastebilen på bildet, så kan man jo lure på hva en elg vil føre til....

Hvor mye veier en slik frontrute, og hvor tykk er den? Laminering og god innliming fører vel til at den tåler rimelig mye, men en såpass stor "innoverbulk" begynner å bli skummel for passasjerene...

cra

Helsikke....!!  :o

Den ruta har vært rikelig nær fjeset på fører! Godt det gikk bra med fører.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

CaZpaH

Sitat fra: krl på torsdag 12. april 2018, klokken 10:30
Hvis dekket kom fra den lille lastebilen på bildet, så kan man jo lure på hva en elg vil føre til....

Hvor mye veier en slik frontrute, og hvor tykk er den? Laminering og god innliming fører vel til at den tåler rimelig mye, men en såpass stor "innoverbulk" begynner å bli skummel for passasjerene...

Det har jeg faktisk sett med egne øyne. Passerte en model x som stod på motorveien her. Hadde kjørt på en elg. Front ødelagt og vindu trykket inn. Så ut som det hadde gått bra med alle i bilen.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

geear

Sitat fra: krl på torsdag 12. april 2018, klokken 10:30
Hvis dekket kom fra den lille lastebilen på bildet, så kan man jo lure på hva en elg vil føre til....
Hjulet kan nok fort ha vært 70-80kg, og hendelsesforløpet kan vi bare gjette om. Var det i fart 100km/t i mot mens Teslaen kom 100km/t i andre retningen, altså 200km/t hastighetsforskjell? Kjørte de samme retningen og hjulet spratt bortover? Hvor høyt var det i lufta før det landet i frontruta? Rakk Teslaen å bremse? Stoppe?

En elg har også mye større flate enn et hjul med ganske skarpe hjørner, og sjansen for å se den og gjøre en fartsreduksjon er nok også større enn med et hjul, så selv om den kan være 3-400kg så er det ikke sikkert det er verre selv i samme fart. Får håpe eieren kommer på banen og forteller hva som faktisk skjedde.

Her er det en bil med vanlig tak som har fått samme behandling, og endte med at sjåføren døde:

http://fox59.com/2017/06/19/left-2-lanes-of-sb-i-465-closed-near-i-74-due-to-crash/


Hodetelefoner

Hvis dere tror det dekket bare "veier" 70-100kg ii den farten der. Så tror jeg noen år på skolen hadde vært lurt :p

Det der er et helvetes godt bevis på hvor solid taket på X er.
https://youtu.be/11EvcUNKk2A

geear

Sitat fra: KristofferH på fredag 13. april 2018, klokken 11:58
Hvis dere tror det dekket bare "veier" 70-100kg ii den farten der. Så tror jeg noen år på skolen hadde vært lurt :p
Hvem har skrevet det? ;)

jlan

Selve vekten(massen) endres jo ikke, men hvis dekket kommer fra 20m høyde og må stanse på 0.2m, så blir kraften i størrelsesorden 100 ganger den statiske. Tilsvarende horisontalt hvis det har en relativ hastighet på 20 m/s. Altså ca.5 tonn for et 50 kg hjul. En elg kommer jo gjerne inn skrått på ruten, så da blir det en helt annen situasjon.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

elekTrond

Gad vite statistikk av typen "hvert n'te sekund løsner et komplett hjul" med/uten Norge, Russland og andre u(lykke)land i verden ...

Ekkel video i svar #6 btw. Fikk flashback til orkesterplass i kjedekollisjon på E18 pga. en hjulkapsel på frifot.
'13 Mjau

jkirkebo

Sitat fra: jlan på fredag 13. april 2018, klokken 14:16
Selve vekten(massen) endres jo ikke, men hvis dekket kommer fra 20m høyde og må stanse på 0.2m, så blir kraften i størrelsesorden 100 ganger den statiske. Tilsvarende horisontalt hvis det har en relativ hastighet på 20 m/s. Altså ca.5 tonn for et 50 kg hjul. En elg kommer jo gjerne inn skrått på ruten, så da blir det en helt annen situasjon.

En elg er også mye mykere og mer deformerbar enn et lastebilhjul...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jlan

Det ligger en test på youtube med en Volvo som kjører på en dummy elg. Det blir jo bare spekulasjoner om en Tesla X ville klart det bedre. Det er å håpe at det skrå panseret og den jevne overgangen fra frontrute til glasstak vil gjøre at elgen blir løftet over. Lang avstand fra taket til førerens hode sies å være viktig ihvertfall.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA