Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva slags typical range på en Tms75d?

Startet av Aaalb, onsdag 11. april 2018, klokken 23:23

« forrige - neste »

Aaalb

Hei. Beklager for nybegynnerspørsmål. Fikk meg ny s75d i går og ladet på superlader.

Fikk 70kw. Er dette normalt?
På 70% ladet regnet jeg ut at jeg ville få ca 381 km i typical range ved fullading. Høres lite ut? Hva er normalt?
TMS75D Midnight Silver bestilt 30/09. Bekreftet 07/10. Levering tidlig februar.

GOS

Sitat fra: Aaalb på onsdag 11. april 2018, klokken 23:23
Hei. Beklager for nybegynnerspørsmål. Fikk meg ny s75d i går og ladet på superlader.

Fikk 70kw. Er dette normalt?
På 70% ladet regnet jeg ut at jeg ville få ca 381 km i typical range ved fullading. Høres lite ut? Hva er normalt?

Om du kun fikk 70 kw så var det vel fordi du hadde kaldt batteri eller forholdsvis fullt batteri. (Du må kjøre langt for at batteriet skal bli varmt nok til å gi fyll effekt på superlader)

381 tkm på 100% er nok normalt.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

mthoring

Hadde 384km på min sist jeg ladet til 100%. Dette vil jo også avhenge av hvor godt batteristyringssystemet har fått kalibrert seg. Husk at du kun bør fullade når du virkelig trenger det, ellers bør den ideelt sett lades til maks 70-80% til hverdags.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

DagfinnN

Sitat fra: Aaalb på onsdag 11. april 2018, klokken 23:23
På 70% ladet regnet jeg ut at jeg ville få ca 381 km i typical range ved fullading. Høres lite ut? Hva er normalt?
ca. 383 på S75
ca. 422 på S85
ca  502 på S100
Dette er normale tall på 100% lading.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

GOS

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 12. april 2018, klokken 08:32
Sitat fra: Aaalb på onsdag 11. april 2018, klokken 23:23
På 70% ladet regnet jeg ut at jeg ville få ca 381 km i typical range ved fullading. Høres lite ut? Hva er normalt?
ca. 383 på S75
ca. 422 på S85
ca  502 på S100
Dette er normale tall på 100% lading.

Vel å merke DERSOM det er D biler, altså S75D, S85D og S100D.

De uten D ligger ca 8% lavere
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Aaalb

Takk for svar  :+1:

Men er det slik at jeg kan forvente, under gode forhold og bra kjøring, å ha lengre rekkevidde? F.eks. sommerdag, landevei 70-80km/t.
TMS75D Midnight Silver bestilt 30/09. Bekreftet 07/10. Levering tidlig februar.

Cobos

I sommer lå jeg jevnt i 160-170kmt på autobahn i Tyskland. Var vel 25 grader omtrent og sol/overskyet. Min 85D lå da på ca 220W/km som jeg opplever er veldig bra.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Vegard Winther

Sitat fra: Cobos på torsdag 12. april 2018, klokken 12:21
I sommer lå jeg jevnt i 160-170kmt på autobahn i Tyskland. Var vel 25 grader omtrent og sol/overskyet. Min 85D lå da på ca 220W/km som jeg opplever er veldig bra.

Cobos

Veldig bra? Det er jo helt sinnsykt bra!
Spent på å se forbruket mitt når jeg skal teste Autobahn i sommer  :)
Hadde regnet med helt andre tall for å si det sånn.

fonberg

Sitat fra: Aaalb på torsdag 12. april 2018, klokken 11:19
Takk for svar  :+1:

Men er det slik at jeg kan forvente, under gode forhold og bra kjøring, å ha lengre rekkevidde? F.eks. sommerdag, landevei 70-80km/t.

Ja, med snittfart under 80 og ikke noe på taket kan du forvente litt lengre rekkevidde enn oppgitt tkm i forholdene du beskriver.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

alda

Sitat fra: Cobos på torsdag 12. april 2018, klokken 12:21
I sommer lå jeg jevnt i 160-170kmt på autobahn i Tyskland. Var vel 25 grader omtrent og sol/overskyet. Min 85D lå da på ca 220W/km som jeg opplever er veldig bra.

Cobos
Solen i ryggen, nedførsbacke och medvind då eller?  ;) Jag ligger på samma förbrukning redan vid 120-130 km/h på min...
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Øyvind.h

Sitat fra: Vegard Winther på torsdag 12. april 2018, klokken 12:40
Sitat fra: Cobos på torsdag 12. april 2018, klokken 12:21
I sommer lå jeg jevnt i 160-170kmt på autobahn i Tyskland. Var vel 25 grader omtrent og sol/overskyet. Min 85D lå da på ca 220W/km som jeg opplever er veldig bra.

Cobos

Veldig bra? Det er jo helt sinnsykt bra!
Spent på å se forbruket mitt når jeg skal teste Autobahn i sommer  :)
Hadde regnet med helt andre tall for å si det sånn.

Du bør regne med noe helt annet også. 220Wh/km i 170km/t er helt eksepsjonelt. Har hatt flere turer nedover i DK hvor veiene er flate og med lite friksjon, men ligger godt over det i forbruk allikevel. Luftmotstanden er ekstrem i den hastigheten. Med takboks bikker S90D 300Wh/km i 140-150km/t.

Legger du cruise på 160-170km/t ville jeg påregnet 270-290Wh/km forutsatt at du ikke har takboks.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Ja dette var et usannsynlig lavt forbruk. Med 19" og Landsail (som har ekstremt lav rullemotstand) på vår 85D i fjor sommer rundet vi som regel 200wh/km et sted mellom 120 og 130, deretter steg det veldig brått. 220 tror jeg vi bikket allerede før vi passerte 140.

En ting er om dette var forbruk ved jevn fart, en annen om man kjørte saktere men var oppe i 160-170 til tider. Da kan jeg tro på denne historien. Vår 85D er ihvertfall ekstremt langt fra å greie et slik forbruk på den mest lettrullende hjulcomboen jeg vet om. Bilen har i tillegg ikke panotak eller lydpakke som reduserer vekten med ca. 70kg.

Cobos

Dette var som sagt i sommer perfekt asfalt ingen/veldig lite vind, og godt mulig med et svakt fall i høydemeter, men isåfall med så lite fall at jeg merket det. Det skal sies at samme bil (med takluke men uten premium lyd) på autobahnen i rundt 3 plussgrader nå i februar brukte rundt 300Wh/km i 160-170. Jeg snakker da om helt jevn fart og ingen hverken bremsing eller akkselerasjon. Spesielt bevege seg fra 110-160km/t er dyrt. Neste gang jeg kjører om sommeren i Tyskland skal jeg passe på å være flinkere til å logge etapper underveis. Jeg ville nok tenkt på dette som en absolutt bestcase. Dekkene mine er Pilot Sport 3 sommerdekk og Pirelli Sottozero 3 vinterdekk, 19''.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Jeronan

#13
Tjeezus people. He is asking about Norwegian road conditions driving average 80kmh and you guys immediately start talking about 160-170kmh speeds, which can only be done on the German Autobahn!  :-1:

To the OP, typical range displayed in the instrument panel will always be around 380-385km for 75(D) model. This is based on average 200Wh/km consumption.

In winter time, you will see the km's eat away quicker, since consumption (under normal Norwegian driving at 80-100kmh) will be higher than 200Wh/km, mostly around 220-240Wh/km depending on road and weather conditions in winter. On extreme days with bad roads and lots of elevation it's easy to get over 260Wh/km.

On long trips, things will look different. When you start, the battery will be colder and you will have a higher consumption, but after the first Super charger stop, the battery will be at optimal temperature and consumption will then plummet to summer like values. I have had 150-160Wh/km average consumption at -15 degrees this winter, when driving to the North west (average 80-100kmh on E6 and then west direction from Otta).

In summer time (or + degrees in general), it's very easy to stay below 200Wh/km consumption. I have right now already an average 160-170Wh/km driving over E6 to and from work this week in + degrees temperatures.
This means the km will go down slower and you will get more range than the typical expected range.

Example, yesterday afternoon after work, I started in Oslo at 308km range and when I got home it showed 285km left, eventhough I drove 40km distance.  ;)

So long story short. In winter time you get anywhere from 250-350km range and in summer time you can easily get 400-450km range under normal driving (staying under 120kmh speeds).
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Kjell Arne

Jeg har akkurat bestilt meg den samme bilen og lurer på om det er noen som her som vet om det er stor differanse på hva man kan forvente av rekkevidde med ulike kombinasjoner av dekk og felger.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA