Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jordfeilautomat foran b-vern, er det feil?

Startet av mrmattis, onsdag 11. april 2018, klokken 05:45

« forrige - neste »

mrmattis

Hei

Har bedt elektriker legge opp kurs tilpasset hjemmelader, Ecolite med innebygget B-vern. Denne er begrenset til 16a.

Vedkommende har da installert 32a jordfeilautomat, 6mm kabel.

Er det feil med jordfeilautomat foran b-vern (Ecolite), og hvilket regelverk skal jeg henvise til? Hva kan skje?

jkirkebo

Sitat fra: mrmattis på onsdag 11. april 2018, klokken 05:45
Hei

Har bedt elektriker legge opp kurs tilpasset hjemmelader, Ecolite med innebygget B-vern. Denne er begrenset til 16a.

Vedkommende har da installert 32a jordfeilautomat, 6mm kabel.

Er det feil med jordfeilautomat foran b-vern (Ecolite), og hvilket regelverk skal jeg henvise til? Hva kan skje?

Det er "feil", men så lenge EcoLite er eneste forbruker på kursen spiller det i praksis ingen rolle om A-vernet i jordfeilautomaten blir satt ut av spill pga. evt. DC-lekkasje.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mrmattis

Laderen er den eneste forbrukeren, direkte tilkoblet via fast kabel.
Så det er ingen hensikt å ta seg bryet med å bytte til en vanlig automatsikring?

jkirkebo

Sitat fra: mrmattis på onsdag 11. april 2018, klokken 09:53
Laderen er den eneste forbrukeren, direkte tilkoblet via fast kabel.
Så det er ingen hensikt å ta seg bryet med å bytte til en vanlig automatsikring?

Du skal ihvertfall få en usedvanlig kranglete el-kontrollør på besøk om han skal påpeke dette. Teknisk og sikkerhetsmessig sett spiller det ingen rolle, men jordfeilautomater koste jo mer enn automatsikringer da så det er bortkastede penger.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Sidespor: Hvorfor 32A sikring hvis ladestasjonen er satt opp med maks 16A?

Rav4_EV

@Sidespor
Intet behov for å sikre mot overbelastning dersom lasten er kjent. Da holder det å sikre mot kortslutning.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

mrmattis

I tilfelle fremtidige behov skulle endre seg, og laderen skulle bli oppjustert. Det er tanken med å sette inn 32a, selv om det kan synes å være overkill pr. dags dato.

geear

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 11. april 2018, klokken 11:51
@Sidespor
Intet behov for å sikre mot overbelastning dersom lasten er kjent. Da holder det å sikre mot kortslutning.
Men Ecolite takler 32A, og om man har anledning til å dimensjonere for 32A, hvorfor da ikke bare la være å begrense ladestasjonen til 16A, og A) justere den med bryter i ett eller flere trinn (Ecolite bruker motstand for å justere) eller B) justere ladestyrken ned i bilen.

Lastebil

Sitat fra: mrmattis på onsdag 11. april 2018, klokken 05:45
Hei

Har bedt elektriker legge opp kurs tilpasset hjemmelader, Ecolite med innebygget B-vern. Denne er begrenset til 16a.

Vedkommende har da installert 32a jordfeilautomat, 6mm kabel.

Er det feil med jordfeilautomat foran b-vern (Ecolite), og hvilket regelverk skal jeg henvise til? Hva kan skje?

Produsenten sier at det ikke skal monteres type A vern foran type B vern. Det blir da en feil i forhold til monteringsanvisningen. Regelverket da blir å vise til Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg §10.

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: Lastebil på onsdag 11. april 2018, klokken 18:29
Sitat fra: mrmattis på onsdag 11. april 2018, klokken 05:45
Hei

Har bedt elektriker legge opp kurs tilpasset hjemmelader, Ecolite med innebygget B-vern. Denne er begrenset til 16a.

Vedkommende har da installert 32a jordfeilautomat, 6mm kabel.

Er det feil med jordfeilautomat foran b-vern (Ecolite), og hvilket regelverk skal jeg henvise til? Hva kan skje?

Produsenten sier at det ikke skal monteres type A vern foran type B vern. Det blir da en feil i forhold til monteringsanvisningen. Regelverket da blir å vise til Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg §10.
Påstand: funksjon til foranliggande vern type A blir ALDRI dårlegare av at det er satt eit type B vern bak.
(Men at type A funksjon kan bli "maskert' av DC feil er ei anna sak...)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

mrmattis

Da tolker jeg det dithen at dette kun er en «feil av akademisk betydning», uten reel fare for drift og/eller sikkerhet ved bruk av hjemmeladeren.
Kunne nok reklamert til installatør for å fått dette korrigert, mem lar det nok være som det er.

Orbit

Du kan også ta en titt på tidligere tråd om A+B-vern, inkl dokumentasjon.

Dersom jeg leser den tråden riktig: A-vernet ditt vil i praksis ikke kunne garantere at det slår ut på jordfeil med denne koblingen. Det har derfor "kun" funksjon som automatsikring, riktignok en unødvendig dyr sådan. Du kan derfor ikke koble noe annet på denne kursen, da det ville krevd fungerende A-vern (og den funksjonen er ikke 100% med A-før-B). Men så lenge ladekurs uansett skal være dedikert, blir dette et akademisk problem i forhold til sikkerhet, og kun et kostnadsproblem i praksis.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ingeniøren

#12
Hm, var ikke hensikten med B-vern at A-vern ikke skulle settes ut av spill...., eller er vi lurt hele gjengen.

Om vernet sitter på samme kurs eller et annet sted i skapet skulle da ikke ikke bety så mye da alt er koblet sammen bak sikringen. Forskjellen i pris på jordfeilautomat og automat er for øvrig neglisjerbar i sammenhengen.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rasmus.B

Det må en viss likestrøm til (>30mA?)for at B-vern skal slå ut. 10-20mA likestrøm kan være nok til at A-vernet har gått i metning og ikke vil detektere en vekselstrøms jordfeil.
Vi er nok ikke lurt, men påført en masse ekstrautgifter for ganske søkte tilfeller.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Robert Sund

Og selv i de søkte tilfellene vil det ikke hjelpe å fjerne jordfeilfunksjonen. Sikkerhetsmessig er det kun en fordel å dobbelt opp med jordvern uansett om A er foran B eller motsatt.

Men det kan være fordyrende. Og, som ikke er nevnt tidligere i denne tråden, det kan være upraktisk; hvis begge vernende løser ut må man jo skru på begge vernene etter å ha fjernet årsaken til jordfeilen. Men det har jo egentlig ingenting sikkerhet å gjøre. Og det vil jo bare skje ved eventuell feil.

Best ut fra ett sikkerhetssynspunkt og "værst" ut fra ett selektivitets synspunkt er å ha to (like) følsomme B vern etter hverandre. Hvis begge virker vil man måtte skru på begge for samme feil, fordi de har fullstendig overlapp. Ved forgreninger og alle slike tilfeller. Men dyrest og høyst sannsynlig unødvendig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA