Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kommer med app eller ikke?

Startet av tepe2, lørdag 07. april 2018, klokken 21:05

« forrige - neste »

tepe2

Heisan, ny her. Har ikke fått lest så mye ennå. Men kan noen svare meg på følgende:
Er det tilfelle at Kona kommer uten app-styring av varmepumpe m.m. ? Hvis ja, er dette noe man tror/antar eller er det bekreftet?

andy99

Etter det jeg har forstått kan vi se langt etter app-styring til Hyundai. Det være seg KONA eller ioniq.
Siste svaret fra hyundai er vel at det er avhengig av et pan-europeisk system for telemetri?! WTF.
Som i mine øyne er at de ikke gidder å betale for sim og data-trafikk på nåværende tidspunkt
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

tepe2

Trodde vi var i 2018.
Blir neppe Kona på meg da.

andy99

Enig, spesielt når de har det på USA utgaven av KONA
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

jkirkebo

Sitat fra: andy99 på lørdag 07. april 2018, klokken 22:10
Etter det jeg har forstått kan vi se langt etter app-styring til Hyundai. Det være seg KONA eller ioniq.
Siste svaret fra hyundai er vel at det er avhengig av et pan-europeisk system for telemetri?! WTF.
Som i mine øyne er at de ikke gidder å betale for sim og data-trafikk på nåværende tidspunkt

Skjønner ikke problemstillingen. Om de ikke gidder å betale er det da bare å montere en SIM-kort-skuff. Så kan kunden ordne abonnement selv (f.eks datakort på eksisterende abonnement).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 07. april 2018, klokken 22:27
Sitat fra: andy99 på lørdag 07. april 2018, klokken 22:10
Etter det jeg har forstått kan vi se langt etter app-styring til Hyundai. Det være seg KONA eller ioniq.
Siste svaret fra hyundai er vel at det er avhengig av et pan-europeisk system for telemetri?! WTF.
Som i mine øyne er at de ikke gidder å betale for sim og data-trafikk på nåværende tidspunkt

Skjønner ikke problemstillingen. Om de ikke gidder å betale er det da bare å montere en SIM-kort-skuff. Så kan kunden ordne abonnement selv (f.eks datakort på eksisterende abonnement).
Problemet ligger ikke i bilen den har alt som trengs. Det er selskapet sentralt som ikke vil prioritere en serverløsning for dette i Europa.

Sitty008

#6
Man kan fortsatt så isfri bil på morgenen selv om mann ikke har app.
Men forstår at det kan være problem for andre hvis ikke man kan låse opp bilen og å se batteri statusen med mobilen.

Kø nr. 31

bno

#7
Jeg tror Hyundai vil måtte krype til korset snart. Nå kommer Leaf i en flott konfigurasjon i slutten på året. Tror det vil være et uhyre viktig vendepunkt for bransjen. Da kan ikke Hyundai være ekslusiv som nå å (unnskyld) drite i Europeiske kunder.

andy99

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 07. april 2018, klokken 22:33
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 07. april 2018, klokken 22:27
Sitat fra: andy99 på lørdag 07. april 2018, klokken 22:10
Etter det jeg har forstått kan vi se langt etter app-styring til Hyundai. Det være seg KONA eller ioniq.
Siste svaret fra hyundai er vel at det er avhengig av et pan-europeisk system for telemetri?! WTF.
Som i mine øyne er at de ikke gidder å betale for sim og data-trafikk på nåværende tidspunkt

Skjønner ikke problemstillingen. Om de ikke gidder å betale er det da bare å montere en SIM-kort-skuff. Så kan kunden ordne abonnement selv (f.eks datakort på eksisterende abonnement).
Problemet ligger ikke i bilen den har alt som trengs. Det er selskapet sentralt som ikke vil prioritere en serverløsning for dette i Europa.

Ja det er mere korrekt, spesielt siden alle nye biler fra 31 mars 2018 har sim-kort el.lign for e-call systemet.
Summen er vel at de ikke vil/ønsker å ta kostnaden for å innføre/drifte det som trengs for app-kontroll.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

BEVeRage

Sitat fra: andy99 på søndag 08. april 2018, klokken 12:32
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 07. april 2018, klokken 22:33
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 07. april 2018, klokken 22:27
Sitat fra: andy99 på lørdag 07. april 2018, klokken 22:10
Etter det jeg har forstått kan vi se langt etter app-styring til Hyundai. Det være seg KONA eller ioniq.
Siste svaret fra hyundai er vel at det er avhengig av et pan-europeisk system for telemetri?! WTF.
Som i mine øyne er at de ikke gidder å betale for sim og data-trafikk på nåværende tidspunkt

Skjønner ikke problemstillingen. Om de ikke gidder å betale er det da bare å montere en SIM-kort-skuff. Så kan kunden ordne abonnement selv (f.eks datakort på eksisterende abonnement).
Problemet ligger ikke i bilen den har alt som trengs. Det er selskapet sentralt som ikke vil prioritere en serverløsning for dette i Europa.

Ja det er mere korrekt, spesielt siden alle nye biler fra 31 mars 2018 har sim-kort el.lign for e-call systemet.
Summen er vel at de ikke vil/ønsker å ta kostnaden for å innføre/drifte det som trengs for app-kontroll.
Hoppas jag har fel, men..
EU-kravet på eCall över GSM gäller bara om KONA typgodkändes för EU efter 2018-03-31 men KONA modellen har ju funnits sedan 2017.
Problemet är väl att Hyundai Blue Link bara fungerar med CDMA-mobilnät och inte GSM.

bno


svingen

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

bno

CDMA har en hastighetsbegrensning på 3.6Mbps der GSM 3G har 42Mbps. Flere og flere går nå over til LTE, men noen bruker LTE for data og CDMA for lyd/stemme. ICE bruker sannsynligvis (helt sikkert?) en blanding av GSM og LTE ref. det gamle NMT systemet ...

tangofor2

Sitat fra: bno på onsdag 11. april 2018, klokken 08:04
CDMA har en hastighetsbegrensning på 3.6Mbps der GSM 3G har 42Mbps. Flere og flere går nå over til LTE, men noen bruker LTE for data og CDMA for lyd/stemme. ICE bruker sannsynligvis (helt sikkert?) en blanding av GSM og LTE ref. det gamle NMT systemet ...

Ja, ICE benytter en blanding av GSM (tale), 2G/3G og LTE (data) slik som alle andre operatører i Norge og Europa for øvrig. CDMA-systemet brukes stort sett bare i USA, noe som sikkert forklarer at det er planlagt app akkurat der.

bno

De er i ferd med å fase ut CDMA i US. Men nå tror jeg jeg sporer av  :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA