Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Låste bremser etter automatvask

Startet av eliskat, lørdag 07. april 2018, klokken 09:04

« forrige - neste »

eliskat

Min elskede Leaf Acenta 2013-modell så ikke ut etter vinter/vår-været, og ble kjørt en tur i børstevask her om dagen. Har tidligere bare vaska bilen selv, så det var første tur i vaskerommet. Kjørte så fra bensinstasjonen og hjem (ca 2 km), før jeg parkerte bilen i oppvarmet garasje og dro avsted i 4 dager. Merket ingenting uvanlig på kjøreturen hjem.
Fikk meg derfor en stor overraskelse da jeg i går skulle bruke bilen igjen, og bremsene later til å ha gått i lås. Bilen lar seg kjøre litt frem og tilbake -med hardt avtrykk på underlaget-, men uansett hvor mye jeg lirker og lurer, kjører frem og tilbake, så ser ikke "låseposisjonen" ut til å endre seg (vennligst se bort fra den skrantne terminologien, er evig newbie på temaet bil). Men fikk rygga ut fra parkeringsposisjon, og kjørt litt fram og tilbake ca 35 meter plant i parkeringsgarasjen, med brå oppbremsinger. Null resultat.
Hva er dette? Flere triks? Eller er det bare å få bilen til verksted først som sist?

Leaftekna2018

Sitat fra: eliskat på lørdag 07. april 2018, klokken 09:04
Min elskede Leaf Acenta 2013-modell så ikke ut etter vinter/vår-været, og ble kjørt en tur i børstevask her om dagen. Har tidligere bare vaska bilen selv, så det var første tur i vaskerommet. Kjørte så fra bensinstasjonen og hjem (ca 2 km), før jeg parkerte bilen i oppvarmet garasje og dro avsted i 4 dager. Merket ingenting uvanlig på kjøreturen hjem.
Fikk meg derfor en stor overraskelse da jeg i går skulle bruke bilen igjen, og bremsene later til å ha gått i lås. Bilen lar seg kjøre litt frem og tilbake -med hardt avtrykk på underlaget-, men uansett hvor mye jeg lirker og lurer, kjører frem og tilbake, så ser ikke "låseposisjonen" ut til å endre seg (vennligst se bort fra den skrantne terminologien, er evig newbie på temaet bil). Men fikk rygga ut fra parkeringsposisjon, og kjørt litt fram og tilbake ca 35 meter plant i parkeringsgarasjen, med brå oppbremsinger. Null resultat.
Hva er dette? Flere triks? Eller er det bare å få bilen til verksted først som sist?


Opplevde samme, løste seg ved å sette på byggvarmer i garasjen( det var -24 ute)

Eller vent på våren..

Det er nok bare vann som har fryst på


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nordisk Leaf Tekna 2013 utgave,hentet i aug 2013 hos BNH-solgt 12.6.19
Nissan Leaf Tekna 2018 alt av utstyr kjøpt brukt 12.6.19
Skoda Enyaq sportline IV80X Racing Blue levert Mai 2022

eliskat

Sitat fra: Leaftekna2013 på lørdag 07. april 2018, klokken 09:09

Opplevde samme, løste seg ved å sette på byggvarmer i garasjen( det var -24 ute)

Eller vent på våren..

Det er nok bare vann som har fryst på


Oh I wish! Men det var ikke kuldegrader da jeg vaska den, og siden har den altså stått over 100 timer i garasje med ca 12+ grader. Så om det ikke er full vår ute, er det i hvert fall vår der bilen står...

leafnor

Kan tenke meg to årsaker:

- Parkeringsbrems henger
- Klosser rustet fast i en eller flere calippere.

Er det alle hjul, fremhjul eller bakhjul som triller tungt?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

eliskat

Sitat fra: leafnor på lørdag 07. april 2018, klokken 09:15
Kan tenke meg to årsaker:

- Parkeringsbrems henger
- Klosser rustet fast i en eller flere calippere.

Er det alle hjul, fremhjul eller bakhjul som triller tungt?

Virker som det kun er bakhjula.

leafnor

Sitat fra: eliskat på lørdag 07. april 2018, klokken 09:29
Sitat fra: leafnor på lørdag 07. april 2018, klokken 09:15
Kan tenke meg to årsaker:

- Parkeringsbrems henger
- Klosser rustet fast i en eller flere calippere.

Er det alle hjul, fremhjul eller bakhjul som triller tungt?

Virker som det kun er bakhjula.
Da tenker jeg det er parkeringsbremsen som henger.
Verdt å prøve å være litt "brutal" med fotbrekket. så løsner kanskje båndene fra trommel.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

eliskat

Sitat fra: leafnor på lørdag 07. april 2018, klokken 09:35
Da tenker jeg det er parkeringsbremsen som henger.
Verdt å prøve å være litt "brutal" med fotbrekket. så løsner kanskje båndene fra trommel.

Allerede prøvd opptil flere ganger...
Men forslaget om rust fikk meg til å tenke litt ekstra på det faktum at det er innmari høy luftfuktighet i garasjen her. Trolig dårlig ventilasjon - på snørike vinterdager har det vært som et (vinter)drivhus der inne. Så også i dag (om enn noe mindre pga mindre snø og vann som følger med bilene inn nå for tida). Har tilgjengelig gateparkering her, så tenkte jeg fikk kjøre ut bilen slik at den fikk stå litt tørrere i dag. Og på vei fram og tilbake i gata her (tok et par ekstra runder) med noen innlagte harde bråstopper, virker det som det løsna opp! (om jeg da ikke har blitt vant til at bremsene tar, og ikke legger merke til det lenger!) Får prøve igjen om noen timer.
Tusen takk for innspill alle her :)

mlinn 84

Ser dette er lenge siden, men da vi opplever akkurat samme problemet så tillater jeg meg å spør : hvordan gikk det med dette problemet? hva var årsaken ?  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA