Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kampanje på aktivering av autopilot

Startet av 1000kwh, fredag 06. april 2018, klokken 20:39

« forrige - neste »

1000kwh

Kjenner av og til på at vår Model S mangler noe viktig, nemlig autopilot.

60000,- for aktivering er jo voldsomt.

Har det vært noe kampanjer på dette? Evt hva tror vi om en fremtidig kampanje?

Muffinman

Tviler på at de firer der, det vil jo senke incentivet til å ta det med ved nykjøp. Og de trenger jo penger, mye penger...Men enkelte mener jo at Tesla burde gi vekk funksjonaliteten gratis mot at de får dataene som samles inn. De har nemlig en enorm verdi.

Jeg fikk autopilot inkludert i tech-pakken som samlet kostet 26k i sin tid. Hadde nok ikke tatt det med om det kostet ekstra.

ludwig_holberg

Jeg ser ikke bort i fra at det kommer kampanje en gang frem i tiden, når Tesla har fått systemet modent for taxi-kjøring. Men det kan vel fortsatt ta 2-3-4 år...

Men så fort dette skjer, så vil jo Tesla ha en egeninteresse i at folk har autopilot, og lar bilen kjøre taxi, og at Tesla får % sin av inntektene.

Forøvrig er vel autopilot som alt annet tilleggsutstyr nokså stivt priset i Norge, mtp. at det er momsfritt. Så kan hende prisen går ned etterhvert. ACC m filholder er mye billigere på I-Pace, LEAF, osv.

o.b.lix

Ikke utenkelig, de kjørte kanpanje på batteripakker. Men du kan like gjerne tippe i lotto, for det er helt uforutsigbart .
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Nodland

koster saftige kr. 101.400 hos meg på min tesla konto side :p haha.. er så latterlig. Dette er for Oppgradert Autopilot + Fullverdige selvkjørende egenskaper

Og kr. 61.000 for oppgradert AP ...

Bmw iX3 Fully Charged Phytonic blue bestilt :)
Tesla Model S 75d 2018(Solgt)

o.b.lix

Oppgradert autopilot er en no-brainer, den krysser man av på, Fullverdige selvkjørende egenskaper er penger ut vinduet. Slik ser jeg det.

Man må ha oppgradert autopilot og å få adaptiv cruise control, og på kjøpet får man faktisk noe som styrer selv i store perioder, så lenge du er våken og følger litt med.

Men såklart, dette er funksjoner du kanskje ikke savner om du aldri har hatt det, men har du hatt det, vil du aldri gå tilbake...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Nodland

Her på svingete vestlandsveier så kan jeg ikke se for meg noe behov for AP, til nøds adaptiv cruisecontroll.

Hadde det kosta 5 tusen så hadde jeg nok trykka av bare for og ha det, men til de prisene så klarer jeg meg helt fint uten AP ihvertfall. Jeg vil uansett kjøre denne herlige bilen selv, pluss at 70% av kjøringa mi er kjøring av unger til barnehage og skole 5 minutter nede i veien :p

Bmw iX3 Fully Charged Phytonic blue bestilt :)
Tesla Model S 75d 2018(Solgt)

Muffinman

Ja, selv med mine 50.000km i året er autopilot meningsløst. Kjører ekstremt sjelden på veier hvor den er tiltenkt, og den adaptive cruisekontrollen er mye til irritasjon med bremsing for biler som allerede er ferdige med å svinge av veien langt framme osv. Samme med at hele greia slår seg ut av litt lav sol eller noen snøfnugg på radaren slik at man ikke engang har en ordinær fartsholder tilgjengelig. Å kunne koble ut alt av dildall for å få en ren fartsholder ville vært en feature jeg ville satt utrolig stor pris på, men det ser ut som man får alt eller ingenting dessverre. Selv om "alt" ikke fungerer så bra hvor jeg kjører.

CaZpaH

Sitat fra: Muffinman på fredag 06. april 2018, klokken 21:14
Tviler på at de firer der, det vil jo senke incentivet til å ta det med ved nykjøp. Og de trenger jo penger, mye penger...Men enkelte mener jo at Tesla burde gi vekk funksjonaliteten gratis mot at de får dataene som samles inn. De har nemlig en enorm verdi.

Jeg fikk autopilot inkludert i tech-pakken som samlet kostet 26k i sin tid. Hadde nok ikke tatt det med om det kostet ekstra.

Er det tesla som styrer insentivet her? Er det ikke slik at autopilot er momsfritt ved bestilling av bilen. Mens hvis man skal aktivere det i ettertid så får man moms oppå ordinærprisen?
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Rapid

Sitat fra: Muffinman på søndag 08. april 2018, klokken 19:17
Kjører ekstremt sjelden på veier hvor den er tiltenkt, og den adaptive cruisekontrollen er mye til irritasjon med bremsing for biler som allerede er ferdige med å svinge av veien langt framme osv. 

Jeg teller på knappene for å bestille X. Bilen er grisedyr i utgangspunktet så jeg vil helst ikke bruke penger på noe som ikke blir brukt. Har aldri hatt adaptiv cruise. Testet på BMW i3, og ble rimelig overrasket i første rundkjøring. Bor på Nordjæren, her er det runkjøringer for hver 500 meter føles det som. Ellers farter jeg rundt på indre og ytre sørvestland med en avstikker til Oslo maks en gang i året. Mao for det meste smale svingete veier utenfor rundkjøringsland. Vil autopilot egentlig være noe vits å ha?

CaZpaH

Har model x selv og bestilte med EAP og ville gjort det igjen uten å nøle. Bruker homelink hver eneste dag da vi har garasjeport og adaptiv cruisecontrol ville jeg ikke vært foruten. Utrolig behagelig hvis det er litt treg trafikk/kø foran.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Muffinman

#11
Er homelink en del av AP? Litt pussig siden vår 2013 P85 også har det....du mener kanskje summon?

CaZpaH

Sitat fra: Muffinman på søndag 08. april 2018, klokken 21:27
Er homelink en del av AP? Litt pussig siden vår 2013 P95 også har det....du mener kanskje summon?

Aner ikke. Leste bare en annen plass at Summon og Homelink var en del av EAP. Mente selv og at Homelink er standard. Men uansett. Adaptive Cruisecontrol er grunn nok i seg selv i å velge EAP.

Hvordan er det med automatisk justering av lys? Er dette og standard eller må man ha EAP? For det er og en funksjon som er veldig kjærkommen (bare den blir litt raskere til å slå på fulltlys igjen nå så er den tipp topp)
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Muffinman

Du tenker på automatiske fjern/nærlys følger det AP-pakken og ikke automatisk høydejustering (det har biler med stålfjærer nå). Jeg har ikke mye sansen for den funksjonen. Blender ned for allverdens merkelige lys og er alt for treg å skru på fjernlysene igjen etter at man har møtt bil. Kjører jo 1-3 sekunder lenger med nærlys enn om man gjør det manuelt. Skrur det på et par ganger i året for å se om det er blitt bedre, men ender alltid med å deaktivere etter kort tid. Synes ikke det har vært forbedring her siden 2015 dessverre.

Mange latmannsfunksjoner, men alle har en kostnad dessverre. Hvor mye det merkes kommer nok an på hvor og hvordan man kjører, men jeg opplever at mye virker halvferdig hvor jeg ferdes. Det ville nok vært et annet bilde med mye motorveiskjøring og opplyste veier.

alda

Sitat fra: CaZpaH på søndag 08. april 2018, klokken 21:55
Sitat fra: Muffinman på søndag 08. april 2018, klokken 21:27
Er homelink en del av AP? Litt pussig siden vår 2013 P95 også har det....du mener kanskje summon?

Aner ikke. Leste bare en annen plass at Summon og Homelink var en del av EAP. Mente selv og at Homelink er standard. Men uansett. Adaptive Cruisecontrol er grunn nok i seg selv i å velge EAP.

Hvordan er det med automatisk justering av lys? Er dette og standard eller må man ha EAP? For det er og en funksjon som er veldig kjærkommen (bare den blir litt raskere til å slå på fulltlys igjen nå så er den tipp topp)
Man får både Homelink med automatisk öppning/stängning, och automatisk bländning av fjernlys utan aktiverad AP. Får oxå lane departure warning och colission alert.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA