Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Takstativ/skiboks Leaf 2018

Startet av Andrev, torsdag 05. april 2018, klokken 20:00

« forrige - neste »

Sense

Jeg forstår ikke hvorfor noen engang vurderer takstativ og takboks på en Leaf med så lav netto lastevekt. Siden du likevel kun kan frakte et par lette langrennski og staver på taket, er det vel bedre å legge det inni bilen, ved å legge ned baksetet. Hvorfor ofte kjører man med bilen full av folk og kun et par ski?

Ikke glem at rekkevidden i utgangspunktet er redusert vinterstid. Den reduseres ytterligere av takstativ og takboks på taket.

ThomasEL

Jo, det skjønner jeg godt!

Det er da ingen problem å få med seg langrennski til hele familien innenfor den vekten.

Dessuten leste jeg nettopp på elbil.no at Nissan sier at denne vekten er veiledende, ikke absolutt. Jeg kan aldri tenke meg noen vil få bot for å ha 5 kg for mye.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

dalfjell

Sitat fra: Sense på mandag 10. desember 2018, klokken 11:43
Jeg forstår ikke hvorfor noen engang vurderer takstativ og takboks på en Leaf med så lav netto lastevekt. Siden du likevel kun kan frakte et par lette langrennski og staver på taket, er det vel bedre å legge det inni bilen, ved å legge ned baksetet. Hvorfor ofte kjører man med bilen full av folk og kun et par ski?

Ikke glem at rekkevidden i utgangspunktet er redusert vinterstid. Den reduseres ytterligere av takstativ og takboks på taket.

Det er helt avgjørende for vår del da vi ikke kan legge ned baksetene pga våre barn som sitter i bilstoler. I tilegg er det kjekt å kunne ha ting på taket hvis en har kjøpt lange ting osv som ikke passer i bilen. Jeg har tidligere snakket med Nissan og de delvis bekreftet at 35kg på taket er bare veiledende.  Blir å gå for Nissans "originale" takstativ som de selv hevder passer utmerket på den nye leafen.

hma

Sitat fra: Sense på mandag 10. desember 2018, klokken 11:43
Jeg forstår ikke hvorfor noen engang vurderer takstativ og takboks på en Leaf med så lav netto lastevekt. Siden du likevel kun kan frakte et par lette langrennski og staver på taket, er det vel bedre å legge det inni bilen, ved å legge ned baksetet. Hvorfor ofte kjører man med bilen full av folk og kun et par ski?

Ikke glem at rekkevidden i utgangspunktet er redusert vinterstid. Den reduseres ytterligere av takstativ og takboks på taket.

Med Thule Pacific 700 takboks på 15kg og Thule firkantrør-stativ, kan man ha mellom 15 og 20 kg nyttelast på taket på en ny Leaf. Det er helt glimrende.
https://www.thansen.no/bil/utstyr/transportutstyr/takbokser/thule/takboks-thule-pacific-700-ltd-420l-black/n970669/pn911058/

Jeg har en slik på min 2018-Leaf og kjørte 2500km i sommer med den. Bilen hadde da plass til feriebagasje for 5 personer, samt lavvo, soveposer til alle og annet turutstyr som liggeunderlag, etc.
Du kan lese om forbruket her.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=40555.msg697405#msg697405
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

dalfjell

Installerte i går Nissans eget stativ til Leaf 18 og det passer utmerket. Kombinert med Thule Pacific 700 ble det en perfekt kombinasjon. Kan ha omtrent 20 kg i boksen, noe som dekker hvertfall mitt behov.

ThomasEL

Sitat fra: dalfjell på onsdag 19. desember 2018, klokken 11:06
Installerte i går Nissans eget stativ til Leaf 18 og det passer utmerket. Kombinert med Thule Pacific 700 ble det en perfekt kombinasjon. Kan ha omtrent 20 kg i boksen, noe som dekker hvertfall mitt behov.

• Gjorde du noe spesielt med lakken der du skrudde fast takstativfestene i bilen? F eks folierte noe? Jeg har også originalt stativ, men har ikke turt å feste det på enda....

• Passer beslagene/skruene som følger med Thule Pacific boksen greit rundt stativet? Festene jeg har til min nåværende takboks er for smale til Nissanstativet. Selve stativbøylene er så brede.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

thomasez

Skrudde sammen stativet etteer bruksanvisningen og irriterte meg over at det ikke kom med nøkler.

Monterte det idag og festene var jo helt på jordet og jeg måtte justere for å få ting på plass. Var mørkt da jeg tok det av så har ikke fått sett på lakken.

Men skal ha på folie når det er litt tørrere og muligens gaffa på metall"klipsene". Stoler ikke på lakken på den bilen. Eller, jeg vet den er elendig, så må passe godt på.

hma

Sitat fra: ThomasEL på onsdag 19. desember 2018, klokken 18:19
• Gjorde du noe spesielt med lakken der du skrudde fast takstativfestene i bilen? F eks folierte noe? Jeg har også originalt stativ, men har ikke turt å feste det på enda....

• Passer beslagene/skruene som følger med Thule Pacific boksen greit rundt stativet? Festene jeg har til min nåværende takboks er for smale til Nissanstativet. Selve stativbøylene er så brede.

Spørsmålet var ikke til meg, men jeg kan svare hva jeg gjorde på min:
Kjøpte en rull med plank folie (10cm bredde) på Thansen og la på lakken der hvor gummiføttene til takstativet skulle plasseres. Etter bruk tok jeg av stativ og folie. Såvidt noen synlige merker ett sted, men det polerte jeg belt bort (enkelt) ved bruk av DA-maskin.

Gummiføttene til Thule firkantrør-stativet (egentlig for Leaf ->2017) passer 100% til Leaf 2018, men man må prøve seg litt fram før man finner korrekt posisjon. Første gang jeg satt på ble det litt feil og jeg trodde stativet ikke ville passe, men etter noen små justeringer var det helt perfekt passform.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

AUK

Sitat fra: dalfjell på onsdag 19. desember 2018, klokken 11:06
Installerte i går Nissans eget stativ til Leaf 18 og det passer utmerket. Kombinert med Thule Pacific 700 ble det en perfekt kombinasjon. Kan ha omtrent 20 kg i boksen, noe som dekker hvertfall mitt behov.

Jeg vurderer denne takboksen, men er redd den stikker litt mye ut foran etter min smak. Har du et bilde av bil med Pacific 700?

Kim81

Løfter denne da jeg lurer på det samme som innlegget over her
Mørk grå 2019mod leaf.n-connecta

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA