Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Takstativ/skiboks Leaf 2018

Startet av Andrev, torsdag 05. april 2018, klokken 20:00

« forrige - neste »

Andrev

Hei. Jeg skal hente min i helgen og skisesongen er fortsatt ikke iver her i Trøndelag. Noen som kan anbefale boks eller stativ til en rimelig penge? Bør vel være en lettere variant siden kapasiteten på taket er kun 35kg

Trekkoppbil

Til eldre Leaf, kjenner jeg ikke til noe annet enn Thule-stativer.

Thule har fancy wing-bars som har liten luftmotstand. Det kan være et mareritt å tilpasse dem:
Først trenger du å kjøpe T-kroker til gammelt utstyr du måtte ha, som sykkelstativer og takbokser. Det er et studium og finne ut av hvilke dimensjoner det skal være på T-krokene, og hvilke varenummer passelige kroker har osv.
Når man setter utstyr på wing-barene, så må man klippe til ei gummilist som ligger i et T-spor. Hver gang du skal ta av og på nytt utstyr, eller flytte noe til siden som man ofte må gjøre for å få plass til takboks og sykkelstativ etc ved siden av hverandre, så må man gjerne demontere annet utstyr for å klippe til gummilista som kan bli ganske fragmentert.

Før hadde Thule aerobars som var mye enklere å bruke. Man kan vurdere å kjøpe føtter fra Thule, og aerobars fra annet merke i utandske butikker, for å se om det kan passe sammen.

I stedet for takboks, kan man legge skia i pose som man surrer på takstativet.

jman76

#2
Jeg gikk for Handirack på min nye Leaf. Virker helt greit hvis man kun har sporadisk bruk av takstativ. Med skiposer, kan man få med seg mange par med ski på dette stativet.

Kjenner meg selv så godt at hvis jeg først monterer et fast takstativ på taket, forsvinner det aldri.

Vask eventuelt taket lett før montering, selve monteringen er gjort på 4-5 minutter. Kan ikke se at slitasjen skal være veldig stor hvis man legger det på et rent tak, selve monteringen er skånsom. Fulgte med "matter" til mitt stativ, slik at det ikke beveger på seg.

Anbefales hvis man kun trenger stativet noen få ganger i året og ikke har behov for å frakte sykler.

SveinE

Nissan sine er vel egentlig Thule. Thule har ikke startet å selge stativ til Leaf 2018 enda.

svingen

Har brukt Handirack på mange elbiler fungere gull til ski 0 stress :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Niklas

Jeg spurte Whispbar og fick 19 feb svar att det nog skulle dröja 3-4 månader innan deras skulle finnas att köpa till nya Leaf.

http://www.whispbar.no
Nissan Leaf -14 sedan dec -15

Andrev

Takk for alternativer men tror jeg da venter til thule kommer med sin variant. Greit å være forberedt hvis man skulle hive på en liten skiboks.

Dudi

Sitat fra: Niklas på fredag 06. april 2018, klokken 22:40
Jeg spurte Whispbar og fick 19 feb svar att det nog skulle dröja 3-4 månader innan deras skulle finnas att köpa till nya Leaf.

http://www.whispbar.no

Dette stativer "lager" lite ifm vindmotstand tipper jeg. I tillegg kommer den børsteløse bilvasken til på taket. 

MrOtto

Det Nissan leverer til 3500kr har jo "wingbar". Ingen andre leverer fester til Leaf foreløpig og man får neppe noen mer aerodynamiske fester da Leaf ikke har rails eller festepunkter i taket og må bruke klemmer innenfor dørene. Thules alternativ blir nok neppe så mye billigere når /om det kommer. Angående skiboks på wingbar vet jeg ikke hvordan løsninger det finnes, men sporet i bjelkene følger samme standard som f.eks. Thule.

rogersen

Sitat fra: MrOtto på tirsdag 10. april 2018, klokken 15:19
Det Nissan leverer til 3500kr har jo "wingbar". Ingen andre leverer fester til Leaf foreløpig og man får neppe noen mer aerodynamiske fester da Leaf ikke har rails eller festepunkter i taket og må bruke klemmer innenfor dørene. Thules alternativ blir nok neppe så mye billigere når /om det kommer. Angående skiboks på wingbar vet jeg ikke hvordan løsninger det finnes, men sporet i bjelkene følger samme standard som f.eks. Thule.

Jeg har de som Nissan leverer med bilen. Festes i taket/dørene ja. Fungerer helt greit. Oppå disse kjøpte jeg et skistativ fra Nissan-forhandleren som passet til denne. Det er den som fester skiene med solide gummiforinger og kan åpnes og lukkes. Kan også låses. Kostet 1000 kroner. Plass til 6 par. Veldig grei løsning synes jeg. Nå er sesongen over, så nå har jeg tatt av alt sammen. Det var også fort gjort. :)

lognvik

Når jeg var inne på BNH-sine nettsider og prisen er 4290kr... mulig jeg er kjip, men latterlig dyrt for et takstativ. Håper det kommer noe rimeligere

SveinE

Sitat fra: lognvik på lørdag 21. april 2018, klokken 14:13
Når jeg var inne på BNH-sine nettsider og prisen er 4290kr... mulig jeg er kjip, men latterlig dyrt for et takstativ. Håper det kommer noe rimeligere

Bilextra S at thule sine mest sannsynlig kommer til å bli billigere. Det er de samme som Nissan selger.

Trig8

Jeg har et Thule stativ som jeg brukte på 2013-Leafen. Jeg har montert det på 2018-modellen nå og det passer perfekt.

Nyzeta

Sitat fra: rogersen på tirsdag 10. april 2018, klokken 17:30
Jeg har de som Nissan leverer med bilen. Festes i taket/dørene ja. Fungerer helt greit. Oppå disse kjøpte jeg et skistativ fra Nissan-forhandleren som passet til denne. Det er den som fester skiene med solide gummiforinger og kan åpnes og lukkes. Kan også låses. Kostet 1000 kroner. Plass til 6 par. Veldig grei løsning synes jeg. Nå er sesongen over, så nå har jeg tatt av alt sammen. Det var også fort gjort. :)

Kan du sjekke om det er noen produktnummer i føttene på det stativet. Typiske nummer som avslører hva delenummer Thule har på gummiforingene mellom fot og tak på bilen?
Bosted: Orkland Nettsted: ChristianJensen.no
El-Biler:
  • Nissan Leaf 2012/24kwh(solgt)
  • Nissan Leaf 2017/30kwh(solgt)
  • Nissan Leaf 2018/40kwh(solgt)
  • Nissan Leaf 2020/62kwh(solgt)
  • Tesla Model 3 SR 2022
  • Mustang Mach E AWD SR 2022

elhansen

Du kan søke opp leaf opp til 2017 på Thule sine sider.Så hvis det passer er jo det ganske greit.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA