Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fortum åpnet 350KW lader på Ås.

Startet av Zimon, torsdag 05. april 2018, klokken 17:45

« forrige - neste »

DBR

En enkel rettskriving er vel litt forskjellig forhold at folk tror de lader 4000% billigere? ;)

Griffel

#16
Sitat fra: DBR på søndag 08. april 2018, klokken 10:07
Ser du syns det er viktig å rette opp noen som tok enkelt feil av kw/kwh. Rimelig viktig gitt
Hadde det ikke vært for at ditt innlegg var en rettelse av Amatørens selvinlysened
"2,50kr for 50kW = 0,05kr/kW", som han brukte til å forklare hva minuttprisen kan bli på hurtigladere med større effekt.
Så hadde jeg nok ikke kommentert at kw ikke er det samme som kW og slett ikke det samme som kWh eller kWt. ;)
(Dette er ikke rettskriving men betegnelser for henholdsvis effekt og energi)

Sitat fra: Amatøren på søndag 08. april 2018, klokken 10:46
Derimot så beveger vi oss bort fra trådens utgangspunkt som er "Fortum åpnet 350KW lader på Ås." med tillegg av prissetting for å begrense "sakte ladende" biler.

Kanskje vi skal konsentrere oss om det?
Støttes.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

DBR

Vet godt selv forskjellen på kw og kwh, gikk bare på en enkel glemskel. Sånn er det når man holder på flere ting samtidig

Over til laderen. Jeg ladet der idag med min ioniq etter å ha kjørt en 10-12mil mens jeg gikk på do (bilen var av)
Bevis på at ioniq KAN lade på mer enn 70kw :o
Her er effekten 77.24kw. Rett og slett imponerende!


turfsurf

Ioniq lader vel like raskt som Tesla Model S i km/t ?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Gnilre

#19
Sitat fra: DBR på søndag 08. april 2018, klokken 16:46
Vet godt selv forskjellen på kw og kwh, gikk bare på en enkel glemskel. Sånn er det når man holder på flere ting samtidig
Jeg er ikke så sikker på at du vet forskjellen på kw og kwh. Tror derimot du vet forskjellen på kW og kWh.

Når vi er på et elbilforum synes jeg man bør skille mellom kWh som gjelder kapasitet på batteriet og kW som er effekt på motoren eller effekt på ladestasjonen. Noen innlegg kan bli ganske uforståelige hvis det surres med dette.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

DBR

Sitat fra: turfsurf på søndag 08. april 2018, klokken 20:00
Ioniq lader vel like raskt som Tesla Model S i km/t ?
Nesten. Dette er litt over 600km/t og TB sa at en tms ladet med maks 115kw, med et snilt forbruk på 15kwh/100km. Farta landet vel på 720km/t et sted

DBR

Sitat fra: Gnilre på søndag 08. april 2018, klokken 21:20
Sitat fra: DBR på søndag 08. april 2018, klokken 16:46
Vet godt selv forskjellen på kw og kwh, gikk bare på en enkel glemskel. Sånn er det når man holder på flere ting samtidig
Jeg er ikke så sikker på at du vet forskjellen på kw og kwh. Tror derimot du vet forskjellen på kW og kWh.

Når vi er på et elbilforum synes jeg man bør skille mellom kWh som gjelder kapasitet på batteriet og kW som er effekt på motoren. Noen innlegg kan bli ganske uforståelige hvis det surres med dette.
Vel, jeg vet selv jeg skrev feil på kw og kwh, men å klage på stor og liten bokstav blir litt for dumt. Kanskje ikke alle er like oppegående som deg ;)

Ionisert

Om vi sier 15 på Model S..
Tror jeg vi må si 10 på Ioniq for å snakke samme sparsommelighet?
Alt etter hastighet på ladingen over tid osv så blir ikke dette riktig å sammenligne max mot max.

Model S ~ 766km/t
Ioniq ~ 770km/t

Mer normalt/vinter
Model S 20 ~575km/t
Ioniq 14 ~ 550km/t

Model S ser ut til å ikke holde seg over 100kW mer en 0-25%(gamle) eller 42%(ny) før det faller av raskt.
Ved 50% har Model S 75kW vs ioniq 77kW...
Ved 78% har model s 44kW vs ioniq fortsatt 77kW...
Ved 90% har model s 30kW? vs ioniq 24kW...

Alt i alt over en lading fra 1-80% ser det ut som om ioniq lader raskere pr km/t...
(Gitt usikkre fakta, jeg kjenner ikke til hva tesla bruker pr 100km ved normal kjøring)
Teoretisk såklart, da CCS stort sett er 50kW...

geear

Sitat fra: DBR på søndag 08. april 2018, klokken 16:46
Over til laderen. Jeg ladet der idag med min ioniq etter å ha kjørt en 10-12mil mens jeg gikk på do (bilen var av)
Bevis på at ioniq KAN lade på mer enn 70kw :o
Her er effekten 77.24kw. Rett og slett imponerende!
Tjah... er det nå egentlig bevis på det? Dette er tall fra laderen, altså ikke hva bilen tar inn. Hvis du regner 10% tap så har den tatt i mot 70kW. Noe kan også ha gått til varming/kjøling under lading. Uansett imponerende, men viktig å huske forskjellen på det som laderen leverer før tap, og det bilen faktisk har fått inn på batteriet.

Tesla har som kjent ikke display på laderne sine, så der er det kun fra bilens side man får tall.

Griffel

Sitat fra: gr på mandag 09. april 2018, klokken 09:22
Tjah... er det nå egentlig bevis på det? Dette er tall fra laderen, altså ikke hva bilen tar inn. Hvis du regner 10% tap så har den tatt i mot 70kW. Noe kan også ha gått til varming/kjøling under lading. Uansett imponerende, men viktig å huske forskjellen på det som laderen leverer før tap, og det bilen faktisk har fått inn på batteriet.

Tesla har som kjent ikke display på laderne sine, så der er det kun fra bilens side man får tall.
Det kommer jo an på hva lader viser. Viser den levert effekt eller viser den hva den trekker fra nettet?
Viser den levert effekt blir det likt med Tesla som viser hva den får.
Jeg vil tro at disse ladere viser hva de leverer, men vet ikke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

geear

Sitat fra: Griffel på mandag 09. april 2018, klokken 10:42
Det kommer jo an på hva lader viser. Viser den levert effekt eller viser den hva den trekker fra nettet?
Viser den levert effekt blir det likt med Tesla som viser hva den får.
Jeg vil tro at disse ladere viser hva de leverer, men vet ikke.
I følge Fortum er det strøm ut av laderen den viser. Det er vel også det som er logisk sett fra et teknisk synspunkt, og fra utstyrseiers synspunkt. For de er det uinteressant hva bilen faktisk gjør med strømmen.

Altså er tallene som vises på vanlige hurtigladere (iallfall Fortum sine..) FØR tap i kabler og forbruk til annet som stereo, varmeapparat, varming/kjøling av batteripakke etc., så en må nok regne med at faktisk inn på batteriet er en god del lavere. 10% ble bare gjetning fra min side, så om noen har noe mer her er det interessant.

Mulig det også går an å hente disse dataene, på lik linje med batteriprosent, fra bilen, og at laderne kan konfigureres til å vise det i stedet for, men det har jeg ikke satt meg inn i.

For Teslaer sin del, hvor det ikke er display på superchargerne og alt vises i bilen, så har jeg vel egentlig antatt at det er mottatt energi den viser, men har aldri sjekket opp tallene i displayet på bilen mot en chademo-lader for eksempel. Kan tenke meg jkirkebo sitter på god statistikk der, så mye som han har ladet chademo... ;)

Orbit

Var forbi der i dag, og måtte jo prøve  :D

Dette er med en i3, så forventer ikke noen særlig effektøkning fra det jeg får på en 50kW-lader. Dette var med varmeapparat, lys etc avslått.

Resultat:

  • Lader leverte 10,98kWh på 11:52, dvs et snitt på 55,5kW effekt. (Stoppet lading på 86% SOC)
  • Batteriet fikk 10,4kWh lagret (lest ut ut fra BMS i servicemeny), dvs 52,6kW ble i snitt lagret i batteriet
  • Tap mellom det laderen leverte, og hva som ble lagret på batteriet var derfor 5,5% (ca 0,6kWh)
  • Batteritemperatur steg fra +18° til +23°C. Et grovt anslag på 250kg batterivekt inkl det av kassen som blir varmet opp, samt en Cp på ca 1Jg-1K-1, gir at 0,35kWh av ladetapet forsvant i intern motstand i batteriet (og ble til varme). Et kaldere batteri ville hatt høyere tap her.
  • Resterende ladetap (ca 0,25kWh) tilsvarer 1,25kW effekt. Ladestrøm (gitt ca 370V snitt på batteri) var 150A. Dersom alt resttapet er i kabling, tilsvarer det en kabelmostand på ca 55mΩ fra internt i laderen, og frem til batteriet inkl CCS-kontakt og intern kabling i bilen, som ikke ser helt ut på bærtur for meg
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

geear

 :+1: for interessant og godt dokumentert innlegg!

Det er jo også merkbar forskjell over å stå på 125A. 50kW er ikke 50kW... ;)

Orbit

Og en sammenligning i dag mot en vanlig 50kW lader under noenlunde samme forhold.

  • 44,8kW levert av lader (begrenset av laderens max 125A, som gjør at det ikke er mulig å nå 50kW med batterispenninger under 400V, ref @gr)
  • 41,4kW magasinert på batteriet
  • Samme ~3% ladetap i batteriet (=batterivarme)
  • Kabeltap økte fra 2,2% til 4,2%, tilsvarende drøyt dobbel så stor kabelmotstand på 50kW (kombinert med noe lavere strøm). Forskjellen kommer nok av lavere kabelmotstand på 350kW-laderen som er dimensjonert for 500A (mot 125A på 50kW)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

geear

Så selv for i3er så viser det at det vil være merkbart kortere ladetid på de sprekere laderne. Kan bli konkurranse om de så lenge prisingen er den samme.

Forøvrig har Grønn Kontakt nå sagt at de får infoen i displayet fra bilen, så en kan jo lure på hva som er riktig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA