Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fortum åpnet 350KW lader på Ås.

Startet av Zimon, torsdag 05. april 2018, klokken 17:45

« forrige - neste »

Zimon

Les artikkel. :)

Godt at det åpnes for fremtidige biler som støtter "superhurtiglading" som artikkelen kaller de.

https://www.tek.no/artikler/i-dag-apnet-norges-forste-superhurtiglader-for-elbil/434152
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Counterpointer

Lynlading er begrepet elbilforeningen har innført.

Snakket med Ståle Frydenlund der og de vil bruke lynsymbolet for å identifisere disse på ladekartet. Noe som er en god ide

goggo

Jeg var likevel i Oslo området i dag, så jeg stakk innom Fortum åpningen da jeg hadde hørt rykter om gratis Kvikklunch og kaffe :)

Jeg var spesielt interessert i å høre om Chademo støtten på disse ABB laderne, men ble skuffa.
Det er fremdeles begrenset til ca 60KW på grunn av at det ikke finnes Chademo plugg som er sertifisert for mere. Han Fortum fyren jeg spurte hadde ikke hørt at det var noen nye/kraftigere plugger på gang, men sa at selve ladestasjonen er klar for høyere hastigheter også på Chademo.

Jeg må si jeg er veldig spent på hva som skjer med Chademo i forbindelse med 60KWh Leaf. Har de ikke sagt at den skal støtte 100 KW da? 

Jeg testet forresten Soulen. Fikk hastighet på 48KW da jeg plugget inn med ca 70%, og den trappet så ned til ca 39KW ved 77% da jeg koplet fra.  Jeg håper noen Soul eiere stikker innom og tester på lavere SOC og varmt batteri, det hadde jo vært morro hvis det var mulig å dra nærmere 60KW ut av disse laderne :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Robert Sund

#3
Soul skal jo kunne trekke 100kW på CHAdeMO mens standarden ifølge Wikipedia sier 62,5 som maks (500V 125A). Jeg har sett bilder og grafer der Soul lader med godt over dette på offentlige ladere, som oftest rundt 70kW opp til ca 70% SOC der begrensingen BMSen gir på 390V reduserer hastigheten raskt (og øker igjen til ca 55A ved 84% der BMSen godtar 394V).

Så CHAdeMO ladere som gir mer enn 125A finnes. Blandt annet skal Kia i Frankfurt ha 2 Signet 100kW ladere forbeholdt registrerte Kia eiere. http://insideevs.com/kia-installs-first-100-kw-chademo-dc-fast-chargers-europe/

Fint at du testet ladefart.

Edit:
Det finnes også grafer som ikke vise hump ved 84% slik som denne fra nevnte lader i Frankfurt http://oi63.tinypic.com/23tlhky.jpg. Jeg antar at det er årsmodellene på bilene som gir forskjellen.
Edit2:
http://cdn.goingelectric.de/forum/resources/file/31223
Typiske kurver http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=685

Rollep

Sitat fra: goggo på torsdag 05. april 2018, klokken 20:38
Jeg var likevel i Oslo området i dag, så jeg stakk innom Fortum åpningen da jeg hadde hørt rykter om gratis Kvikklunch og kaffe :)
Ble det sagt noe om prismodellen på denne typen ladere?
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Counterpointer

Sitat fra: Rollep på fredag 06. april 2018, klokken 15:55
Sitat fra: goggo på torsdag 05. april 2018, klokken 20:38
Jeg var likevel i Oslo området i dag, så jeg stakk innom Fortum åpningen da jeg hadde hørt rykter om gratis Kvikklunch og kaffe :)
Ble det sagt noe om prismodellen på denne typen ladere?
Det ble sagt at den kommer etterhvert , i starten så blir prisen lik. Dvs 2,5 kr pr min.

Det blir differensiert stigende pris da effektleddet koster ganske mye mer.
Vil avhenge av trafikk samt konkurranse.

Personlig tror jeg de har lært av AR at høy prising kan bety døden når det er flere tilbydere. Blir prisen på 150/350 for høy vil den brukes bare i ytterste nødsfall og folk vil da heller bruke mer tid på 50 kW .

Var ingen antydning av prisnivå når jeg prøvde å fiske ut opplysninger om dette.

Rollep

#6
At det blir høyere minuttpris for høyeffekt lading tar jeg som en selvfølge.
Det jeg håper på er at også vanlig 50 kW lading blir såpass dyr at sakteladende biler holder seg unna. Liten vits i komme med en e-tron eller Mission E hvis der står Leafer på rekke rad foran disse laderne ;)
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

goggo

Sitat fra: Rollep på fredag 06. april 2018, klokken 18:23
At det blir høyere minuttpris for høyeffekt lading tar jeg som en selvfølge.
Det jeg håper på er at også vanlig 50 kW lading blir såpass dyr at sakteladende biler holder seg unna. Liten vits i komme med en e-tron eller Mission E hvis der står Leafer på rekke rad foran disse laderne ;)
Det er vanlige 50 KW ladere ved siden av, så jeg tror ikke det blir noe stort problem.
Hvis jeg oppfattet riktig så sa de fra Fortum at denne lokasjonen er dimensjonert for å bygges ut til 4 x 50KW og 4 x 350 KW ladere.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Amatøren

Med en 50 KW lader med 2,50 kr/min så blir det 0,05 kr/kW hvis man klarer å trekke maks.

De kan jo da legge seg på effekt basert prisen ut fra det, men med minstepris pr minutt på for eksempel 4,00 kr/minutt så man tenker seg om før man kobler til en bil som ikke kan utnytte hastigheten laderen er bygget for.

Med 80 kW lading gir 4,00 kr/min.
100 kW gir 5,00 kr/min.
150 kW gir 7,50 kr/min (maksimalt på e-tron).
300 kW gir 15,00 kr/min.

Resten kan dere selv regne selv.....
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

m0nkey

Sitat fra: Robert Sund på fredag 06. april 2018, klokken 15:04
Soul skal jo kunne trekke 100kW på CHAdeMO mens standarden ifølge Wikipedia sier 62,5 som maks (500V 125A). ...
Wikipedia er ikke alltid like oppdatert.  ChaDeMo 1.2 skal støtte opp mot 200 kW med mulighet for 350 kW senere.
https://www.chademo.com/activities/protocol-development/
KIA Soul EV Classic (2015)

DBR

Sitat fra: Amatøren på fredag 06. april 2018, klokken 18:52
Med en 50 KW lader med 2,50 kr/min så blir det 0,05 kr/kW hvis man klarer å trekke maks.

De kan jo da legge seg på effekt basert prisen ut fra det, men med minstepris pr minutt på for eksempel 4,00 kr/minutt så man tenker seg om før man kobler til en bil som ikke kan utnytte hastigheten laderen er bygget for.

Med 80 kW lading gir 4,00 kr/min.
100 kW gir 5,00 kr/min.
150 kW gir 7,50 kr/min (maksimalt på e-tron).
300 kW gir 15,00 kr/min.

Resten kan dere selv regne selv.....
0.05kr/kw?

2.50kr x 60min = 150kr.
150kr / 50kw = 3 kr/kw

Amatøren

#11
Geit, glemte spesifisere per minutt.

Tenkte på takster per minutt ut fra belastning slik de gjør i dag (bare at det er fast takst uansett belastning).

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Griffel

#12
Sitat fra: DBR på lørdag 07. april 2018, klokken 23:45
Sitat fra: Amatøren på fredag 06. april 2018, klokken 18:52
Med en 50 KW lader med 2,50 kr/min så blir det 0,05 kr/kW min hvis man klarer å trekke maks.
0.05kr/kwkW?

2.50kr/min x 60min = 150kr/time.
150kr/time / 50kwkW= 3 kr/kwkWh
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

DBR

Sitat fra: Griffel på søndag 08. april 2018, klokken 10:00
Sitat fra: DBR på lørdag 07. april 2018, klokken 23:45
Sitat fra: Amatøren på fredag 06. april 2018, klokken 18:52
Med en 50 KW lader med 2,50 kr/min så blir det 0,05 kr/kW min hvis man klarer å trekke maks.
0.05kr/kwkW?

2.50kr/min x 60min = 150kr/time.
150kr/time / 50kwkWh = 3 kr/kwkWh
Ser du syns det er viktig å rette opp noen som tok enkelt feil av kw/kwh. Rimelig viktig gitt

Amatøren

Hvorfor ikke?

Jeg ble "korrigert" og tok det til etterretning, men stoppet der og tok ikke ditt innlegg videre, DBR. Du ga meg en på "pungen" og nå fikk du en fra Griffel.

Derimot så beveger vi oss bort fra trådens utgangspunkt som er "Fortum åpnet 350KW lader på Ås." med tillegg av prissetting for å begrense "sakte ladende" biler.

Kanskje vi skal konsentrere oss om det?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA