Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lang tid før full regen på ny 75D.

Startet av Sprucemoose, mandag 26. mars 2018, klokken 14:03

« forrige - neste »

Sprucemoose

Solgte nettopp min 2015 S85D og mottok samtidig en ny 75D. Nå er det mulig jeg tar feil, men jeg synes det tar forferdelig lang tid å varme batteriet til full regen på den nye. Skulle ta en tur her om dagen (-2 til -3 grader). Bilen ble forvarmet i ca 60 minutter, og ved start var regen begrenset til ca 20kW (SOC ved start var på 90%, koblet til lader under forvarming). Så tok det ytterligere 1 time med kjøring før jeg hadde full regen. Altså tilsammen 2 timer i noen få minusgrader. Er dette normalt? Range mode var selvfølgelig skrudd av både under forvarming og kjøring.

Det var mitt inntrykk at at full regen kom mye tidligere på min gamle 85D. Selv om det var noen skarve minusgrader. Det kan tenkes at jeg lurer meg selv her (blir jo veldig oppmerksom på detaljer med ny bil). Men stemmer det at det skal være en forskjell?
S85D: Steel Grey - 19" standardfelger - Svart skinn - Panoramatak - Dobbeltlader - Luftfjæring - Tech-pakke - Lydpakke - Vinterpakke - Barneseter

GOS

Dette har også forandret seg med software versjoner.

Batteripakken krever høyere temperatur for å gi full  regen nå enn på software for 3-4 år siden. Spesielt de to siste vintrene ble det merkbar forskjell.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

N00b

Støtter siste taler!  Bilen er mye mer kresen på batteritemperatur

Muffinman

Men det forklarer jo ikke forskjellen på 85D og 75D siden de sannsynligvis har samme software? Trådstarter byttet jo bil nettopp, og reagerer på forskjellen mellom de to bilene, ikke på endringer over flere år.

Cowboystrekk

Mindre batteri tar lengre tid å varme til full regen enn kaldt batteri. Grunn? Det virker som om alle bilene kan regenerere ca 70kW max når gul-linja er borte. Tenk dog at en noe kaldere batteri på 100 slipper å motta like mye strøm pr celle enn f.eks et 75-batteri siden hver celle der må ta imot mer strøm. Hadde Tesla differensiert regen mellom modellene så 100 hadde hatt 30% mer regen enn 75 ville de ville tatt ca like lang tid å varme. Husk og at batterivarmer slår seg av når du har ca 30 kW regen. Ytterligere varme må genereres av kjøring hvor batteriene utvikler egenvarme og spillvarme fra motor. Det er dermed ikke så rart at stiplalinja blir værende lengre på 75 enn 100 :) Ser stor forskjell på min 60 og lånebiler som 85 og 90, regen forsvant en god del kjappere på dem. Det skal dog sies at min 60 regenererer kraftigere når batteri er varmt enn 85 og 90, ikke så rart da bilen veier noen hundre kg mindre.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

GOS

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 27. mars 2018, klokken 08:30
Men det forklarer jo ikke forskjellen på 85D og 75D siden de sannsynligvis har samme software? Trådstarter byttet jo bil nettopp, og reagerer på forskjellen mellom de to bilene, ikke på endringer over flere år.
Om han ikke har kjørt S85D denne vinteren og kun S75D'en så kan det forklare det.

Softwaren som er nå holder lenger på effekt og regen begrensning enn den som gjaldt i fjor vinter.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Muffinman

Kan ikke si jeg merker noe til det, egentlig. Ser ingen forskjell på canbusdata heller.

Sprucemoose

Takk for alle svar! Fått litt mer erfaring med bilen nå, og opplever fortsatt at overgangen fra 85D til 75D er forskjellig mtp batteriet. Det er forresten ikke snakk om noen gradvis endring i regen over år, slik noen nevner som en mulighet.

Dersom jeg starter bilen uten forvarming øker regen til ca 30kW ganske raskt (15 min). Men da "stopper" den der før den øker gradvis. Opplever også det som @Cowboystrekk nevner, at forvarmingen stopper på 30kW (ikke 20kW som jeg trodde først). Uten å kunne noe særlig om batterier høres det umiddelbart også ut som det er en god logikk bak hans forklaring på forskjellen i regen mellom de ulike batteristørrelsene.

Det er godt mulig Tesla har lagt seg på en begrensing i forvarmingen for å trekke minst mulig strøm totalt. Varmer du batteripakka 100% vil du få maks regen, men prisen vil jo da være X antall kWh i forvarming. Og det er lite sannsynlig at man vil få det igjen på den første timen kjøring. Så det er vel et slags skjæringspunkt for hva som er mest økonomisk.

Når jeg tenker meg om, så fikk jeg nok ikke full regen på 85D-en før det hadde gått litt tid også. Men begrensningen betydde ikke noe i hverdagskjøringen. Med 75D-en er jeg nødt til å bruke bremsen på steder hvor jeg ikke brukte den før (vanlig rute til og fra jobb). 30kW regen holder i de fleste situasjoner, men jeg skulle nok ønsket meg bittelitt mer fra start.
S85D: Steel Grey - 19" standardfelger - Svart skinn - Panoramatak - Dobbeltlader - Luftfjæring - Tech-pakke - Lydpakke - Vinterpakke - Barneseter

Balrog

Jeg opplever langt dårligere regen og langsom supercharging med "kaldt" batteri enn tidligere. Det må da være endring av software?
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Muffinman

For "lenge" siden slo batterivarmer ut ved 17 grader, nå skjer det ved 12. Imidlertid ser jeg at den aktiveres øyeblikkelig når man kobler til supercharger selv når batteriet er et stykke oppe på 20-tallet. Man får full pupp fra rundt 28 grader.

Balrog

takk! hva bruker du for å få ut den infoen? Betyr det i praksis at man bør unngå range mode om man har tenkt å hurtiglade?
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Muffinman

Leser ut data fra canbus. Range mode bør unngås om man skal hurtiglade, ja. Med mindre man skal kjøre langt nok til at tempen rekker å komme opp uansett. Om batterivarmeren får gjøre sitt kommer jo batteriet raskt opp i 12 grader, så varmes det videre av overskuddsvarme. Merk at driftstemp økes fra 32 til 42 grader med range mode. Det skjer med ren passiv oppvarming og neppe om vinteren, men ved frisk kjøring i ekstremt varmt vær er det faktisk et poeng å ikke bruke range mode for å bidra til å holde temperaturen nede.

Cowboystrekk

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 03. april 2018, klokken 06:49
Leser ut data fra canbus. Range mode bør unngås om man skal hurtiglade, ja. Med mindre man skal kjøre langt nok til at tempen rekker å komme opp uansett. Om batterivarmeren får gjøre sitt kommer jo batteriet raskt opp i 12 grader, så varmes det videre av overskuddsvarme. Merk at driftstemp økes fra 32 til 42 grader med range mode. Det skjer med ren passiv oppvarming og neppe om vinteren, men ved frisk kjøring i ekstremt varmt vær er det faktisk et poeng å ikke bruke range mode for å bidra til å holde temperaturen nede.
Vet du når aktiv kjøling kicker inn med\uten RM? Kjøles batteriet bare passivt med luft fra inntakene foran ved 32\42C?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Muffinman

Kompressor starter ved 37-38 grader ved supercharging, og øker pådraget opp mot 45ish grader. Ikke testet med range mode, eller siden i fjor sommer. Mulig ting justeres i software etterhvert.

GOS

Sitat fra: Muffinman på onsdag 04. april 2018, klokken 18:29
Kompressor starter ved 37-38 grader ved supercharging, og øker pådraget opp mot 45ish grader. Ikke testet med range mode, eller siden i fjor sommer. Mulig ting justeres i software etterhvert.
Tror jeg hadde range mode på når jeg ladet på SC her en dagen. Temp steg til 41.8 for så å bli noe kjølt noe ned og lå så like under 40 til jeg avslutte lading på 85%
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA