Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Grattis til den som fikk "min" plass i køen

Startet av MikkeBoomBoom, torsdag 05. april 2018, klokken 08:37

« forrige - neste »

MikkeBoomBoom

Så jeg og sambo har køplass på Niro, Kona og Model 3. Vurderte å kansellere Niro og kjøpe Teslaaksjer for de 7777kr da de lå som lavest og ville sjekke hva jeg måtte gjøre for å få penga tilbake. Gjorde derfor følgende:

1. Sendte først en mail og sa vi VURDERTE å kansellere til avsenderadressen hos Bertel O'Steen, inget svar
2. Skrev til Bertel på Facebook, fikk til svar at jeg måtte ta kontakt med Kiaforhandler på Sørlandet
3. Fikk tak i Kiaforhandler, fikk til svar at jeg måtte gå inn på en lenke. Dypt inni en tekst, bak knappen "villkår", stod adressen post@kia.no, sendte mail og sa vi VURDERTE å kansellere, hvordan går vi frem.
4. Skrev tilbake og sa de kanskje burde få strømlinjeformet refunderingene. Fikk til svar at han skulle ta tak.
5. Fikk så svar fra en Kjell i Kia at bestillingen er kansellert og at pengene er på vei tilbake til konto.

Moralen er: Ikke spør om noe, sitt stille i båten ellers kan du risikere å miste din plass i køen  :o

geear

Hvorfor i all verden sende en henvendelse om kansellering før du har bestemt deg? Hadde fremgangsmåten for kansellering noe å bety fra eller til?  :o

MikkeBoomBoom

Sitat fra: gr på torsdag 05. april 2018, klokken 11:27
Hvorfor i all verden sende en henvendelse om kansellering før du har bestemt deg? Hadde fremgangsmåten for kansellering noe å bety fra eller til?  :o

Hvis fremgangsmåten var komplisert og tok lang tid så ville jeg gått glipp av vinduet jeg hadde sett meg ut (som jeg forsåvidt også gjorde). Derfor sendte jeg en slik forespørsel.

Jeg jobber blant annet med kundeservice og var derfor litt ekstra nyskjerrig på hvordan de håndterte en slik henvendelse, ettersom det ikke gikk klart frem hvordan man skulle gjøre en kansellering. Som det står nå visste ikke importør sentralt helt hvordan dette skulle foregå.

Fikk forøvrig en mail fra Kia hvor jeg skulle få beholde plassen min i køen om jeg la inn en ny reservasjon på nettsiden deres.  :+1:

AppleKnocker

Slik du beskriver saken vil jeg si at du må skylde deg selv.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

trykkertor

Ikke enig Appleknocker.
Han skriver "VURDERER" i alle sin henvendelser, og spør etter prosedyren.
Hvis du vurderer noe, er du i tenkeboksen og har ikke tatt en avgjørelse. Da skal det heller ikke handles før vurderingen er ferdig og en avgjørelse er tatt.
Hvis du vurderer å legge inn et bud på et hus, skal vi da føre deg opp som bindene budgiver?

AppleKnocker

Han sendte fire meldinger med spørsmål om kanselleringer og hvordan man går frem. I den siste påpekte han at prosessen for refundering burde strømlinjeformes. Jeg klandrer ikke Kia for at de tolket dette trykket som at fyren ville ha tilbake pengene sine.

Kundeservice er ikke og skal heller ikke være rigget for faglige diskusjoner om egne arbeidsprosesser. Det er trolig første gang de opplever at noen henvender seg for å «teste» prosessen for kansellering og refusjon. Veldig pussig fra trådstarter. Riktig håndtert av Kia. Tenk hvis det hadde vært motsatt, at trådstarter faktiske ville ha pengene refundert, men på et tilsvarende klønete nivå ikke hadde klart å formulere dette med god nok presisjon. Skulle da Kia nektet å refundere fordi han ikke hadde formulert den eksakte og unike kombinasjonen av ord og koder som skal til for å kansellere?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

trykkertor

Du har tydeligvis ikke skjønt definisjonen av "VURDERE".

MikkeBoomBoom

Intensjonen min (og her må du gi meg rett "AppleKnocker" siden dette er noe som har foregått inni hodet mitt), med trykk på MIN, var å finne ut av om det tok kort tid, eller lang tid å få tilbake pengene. Det var også intensjonen min å finne ut av om det var nok med en mail eller om jeg ble sendt videre til et annet skjema. DET var intensjonen MIN (igjen, med trykk på min).

Jeg var helt klar og tydelig i all kommunikasjon at dette var noe jeg vurderte. Både pr mail og på facebookchat.

Hvis du kjøper en skrutrekker på Biltema, tar den med deg hjem og så innser du at det slettes ikke var en skrutrekker du skulle ha, du skulle selvfølgelig ha en frityrkoker. På kvitteringen og på nettsidene til Biltema står det forklart hva du må gjøre for å få refundert skrutrekkeren. Siden jeg har handla på Biltema før vet jeg også at jeg får pengene i hånda.

Siden det er første gang mange av oss setter oss på en venteliste på en bil, det seg være Hyundai, Kia, Tesla eller noe annet så mener jeg det er relevant å synliggjøre tilbakebetalingsprosessen for de bilene som har reservasjonsgebyr om man velger å trekke seg. Det var heller ikke en "test" slik du påstår, det var en helt enkel forespørsel. Mener også det er belegg for kritikk der hvor henvendelser ikke har blitt besvart.

Å Vurdere (infinitiv):
vurdere (omdannelse av eldre dansk vurde, egentlig etter lavtysk werderen 'fastsette verdien av noe') verdsette; bedømme, dømme om

God fredag, endelig helg :)

Olemann

Herlig og morsom debatt.  Aktualiserer det evige problem, skal vi forholde oss presis til det som sies, eller skal vi tolke og dermed oppfatte det som sies basert på erfaring fra tidligere?

Velger man presis respons pådrar man seg ofte stor irrritasjon, fordi man "burde ha skjønt" hva den andre mente.
Velger man tolking basert på hva andre kunder før har ment,  nemlig få igjen pengene, får man denne type runde som denne tråden viser.

Det beste eksemplet jeg vet på presis respons og påfølgende kundeirritasjon er den kunden som bestilte 1 kilo appelsiner og fikk selvsagt levert 1000 appelsiner.  Meget korrekt og presis respons. Helt uten tolking. Han skulle jo ha sagt 1 kilogram om han mente det.

God helg.

MikkeBoomBoom

Sitat fra: Olemann på fredag 06. april 2018, klokken 20:04
Det beste eksemplet jeg vet på presis respons og påfølgende kundeirritasjon er den kunden som bestilte 1 kilo appelsiner og fikk selvsagt levert 1000 appelsiner.  Meget korrekt og presis respons. Helt uten tolking. Han skulle jo ha sagt 1 kilogram om han mente det.

God helg.

You just ordered thousand liters of milk  :D

Gordon Retriever

Merkelig at Bertel O. Steen som har solgt biler siden 1907 prøver å gjøre seg Tesla-kul ved å kreve depositum... Tenk hvis Opel hadde tatt depositium for Ampera-e reservasjoner, og hadde tenkt like lite gjennom hvordan refusjoner skulle håndteres...


Joltus

Hva er problemet med måten refusjoner håndteres sånn bortsett fra at vi ikke vet hvor raskt pengene kommer på konto og at man kan treffe på den ene ivrige som bare fjerner deg fra køen uten å ha bedt om det?

Synes det ser genialt ut med depositum. Kona køen er jo en vits. Ingen som helst terskel og egentlig bare en maling liste fra hyundai.

I tillegg er det ikke bare Bertel O Steen. Det er kia i Norge. Eg kunne valgt kia sør vest istedet.

Amatøren

Sitat fra: Mikalv på fredag 06. april 2018, klokken 20:44
Sitat fra: Olemann på fredag 06. april 2018, klokken 20:04
Det beste eksemplet jeg vet på presis respons og påfølgende kundeirritasjon er den kunden som bestilte 1 kilo appelsiner og fikk selvsagt levert 1000 appelsiner.  Meget korrekt og presis respons. Helt uten tolking. Han skulle jo ha sagt 1 kilogram om han mente det.

God helg.

You just ordered thousand liters of milk  :D

Når man først er i matvarebransjen på et bilforum:

http://blogs.lib.uconn.edu/archives/2009/04/21/a-car-that-costs-1395-bananas/

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

arthur

Sitat fra: Mikalv på fredag 06. april 2018, klokken 20:44
Sitat fra: Olemann på fredag 06. april 2018, klokken 20:04
Det beste eksemplet jeg vet på presis respons og påfølgende kundeirritasjon er den kunden som bestilte 1 kilo appelsiner og fikk selvsagt levert 1000 appelsiner.  Meget korrekt og presis respons. Helt uten tolking. Han skulle jo ha sagt 1 kilogram om han mente det.

God helg.

You just ordered thousand liters of milk  :D

Den skjønte jeg ikke, forklaring?Kilo betyr forøvrig tusen. Liter er et opprinnelig gresk ord og brukt om vekt hvilket muligens forklarer hvorfor man i dag bestiller en kilo vin, ikke en liter.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Siggen

Sitat fra: arthur på mandag 09. april 2018, klokken 08:13
Sitat fra: Mikalv på fredag 06. april 2018, klokken 20:44
Sitat fra: Olemann på fredag 06. april 2018, klokken 20:04
Det beste eksemplet jeg vet på presis respons og påfølgende kundeirritasjon er den kunden som bestilte 1 kilo appelsiner og fikk selvsagt levert 1000 appelsiner.  Meget korrekt og presis respons. Helt uten tolking. Han skulle jo ha sagt 1 kilogram om han mente det.

God helg.

You just ordered thousand liters of milk  :D

Den skjønte jeg ikke, forklaring?Kilo betyr forøvrig tusen. Liter er et opprinnelig gresk ord og brukt om vekt hvilket muligens forklarer hvorfor man i dag bestiller en kilo vin, ikke en liter.

Det refereres vel til denne sketsjen i Ut i vår hage


https://www.youtube.com/watch?v=s-mOy8VUEBk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA