Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruktimport (igjen) - hvordan 'avsløre', og hvilke forskjeller?

Startet av grenness, onsdag 04. april 2018, klokken 16:31

« forrige - neste »

grenness

Beklager at dette har vært tatt opp tidligere, men jeg sliter med å finne noe som er skikkelig konkret.


Vi er enige om å kjøpe en elbil, og vi har lenge vurdert brukt Leaf (gen 2) men har nylig endret til 2018 Soul.


Jeg er ikke i utgangspunktet engstelig for å kjøpe en bil som opprinnelig er solgt i et annet land/marked, jeg er tvert i mot veldig interessert i å gjøre en god deal ;-)
Så det å kjøpe en så-godt-som-ny 2018 Soul med under 100km på telleren, og få en importert Exclusive til samme pris som en kliss ny "norsk" Active, og kanskje også med noe ekstra snadder, er veldig fristende.


Men...


Punkt 1)
Jeg mistenker, etter å ha sett igjennom annonsene på Finn, at mange/alle 2018-modellene med under 100km på telleren og som selges av forhandlere, er bruktimporterte fra Tyskland, Frankrike, USA, Canada - men sjelden opplyses det om dette i annonsen.
Er det noe jeg selv kan se, enten på bildene (f. eks. knapper på dashboard, jeg så en av de står med Android Auto aktivert, etc.) eller på karosseri (er det forskjell på lykter etc.?) som røper at denne bilen opprinnelig er ment for Frankrike, Tyskland, USA eller Canada?


Punkt 2)
Det viktigste...
Hva vet man om vesentlige forskjeller på de forskjellige lands biler?
En gjenganger er at noen påstår at franske biler ikke har batterivarmer, andre sier at dette høres rart ut. Noen som vet konkret? Kan det være modell-spesifikt, at så lenge jeg går for en Exclusive så er det batterivarmer uansett opprinnelsesland, for eksempel?
Finnes det noen gode VIN-dekodere som kan gi detaljert info om en Soul sitt utstyr? Litt slik som man kan f. eks. om man putter inn en BMW sitt chassisnummer på flere forskjellige tjenester på nettet, og får ut hele listen over utstyr og spesifikasjoner?
Jeg får bare ut den mest basic'e informasjonen fra de nettstedene jeg foreløpig har funnet, for eksempel den her:
https://www.vindecoderz.com/EN/check-lookup/KNAJX81EFH7019744


Andre negative overraskelser jeg kan oppdage om jeg går for en fransk, tysk, amerikansk eller kanadisk bil? Er vel tvilsomt om biler fra over dammen har DAB+, vel? I så fall utelukker det disse, kjøper jeg (nesten) ny bil vil jeg ha fabrikkmontert og fullintegrert DAB-radio...
Varme/kjøleseter har de vel, hva med bak?
Fabrikkgarantien har jeg forstått gjelder for 7 år så lenge bilen opprinnelig var ment for et europeisk marked (så igjen utelukker det USA/Canada, vel?)


Takk for alle svar - eller linker til postinger/steder der dette har blitt besvart skikkelig tidligere... ;-)

-Christopher

Usikker

--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

trykkertor

Sitat fra: grenness på onsdag 04. april 2018, klokken 16:31
Vi er enige om å kjøpe en elbil, og vi har lenge vurdert brukt Leaf (gen 2) men har nylig endret til 2018 Soul.


Jeg er ikke i utgangspunktet engstelig for å kjøpe en bil som opprinnelig er solgt i et annet land/marked, jeg er tvert i mot veldig interessert i å gjøre en god deal ;-)
Så det å kjøpe en så-godt-som-ny 2018 Leaf med under 100km på telleren, og få en importert Exclusive til samme pris som en kliss ny "norsk" Active, og kanskje også med noe ekstra snadder, er veldig fristende.

-Christopher
Her ble jeg mildt sagt forvirret.
Vurderte Leaf, skiftet til Soul.
Skriver så kjøpe så-godt-som-ny-Leaf, og igjen snakke om "Exclusive" (som er en KIA-betegnelse).

Er det Leaf eller Soul du skal ha??

grenness

Sitat
Her ble jeg mildt sagt forvirret.
Vurderte Leaf, skiftet til Soul.
Skriver så kjøpe så-godt-som-ny-Leaf, og igjen snakke om "Exclusive" (som er en KIA-betegnelse).

Er det Leaf eller Soul du skal ha??


Beklager, rettet en skrivefeil. Vi skal ha 2018 Soul.


trykkertor

De tyskimporterte Soul skal være helt lik de norske.
Husk noe av det viktige på en Soul er varmepumpe.
Active og Exclusive har dette. Classic har det ikke. Men noen syd-europeiske Soul kan ha høyere utstyrsklasse, men uten varmepumpe.
Du vil også ha garanti om at det er DAB i bilen. Det utelukker biler fra USA da de bruker AM/FM og satelittradio.
KIA har jo 7 års garanti i hele Europa. (Hele verden??), så der er du trygg.

Det ble i sin tid tatt inn mange KIA Soul til Tyskland ene og alene for å bli videresolgt til Norge.
Tror det var noe "fanteri" om at da fikk KIA Tyskland krysset av sin kvote på antall importerte/solgte EL-biler. Men de var altså spekket for Norge.

Jeg har også hørt at den grå Titaniumfargen var en farge KIA-Norge "presset" gjennom da grå bil er meget populært her i landet. Da KIA gikk med på dette, krevde de at Norge skulle ta inn mange av disse grå bilene, da fargen var spesialbestilt til oss, og vi da måtte ha en overvekt av denne fargen.
Derfor er også veldig mange av de Tyske Soul-ene Titanium grå, nettopp fordi de var ment å bli direkte videresendt til Norge.

Husker i sin tid da vi vurderte en ny Soul fra vår KIA-forhandler. Det var 9mnd ventetid på sort med rødt tak, 6mnd+ på blå med hvitt tak, og 2-3 uker(!) på Titanium grå.
Vi ville ha den sorte eller blå, men trakk oss den gang på grunn av lang ventetid. (Angrer på det nå i ettertid, at vi ikke bestilte blå og ventet).

Usikker

--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

hanche

Angående bruktimport: Jeg mener å ha lest at dersom en bil var ment for et annet land men så blir sendt til Norge for å selges her, regnes den som bruktimportert. Selv om den ikke har kjørt mer enn et par kilometer totalt. Men jeg har ikke tatt vare på kilden til denne påstanden, så det kan være noe jeg har drømt. Men én ting vet jeg sikkert: Min bil, som jeg overtok i juli 2016 med 8 km på kilometertelleren, var bruktimportert i følge vegvesenets websider. Så det kan jo passe.

Tillegg, etter innlegget fra Usikker (foran dette, postet mens jeg skrev dette): Selv om jeg kjøpte fra en annen forhandler (CarPoint), fikk jeg de fleste av fordelene nevnt i den websiden fra Kia. Når det er sagt, kjøper jeg fra Kia denne gangen. Men det eneste jeg hadde å utsette på det forrige kjøpet, var at bilen ble kraftig forsinket, mest på grunn av transportstreik i Frankrike.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

kaiat

Du kan bruke https://partsouq.com for å sjekke utstyrsnivå. Her ser du også hvilket land bilen ble sendt til opprinnelig.

Øyvind.h

Sitat fra: hanche på onsdag 04. april 2018, klokken 20:55
Angående bruktimport: Jeg mener å ha lest at dersom en bil var ment for et annet land men så blir sendt til Norge for å selges her, regnes den som bruktimportert.

Det stemmer. Tusenvis av Kia Soul er tatt inn på den måten. Splitter nye, men registrert i utlandet først. Dermed kommer de ikke med på nybilstatistikken der de hører hjemme.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

trykkertor

Sitat fra: Usikker på onsdag 04. april 2018, klokken 20:48
Fra Kia Norge
https://kampanjer.kia.no/derfor-bor-du-kjope-kia-hos-kia/
Mjo....tja....Når vi går de punktene igjennom, så er det ikke nødvendigvis slik at det er så sort-hvitt.
Fra lenken over, på KIA sine sider står det:

SitatKjøper du ny Soul Electric innen 30. april får du 3 års gratis service inkludert i prisen
Vi tilbyr lånebil ved garantireparasjon
Vi tilbyr 3 års gratis veihjelp
Vi selger biler tilpasset norske forhold (leveres alltid med batterivarmer for raskere lading).
Vi har autoriserte forhandlere med inngående modell- og service-kjennskap til bilen
Vi oppdaterer bilens elektronikk med siste versjoner ved alle servicer
Vi sender ut varsler ved eventuelle innkallingsaksjoner
7 års nybilgaranti gjelder fra registreringsdato i Norge, ikke i utlandet
Vi gir deg 5 års garanti på radio/navigasjon

Så ønsker jeg å kommentere:
SitatKjøper du ny Soul Electric innen 30. april får du 3 års gratis service inkludert i prisen
For å rekke dette, haster det med å kjøpe ny bil, så dette punktet er en kampanje nå, og de har hatt tidligere. Så for en som kjøper bil etter 30. april, er ikke punktet så relevant mer. Men kjekt å få med for dem som kjøper nå.

Vi tilbyr lånebil ved garantireparasjon
Her er det mange som har denne tjenesten i sin forsikring. Og hvis besparelsen på importert bil er stor nok, så klarer en seg uten gratis lånebil mens den er på verksted. Ideelt sett skal den jo ikke på verksted i det hele tatt.

Vi tilbyr 3 års gratis veihjelp
Dette har mange i sin forsikring, og noen verksteder tilbyr dette bare du har tatt forrige service hos dem.

Vi selger biler tilpasset norske forhold (leveres alltid med batterivarmer for raskere lading).
Dette finnes også på en del importerte biler. Men det er derfor viktig å sjekke at den bilen en vurderer faktisk har dette utstyret.

Vi har autoriserte forhandlere med inngående modell- og service-kjennskap til bilen
Vil tro de vet like mye om en importert Soul som en "norsk" Soul. Ellers lurer jeg på hva slags mekanikere som jobber der.

Vi oppdaterer bilens elektronikk med siste versjoner ved alle servicer.
Dette regner jeg med er en del av serviceprogrammet også. Så ved å kjøpe service hos KIA, så blir også programvare oppdatert.

Vi sender ut varsler ved eventuelle innkallingsaksjoner
Ved potensielt fatale innkallinger, vil nok de få fatt i de fleste.
Men det holder å spørre ved neste service, eller en telefon til verkstedet om det er noen innkallingskampanjer på din bil. Altså forskjellen er at du blir ikke kontaktet automatisk, men må huske å spørre.

7 års nybilgaranti gjelder fra registreringsdato i Norge, ikke i utlandet
Jeg har vel egentlig mest lyst å påstå at nybilgarantien gjelder fra første registreringsdato.
Så har kanskje KIA vært "grei" med den Tysklandskampanjen hvor de tok inn mange biler fra Tyskland og solgte de som ny i Norge. Da har man sikkert fått "refundert" de få ukene siste transporten tok.
Men jeg tviler på at KIA Norge vil importere en 3 år gammel Soul fra Tyskland, og gi 7 års garanti fra norsk registreringsdato.
Så overnevnte punkt trenger en ikke legge så veldig mye vekt på.
Kjøper man en 2 år gammel Soul, har man 5 år igjen av garantien. Uansett om en kjøper i Norge eller annet land.

Vi gir deg 5 års garanti på radio/navigasjon
Det kan være greit å ha. Men igjen, sjekk opp mot prisen på besparelse på bilkjøpet.
KIA har ellers 3 års garanti på radio og navigasjon. Så om de 2 årene ekstra er make it or break it. Sjekk med ditt forsikringsselskap om de har noe som kan dekke slikt.

Det jeg prøver å si er at ikke alle punktene til KIA autmatisk faller bort, eller ikke er gyldige. Noen av de forblir nærmest urørt, og noen kan være greie å ha.
Men det er jo regnestykket til sist som gjelder.

lommelun

I min servicebok er det et klistremerke og signert fra forhandler at bilen er kjøpt ny i Norge selv om den har vært mellomregistert i 3 dager i Tyskland. 
Vistnok så kommer alle Soul ev inn vis denne metoden.


Sent from my iPhone using Tapatalk

grenness

Sitat fra: Usikker på onsdag 04. april 2018, klokken 16:43
Er vel bare å sjekke bilen opp mot lista fra merkeforhandler:
http://skotvedt.no/wp-content/uploads/2017/06/kia_soul_ev-utstyr.pdf?x89295   samt å spørre hvor den kommer fra...
Joda, men "å sjekke bilen" er ikke alltid like lett, Finn-annonsene er ofte mangelfulle, og jeg vet ikke om jeg har lyst til å ringe selgeren hver gang og gå igjennom utstyrslisten punkt for punkt. Men for de aller mest interessante objektene så er det selvsagt greit å ha denne utstyrslisten lett tilgjengelig for å sjekke.

Jeg tenkte mer om det er noen tegn man kan se etter på bilder, for eksempel. Når det gjelder brukt Nissan Leaf (ikke for å forvirre @trykkertor igjen...) så var det lett å se på radioen om den hadde en knapp for XM, altså amerikansk satelitt-radio, som da røpet at bilen var en US-import.

Men never mind, jeg oppfatter at hovedlandene som disse ny-bruktimportbilene hentes fra er Tyskland og Frankrike, og jeg har nå vært inne på hhv den tyske og den franske Kia-nettsiden og hentet ned spesifikasjonene, så nå skal det sammenlignes med de norske spesifikasjonene! :-)

En ting jeg da så, og som antakelig forklarer at noen selgere sier "topp-utstyrt" men ikke skriver "Exclusive", er at i Frankrike er det ingenting som heter "Exclusive", de skiller kun mellom to utstyrsnivåer som de kaller noe annet.

Sitat fra: trykkertor på onsdag 04. april 2018, klokken 19:36
De tyskimporterte Soul skal være helt lik de norske.
Husk noe av det viktige på en Soul er varmepumpe.
Active og Exclusive har dette. Classic har det ikke. Men noen syd-europeiske Soul kan ha høyere utstyrsklasse, men uten varmepumpe.
Du vil også ha garanti om at det er DAB i bilen. Det utelukker biler fra USA da de bruker AM/FM og satelittradio.
KIA har jo 7 års garanti i hele Europa. (Hele verden??), så der er du trygg.


Ja, jeg skal sammenligne utstyrslistene fra Norge, Tyskland og Frankrike i kveld så bør jeg få fasit...
Sitat
Jeg har også hørt at den grå Titaniumfargen var en farge KIA-Norge "presset" gjennom da grå bil er meget populært her i landet. Da KIA gikk med på dette, krevde de at Norge skulle ta inn mange av disse grå bilene, da fargen var spesialbestilt til oss, og vi da måtte ha en overvekt av denne fargen.
Derfor er også veldig mange av de Tyske Soul-ene Titanium grå, nettopp fordi de var ment å bli direkte videresendt til Norge.

Den ligger inne i konfiguratoren på de franske sidene, så den er tydeligvis tilgjengelig der også.
Sitat fra: kaiat på onsdag 04. april 2018, klokken 21:35
Du kan bruke https://partsouq.com for å sjekke utstyrsnivå. Her ser du også hvilket land bilen ble sendt til opprinnelig.
Fikk ikke denne til å gi meg særlig av info, jeg..?
Sitat fra: trykkertor på onsdag 04. april 2018, klokken 23:01
Kjøper du ny Soul Electric innen 30. april får du 3 års gratis service inkludert i prisen
For å rekke dette, haster det med å kjøpe ny bil, så dette punktet er en kampanje nå, og de har hatt tidligere. Så for en som kjøper bil etter 30. april, er ikke punktet så relevant mer. Men kjekt å få med for dem som kjøper nå.

Ja, dette er jo verdt noe. Ser det har gått en tråd på FB-gruppen rundt typiske service-kostnader, kan det stemme at det ligger på et par tusen per år?
Så denne deal'en er i effekt en rabatt på rundt 6-7000?
Vi er på hugget nå, så at det signeres en kontrakt i løpet av april er svært sannsynlig.
Sitat
Vi tilbyr lånebil ved garantireparasjon
Her er det mange som har denne tjenesten i sin forsikring. Og hvis besparelsen på importert bil er stor nok, så klarer en seg uten gratis lånebil mens den er på verksted. Ideelt sett skal den jo ikke på verksted i det hele tatt.

Enig.
Sitat
Vi tilbyr 3 års gratis veihjelp
Dette har mange i sin forsikring, og noen verksteder tilbyr dette bare du har tatt forrige service hos dem.

Enig.

Sitat
Vi selger biler tilpasset norske forhold (leveres alltid med batterivarmer for raskere lading).
Dette finnes også på en del importerte biler. Men det er derfor viktig å sjekke at den bilen en vurderer faktisk har dette utstyret.

Ja, dette må jeg (og man) sjekke.
Sitat
Vi har autoriserte forhandlere med inngående modell- og service-kjennskap til bilen
Vil tro de vet like mye om en importert Soul som en "norsk" Soul. Ellers lurer jeg på hva slags mekanikere som jobber der.

Ha ha, ja her begynner de å slippe opp for argumenter, virker det som! For her er det jo ikke snakk om mekanikerne/verkstedene heller, egentlig, men forhandlerne. Altså selgerne... Tror jeg skal klare å manøvrere meg rundt de tre modellene, fargevalg, etc. helt greit på egen hånd.
Sitat
Vi oppdaterer bilens elektronikk med siste versjoner ved alle servicer.
Dette regner jeg med er en del av serviceprogrammet også. Så ved å kjøpe service hos KIA, så blir også programvare oppdatert.

Enig, det er, som det alltid har vært når det gjelder gråimport av biler, veldig dårlig business av (merke)verkstedene å ikke yte god service også til gråimport-bileierne. Det koster meg nada å skrote et merkeverksted og ta bilen (og pengene mine) til et annet verksted...
Sitat
Vi sender ut varsler ved eventuelle innkallingsaksjoner
Ved potensielt fatale innkallinger, vil nok de få fatt i de fleste.
Men det holder å spørre ved neste service, eller en telefon til verkstedet om det er noen innkallingskampanjer på din bil. Altså forskjellen er at du blir ikke kontaktet automatisk, men må huske å spørre.

Ja, dette tror jeg at jeg skal klare å holde meg orientert om, ikke minst ved hjelp av forumet her... ;-)
Sitat
7 års nybilgaranti gjelder fra registreringsdato i Norge, ikke i utlandet
Jeg har vel egentlig mest lyst å påstå at nybilgarantien gjelder fra første registreringsdato.
Så har kanskje KIA vært "grei" med den Tysklandskampanjen hvor de tok inn mange biler fra Tyskland og solgte de som ny i Norge. Da har man sikkert fått "refundert" de få ukene siste transporten tok.
Men jeg tviler på at KIA Norge vil importere en 3 år gammel Soul fra Tyskland, og gi 7 års garanti fra norsk registreringsdato.
Så overnevnte punkt trenger en ikke legge så veldig mye vekt på.
Kjøper man en 2 år gammel Soul, har man 5 år igjen av garantien. Uansett om en kjøper i Norge eller annet land.


ikke noe stort problem, de parallellimporterte har kanskje 'brukt' opp mot en måned eller halvannen av nybilgarantien. Big deal.
Sitat
Vi gir deg 5 års garanti på radio/navigasjon
Det kan være greit å ha. Men igjen, sjekk opp mot prisen på besparelse på bilkjøpet.
KIA har ellers 3 års garanti på radio og navigasjon. Så om de 2 årene ekstra er make it or break it. Sjekk med ditt forsikringsselskap om de har noe som kan dekke slikt.

...og hva ligger i dette? Jeg kjøper uansett av en seriøs forhandler, enten jeg kjøper fra Kia eller en parallellimportør, og er sikret av norsk forbrukerkjøpslov.



Takk for alle svar så langt!

-Christopher

Usikker

Et par ting som kan være verd å nevne

Sitat fra: trykkertor på onsdag 04. april 2018, klokken 23:01
Kjøper du ny Soul Electric innen 30. april får du 3 års gratis service inkludert i prisen
For å rekke dette, haster det med å kjøpe ny bil, så dette punktet er en kampanje nå, og de har hatt tidligere. Så for en som kjøper bil etter 30. april, er ikke punktet så relevant mer. Men kjekt å få med for dem som kjøper nå.

Fra 1 Mai kommer denne nesten 99% sikkert opp på nytt med ny frist.
Fikk akkurat det samme da jeg shoppa min i juni 2017

Sitat fra: trykkertor på onsdag 04. april 2018, klokken 23:01
Vi tilbyr lånebil ved garantireparasjon
Her er det mange som har denne tjenesten i sin forsikring. Og hvis besparelsen på importert bil er stor nok, så klarer en seg uten gratis lånebil mens den er på verksted. Ideelt sett skal den jo ikke på verksted i det hele tatt.


Mange har det også sånn at hvis de ikke benytter lånebil via forsikring så få de penger tilbake for ikke å ha brukt tjenesten de betaler for.
Kan være greit å låne en gratis av Kia
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Usikker

Men et spørsmål til trådstarter..... hvor mye sparer du i forhold til listepris hos Kia merkeforhandler...
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

grenness

Sitat fra: Usikker på torsdag 05. april 2018, klokken 16:12
Men et spørsmål til trådstarter..... hvor mye sparer du i forhold til listepris hos Kia merkeforhandler...


Ny fullspekket fra Kia Norge: 276.400,-
Ny gråimportert fullspekket fra forhandler: 259.800,-


Men litt brukt (15.000km) fullspekket gråimport (Tyskland) fra forhandler: 239.000,-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA