Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny vs brukt

Startet av Asbjørn Sundal, torsdag 29. mars 2018, klokken 12:36

« forrige - neste »

Asbjørn Sundal

Skal kjøpe min første el-bil (faktisk min første bil på 10 år).
Grunnen er at jeg ser at utgifter til offentlig transport og Bildeleringen som jeg bruker til å kjøre unger 2x i uken koster like mye som avdragene på et billån.

Det blir KIA Soul.
Jeg har ikke egenandel og må låne 100%. Utfordringen er hva som vil lønne seg, ny
2018 modell til 260.000 eller 2015 modell til 200.000

Jeg bør ikke låne på 10 år (som er maks av hva jeg greier pr mnd) hvis bilen er brukt. så låner jeg på 8 år på bruktbil vil allikevel de månedlige utgiftene bli de samme.

Har forstått at verditapet er størst de to første årene.

Noen innspill?

Vollis47

Kjøper du en 2015 modell er allerede ca halvparten av garantitiden oppbrukt. Med en ny bil får du litt bedre rekkevidde og garanti som varer lenger. Tror det er best for deg. Med en brukt bil vil du ganske raskt måtte kjøpe nye dekk, riktignok ikke all verdens kostnad, men verdt å ta med i vurderingen. Uansett gjør du et godt valg med Kia Soul.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

hanche

Angående verditapet de to første årene: Forsikringsselskapet mitt tilbyr meg 226.000 for min 21 måneder gamle bil (se tråden «Kia Soul i kræsj» i dette forumet for bakgrunnen). Det er basert på hva tilsvarende biler later til å gå for på bruktmarkedet. Men hvis du har tenkt å ha bilen i mer enn to år, skal du ikke bekymre deg så mye om verditapet i starten. Hvis du ellers har økonomi til det, virker ny bil som et godt valg. Jeg går for det selv i hvert fall, hvis ikke ventetiden blir abnormt lang.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA