Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varmeapparat og lading fungerer ikke

Startet av Skvulp, tirsdag 03. april 2018, klokken 08:57

« forrige - neste »

Skvulp

Idag tidlig merket jeg at leafen ikke hadde ladet, kommer ingen varme, bilen vil heller ikke ta imot strøm fra laderen. Hurtiglading fungerte.
Noen som vet hva dette kan være?
Leafen er en 2012 model.
Model 3 Reservasjon 31.03.16
Nissan Leaf 2012-Solgt
Nissan Leaf 2018 kansellert reservasjon

Hanz

Dette minner mye om dette:   https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=32391.msg555987#msg555987     (feil med "Box assy-junction no2" inne i batterikassa)
2011 Leaf
2019 i-Pace

Rav4_EV

Er du utenfor garanti har jeg en slik brukt boks liggende.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Skvulp

Får vel ta den til BHN for feilsøk, hvis feilen er denne boksen, så er jeg nok interessert i å kjøpe boksen av deg Rav4.
Model 3 Reservasjon 31.03.16
Nissan Leaf 2012-Solgt
Nissan Leaf 2018 kansellert reservasjon

Skvulp

Da har Leafen vært på feilsøk hos BHN Avd Haraldrudveien.
Ble oppringt i ettermiddag, de hadde funnet ut hva som var feil.
Det var brudd i ombordladeren, prisen ville bli 31 699,- ferdigbyttet  med ny del og 23 250,- med brukt del.

Dyrt tenkte jeg; men det var mer: Kretsene i varmeapparatet var kortsluttet og det var kortslutning i strømfordelingsenheten. Pris ferdigbyttet nye deler 70 119,-. Ferdigbyttet brukte deler 38 800,-

Totalt nye deler, ferdigbyttet = 101 818,-.

Totalt brukte deler, ferdigbyttet = 62 050,-.

Er vel i sånne øyeblikk man sier at jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte!
Har en bensin bil som jeg har hatt til reperasjon hos dem flere ganger det siste året,  ca 30 000,- totalt.
Har tilgode og få gode nyheter når de ringer ;)

Jeg har undersøkt litt og funnet ut at delene til sammen vil koste i overkant av 17 000,- fra høggere (NBF).
Da er det bare å finne ut om jeg tør og gjøre jobben selv eller finne et verksted som ikke tar blodpris, kjenner at jobben ikke går til BHN denne gangen.

Hvis noen har noen tips eller kjenner noen som har deler eller ønsker jobben så si ifra.
Delene jeg trenger er:
1. Box-DC/DC JUNCT   292C0-3NA0C
2. Heater assy-PTC  B7143-00Q0K
3. Charger ASSY-Battery  296A0-3NA8A

Tips råd og medfølelse tas imot :)
God helg!
Model 3 Reservasjon 31.03.16
Nissan Leaf 2012-Solgt
Nissan Leaf 2018 kansellert reservasjon

FreT

Aldri så galt at det ikke kunne ha vært verre. Du kan være glad det ikke var touch-skjermen som måtte byttes:
Pris: Kr 84.000,-  :+1:

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bilhold/sprekk-i-bilradio-84-000-for-ny/a/23889530/

Skvulp

Model 3 Reservasjon 31.03.16
Nissan Leaf 2012-Solgt
Nissan Leaf 2018 kansellert reservasjon

jkirkebo

Sitat fra: Skvulp på fredag 06. april 2018, klokken 21:15
Jeg har undersøkt litt og funnet ut at delene til sammen vil koste i overkant av 17 000,- fra høggere (NBF).
Da er det bare å finne ut om jeg tør og gjøre jobben selv eller finne et verksted som ikke tar blodpris, kjenner at jobben ikke går til BHN denne gangen.

Elbilmek i Asker er vel godt kjent med denne typen reparasjoner tror jeg? Ville tatt en telefon dit.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Skvulp

Model 3 Reservasjon 31.03.16
Nissan Leaf 2012-Solgt
Nissan Leaf 2018 kansellert reservasjon

Hanz

uff, dette var nok ikke en hyggelig telefon å få!  :(   Jeg opplevde også dette "gen1-problemet" (2011-modell). Heldigvis gikk det ikke utover laderen eller DC/DC-konverteren, men jeg bestemte meg iallefall for å ikke ta risikoen mer etter dette med å bruke varmekolben som trekker opptil 5kW. (Tydeligvis en designsvakhet som Nissan ikke vil innrømme). Det første jeg gjorde var å installere "defroster-kitet" til TorC  som lurer Leaf'en til å helt slå av varmekolben. Deretter installerte jeg en brukt Webasto (kjøpt "refurbished" på ebay for 4500,-) som varmer opp vannet istedet for at kolben skal gjøre det. Litt tilvenning å "regulere" varmen; det blir litt "av&på". Men jeg har ikke angret! Fyrer med parafin, et par liter i uka, har mer enn nok varme (ofte for mye!) og kan kjøre mye mer avslappet enn før mtp rekkevidde om vinteren. Også er det deilig med skikkelig av-iset og oppvarmet bil før man setter seg i bilen om morgenen! :)
2011 Leaf
2019 i-Pace

bob-bob

Sitat fra: Hanz på lørdag 07. april 2018, klokken 12:20
uff, dette var nok ikke en hyggelig telefon å få!  :(   Jeg opplevde også dette "gen1-problemet" (2011-modell). Heldigvis gikk det ikke utover laderen eller DC/DC-konverteren, men jeg bestemte meg iallefall for å ikke ta risikoen mer etter dette med å bruke varmekolben som trekker opptil 5kW. (Tydeligvis en designsvakhet som Nissan ikke vil innrømme). Det første jeg gjorde var å installere "defroster-kitet" til TorC  som lurer Leaf'en til å helt slå av varmekolben. Deretter installerte jeg en brukt Webasto (kjøpt "refurbished" på ebay for 4500,-) som varmer opp vannet istedet for at kolben skal gjøre det. Litt tilvenning å "regulere" varmen; det blir litt "av&på". Men jeg har ikke angret! Fyrer med parafin, et par liter i uka, har mer enn nok varme (ofte for mye!) og kan kjøre mye mer avslappet enn før mtp rekkevidde om vinteren. Også er det deilig med skikkelig av-iset og oppvarmet bil før man setter seg i bilen om morgenen! :)
Tror vel dette problemet opprinnelig ble løst ved en softwareoppgradering ? ( slik at belastningen ikke blir så stor på systemet med en gang ting starter opp...)  Men det er vel ikke alle som har fått denne programvaren oppdatert.  ( Importbiler osv ..)

Hanz

#11
....hadde denne fw-oppgraderingen jeg, allikevel skjedde det...   :(   ("norsk" bil,produsert i Japan, EL15349)
2011 Leaf
2019 i-Pace

Trekkoppbil

I DC/DC-converteren er det en sikring som typisk går.  Det skal være svært klønete å bytte sikringen, så i gamle dager da det var garantisaker, bytta man hele boksen i stedet.

Når det gjelder PTC-varmeren, så kan man spørre seg om den kan erstattes med en Webasto. Det er mulig det blir klønete også.

Når det gjelder høggere, så må det vel være mulig å spørre om en grei handel, dersom 3 deler til sammen koster mye mer enn en delebil. Man kan søke seg fram til høggere som har biler som skal høgges. Man kan også se på torget til Finn etter selgere som har Leaf-deler til salgs, og spørre om de har delene du trenger.  Det kan være andre biler enn Leaf også som har ptc-varmer. Du kan også søke etter delenummere på Ebay, og skal du kjøpe nye deler, kan du sjekke priser i USA-butikker.

Hanz

#13
Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 09. april 2018, klokken 12:47
Når det gjelder PTC-varmeren, så kan man spørre seg om den kan erstattes med en Webasto. Det er mulig det blir klønete også.
Nei, ikke vanskelig å "erstatte" PTC. Man lar alt stå som det er, kobler seg bare innpå vannslangen, og lurer PTC til å være avslått med TorC's 'defroster-kit'.  Men: Ja, det blir "klønete" på den måten at man ikke får programmert bilens 'AC' til å samarbeide med Webasto'n, så man må sette tempen på 30grader( altså la ventilen stå helt oppe), styre med viftehastighet, og "av/på" knapp med Webasto. Ikke så ille hvis man bygger ut "vanntanken" med noen liter, slik at det blir mer buffer eller "treghet" i systemet! :) 

ps1: Man kan når som helst velge å heller bruke PTC istedenfor Webasto. Har bare litt mer vann å holde varmt, samt noe mer varmetap i slanger.

ps2: Min "ikke-veldig-teknikk-interesserte" kone sutra litt i starten over "nye rutiner" for varme, men etter et par uker hadde'a lært seg dette, og nå går det som en lek  :D
2011 Leaf
2019 i-Pace

Skvulp

Sitat fra: Skvulp på fredag 06. april 2018, klokken 21:15
Da har Leafen vært på feilsøk hos BHN Avd Haraldrudveien.
Ble oppringt i ettermiddag, de hadde funnet ut hva som var feil.
Det var brudd i ombordladeren, prisen ville bli 31 699,- ferdigbyttet  med ny del og 23 250,- med brukt del.

Dyrt tenkte jeg; men det var mer: Kretsene i varmeapparatet var kortsluttet og det var kortslutning i strømfordelingsenheten. Pris ferdigbyttet nye deler 70 119,-. Ferdigbyttet brukte deler 38 800,-

Totalt nye deler, ferdigbyttet = 101 818,-.

Totalt brukte deler, ferdigbyttet = 62 050,-.

Er vel i sånne øyeblikk man sier at jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte!
Har en bensin bil som jeg har hatt til reperasjon hos dem flere ganger det siste året,  ca 30 000,- totalt.
Har tilgode og få gode nyheter når de ringer ;)

Jeg har undersøkt litt og funnet ut at delene til sammen vil koste i overkant av 17 000,- fra høggere (NBF).
Da er det bare å finne ut om jeg tør og gjøre jobben selv eller finne et verksted som ikke tar blodpris, kjenner at jobben ikke går til BHN denne gangen.

Hvis noen har noen tips eller kjenner noen som har deler eller ønsker jobben så si ifra.
Delene jeg trenger er:
1. Box-DC/DC JUNCT   292C0-3NA0C
2. Heater assy-PTC  B7143-00Q0K
3. Charger ASSY-Battery  296A0-3NA8A

Tips råd og medfølelse tas imot :)
God helg!


36 900,- Endte totalen på hos Elbilmekk Asker.
Model 3 Reservasjon 31.03.16
Nissan Leaf 2012-Solgt
Nissan Leaf 2018 kansellert reservasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA