Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

30 kWh batterier dør raskere enn 24kWh

Startet av trondhla, fredag 30. mars 2018, klokken 18:41

« forrige - neste »

leafnor

Ja, det henger nok sammen med indre motstand på høy SOC også.
Så både det at det fyres godt i cellen, til det med at motstand øker. Så kanskje litt av begge deler.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

haavardw

Jeg og kona bruker bilen vår (30kwh) som en vanlig familiebil. Det er jo det den ér. Når vi kjører langt har vi gjerne med takboks, barna og mye bagasje. Vi har flere langturer på 1000km+ innenfor et par døgn bak oss, og jeg kan skrive under på at leafen med prisen tatt i betraktning var et strålende kjøp. Den har overgått elbilforventningene våre og det er helt utenkelig å noensinne skulle kjøpe en fossilbil igjen. Den gamle Land cruiseren vår bruker vi kun når vi skal trekke henger. Skulle gjerne hatt hengerfeste på leafen slik at vi kunne brukt den til alt.

Leafen er kort sagt helt super, med unntak av to ting: den har forholdsvis mye kabinstøy/dårlig lydisolering, og den mangler batterikjøling. Med små barn i bilen må vi uansett ta pauser omtrent like ofte som vi må lade, men ved flere anledninger har vi måttet utvide langturpausene våre for å la batteriet falle i temperatur. Dette gjelder spesielt sommerstid, men selv vinterstid med minusgrader gikk batteriet i rødt på en tur fra Larvik til Åndalsnes. Dette er for dårlig, og jeg håper dette kjøremønsteret ikke fører til vesentlig reduksjon i kapasiteten. Jeg tviler på at det er slurv fra Nissans side, heller en gambling på at det sikkert går bra. For Nissans vedkommende.

Selv om Tesla til stadighet kløner det til med service og ettermarked liker jeg deres litt mer proaktive tilnærming til akkurat dette, for batterilevetid er og har alltid vært et usikkerhetsaspekt omkring elbilkjøp.
–––
- Tesla model 3 SR, 2021
- Leaf 30kwh, 2016
- Cybertruck 2023(?)

Mr Oizo

Her er en USA leaf som har mistet 3 barer. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=121583396
Det vil vel si at den er under 66 % soh og kan tas inn til bytte av batteri. Bare at denne bilen må til USA for det. Eller bryter man garantivilkårene når man tar en bil ut av landet?
Noen som har sett norske Leaf 30 som har mistet barer eller det for tidlig for det enda?
Tydeligvis også mulig å jukse med hva som vises i displayet, denne bilen falt fra 12 til 8 barer på noen måneder men var i utgangspunktet en 9 bars bil. https://insideevs.com/nissan-leaf-gets-replacement-battery-4-bar-loss/
Mange feller med brukte Leaf, men noen momenter kan oppsummeres:
-bilens batteri liker ikke i hele tatt å stå i ro, bør absolutt brukes jevnlig
-liker ikke å stå på 100 %
-liker ikke høye temperaturer og særlig ikke lagret varmt med 100 % soc.

Rossifan46

Sitat fra: haavardw på torsdag 05. juli 2018, klokken 20:52
Har kjørt 50 000km på 2 1/2 år, 30kwh. Leafspy viser 95% SOH.

De av dere som har Leafspy, hva viser deres avlesninger?

30 kWh ny mars 2017 gått 11200 km SOH 97,59% og 77,56 AHr.
Kia Niro EV
Nissan Leaf Tekna 30 kWh
Tesla Model S 85 AP1

jsa061

En ting som jeg ikke ser nevnt er at 30 kWh er pakket litt annerledes. Det er vel flere slike metall-skille-plater mellom cellene på 24kWh pakken. Disse er vel lagt inn for å lede vekk varmen. Så da kan lavere temperaturøkning på 24pakken være en konsekvens av bedre kjøling og ikke nødvendigvis mindre motstand.. Spørs jo litt hvor godt dette egentlig fungerer.

Utover det, så er det jo ikke nødvendigvis et en til en forhold mellom indre motstand og hvor fort pakken degraderer. Det er jo forskjellig batterikjemi i disse to pakkene så jeg tviler på at man kan sammenligne levetiden mellom pakkene bare basert på den indre motstanden. Jeg ville jo i utgangspunktet tro at siden 30 pakken er pakket tettere, har endret kjemi og til tross for ikke har mer en 6 kWh timer mer kapasitet, så har Nissan vært veldig konservative her. De kunne nok ha laget en pakke med større kapasitet enn det de gjorde, men lot være for og heller sikre holdbarheten – gitt at 40 kWh pakken kom bare to år senere. 

Litt synsing her altså, men hva jeg tror om saken.

leafnor

Stålplatene tror jeg er mer der for å stive av modulene. For om de skulle være der for å lede varme så har som eksempel aluminium 3 ganger større varmeledningsevne. Skulle da vært brukt for det veier mindre enn stål også.

I tillegg til at den indre motstanden er større, så tror jeg og at den metalliske oppbygningen påvirker gjennom bl.a at cobolt er satt til.
Cobolt har 40% varmekapasiten av f,eks magnesium som cobolt erstatter deler av i forhold til 24kWh. Så når batteriene stort sett veier det samme men der 20% (60% nikkel, 20% magnesium, 20% cobolt) nå er cobolt med langt lavere spesifikk varmekapasitet enn det metallet det erstatter i vekt, ender batteriet opp med lavere varmekapasitet.
Det øker derfor temperaturen mer på ellers samme indre energi tilført fra den indre motstanden. 
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Siden endel av batteridegraderingen går på antall ladesykluser så vil 30 kWh ha en fordel over 24 hvis man klarer å unngå ekstra varmgang i den daglige kjøringen, det blir 24/30= 80% av syklusene.

Ser dette tydelig på vår i-MiEV med 16kWh batteri, den og Leafen vår har gått like langt, er like gamle, ladet med ca samme lademønster og er stort sett kjørt av de samme sjåførene. MiEV'en har et tap på 29% mens Leaf har 22%.

i-MiEV har ikke spesielt varmefølsomt batteri, likevel taper den endel relativt til Leaf pga mindre batteri.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Trekkoppbil

#52
Her er det noen som mener at det er målefeil som gjør at 30kwt tilsynelatene mister kapasitet fortere enn 24kwt's batteriet, og at etter sw-oppgradering ser det ut som at 30kwt's batteriet har holdt seg like bar som 24kwt's batteriet, etter 2,5 års erfaring:
https://flipthefleet.org/2018/30-kwh-nissan-leaf-firmware-update-to-correct-capacity-reporting/

Personlig stoler jeg ikke helt på konklusjonen her.

Trekkoppbil

Sitat fra: Mr Oizo på torsdag 26. juli 2018, klokken 21:01
Her er en USA leaf som har mistet 3 barer. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=121583396
Det vil vel si at den er under 66 % soh og kan tas inn til bytte av batteri. Bare at denne bilen må til USA for det.
Det var nesten rett. Det er når du kommer ned på 8 av 12 barer, at du er kommet under 66% SOH, og da kan man i teorien få nytt batteri på kapasitetsgarantien. Min erfaring er at det gjelder først og fremst for 24kwt's batteriene at man får nytt batteri på garantien, mens på 30kwt så får du i stedet en sw-oppgradering som bringer noen av de tapte barene tilbake, uten at cellene blir noe bedre.

EV-FTW

Da har jeg endelig fått Leafspy og fått se fakta og ikke bare hva det idiotiske arket med helsetilstand fra service sier.

Bilen er fra begynnelsen av 2016, kjørt 58 685 km. Kjørt 3000 km i sommer, med mye hurtiglading og varmt vær. Batteriet var da flere ganger faretruende varmt.

SOH viser nå 87,35 %

Litt skuffet over det gitt.

Noe jeg kan gjøre for å få tallet opp igjen?

Er det på 80 prosent første strek forsvinner?
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

leafnor

Strek forsvinner på 85. Det er ikke noe du kan gjøre for å få det opp. Men du kan utsette videre reduksjon med å ikke kjøre batteriet for varmt, lade til "80%" og slikt som ellers er sagt forlenger batteriets levetid.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

EV-FTW

Denne nye SW oppdateringen Nissan gjør på service nå, vil den ha noe å si for SOH?
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

leafnor

Sitat fra: Øystein K på mandag 13. august 2018, klokken 21:58
Denne nye SW oppdateringen Nissan gjør på service nå, vil den ha noe å si for SOH?
Hei.
Ja, om din bil er produsert i perioden desember 2015 til august 2017.
Her link til mer onfo om saken:
https://flipthefleet.org/2018/30-kwh-nissan-leaf-firmware-update-to-correct-capacity-reporting/

Kort oppsummert sier de der at etter ny software viser 30 kWh samme degradering som 24 kWh, innom en sannsynlighet på 95%. Så for din bil skulle du nok komme opp på 90%-tallet i SOH om det stemmer. Og det tror jeg det gjør.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

EV-FTW

Sitat fra: leafnor på mandag 13. august 2018, klokken 22:29
Sitat fra: Øystein K på mandag 13. august 2018, klokken 21:58
Denne nye SW oppdateringen Nissan gjør på service nå, vil den ha noe å si for SOH?
Hei.
Ja, om din bil er produsert i perioden desember 2015 til august 2017.
Her link til mer onfo om saken:
https://flipthefleet.org/2018/30-kwh-nissan-leaf-firmware-update-to-correct-capacity-reporting/

Kort oppsummert sier de der at etter ny software viser 30 kWh samme degradering som 24 kWh, innom en sannsynlighet på 95%. Så for din bil skulle du nok komme opp på 90%-tallet i SOH om det stemmer. Og det tror jeg det gjør.

Får satse på det. Skal høre med Ålgårds Auto.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

EV-FTW

Da snakket jeg med forhandler, og det lå en innkallelse på min bil for SW oppdatering på batteri.
Skal inn fredag om litt over en uke for dette. Skal lese av på Leafspy før og etter for sammenligning.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA