Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sameie og lading/ladeplasser

Startet av arthur, fredag 30. mars 2018, klokken 11:19

« forrige - neste »

arthur

Er klar over at dette temaet har vært oppe før, men en litt ny situasjon:

Sameie med 14 leiligheter. Ingen har elbil idag, men vi sendte forespørsel til styret om mulighet for å opparbeide ladeplass i sameiet, fortrinnsvis 1-2 ladeplasser for felles benyttelse. Dette er for oss en ferielieilighet så ikke så hypping lading.

Saken ble behandlet i styret, informasjon innhentet og saken tatt opp på årsmøtet hvor det ble en orientering. Orienteringen ble etterfulgt av en avstemning, men uten at saken var meldt som sak til avgjørelse, kun orientering.

Grunnet reise var vi selv ikke til stede, men årsmøtet vedtok enstemmig å organisere oppdatering av anlegg slik at alle sameierne kunne få sin egen ladestasjon i sin egen garasje (garasjer i kjede) forutsatt at den enkelte sameier selv bekostet "kabelstrekk fra sikringsskap, strømmåler og godkjent lade punkt."

Pris for oppgradering av felles anlegg blir cirka 6.000 per enhet og anslår at pris for "kabelstrekk, strømmåler og godkjent ladepunkt" kommer på hva, 25.000? Med andre ord i sum cirka 31.000 per enhet.

Hvis vi sier at en E-Golf bruker 11,4 kwh per 100 kilometer blandet kjøring, årlig kjørelengde 15.000, og at 2/3 av lading foregår "hjemme" så blir jo ikke det mer enn 1140 kwh i løpet av et år. Ved å måtte installere egen måler så betyr vel det eget strømabonnement for hver sameier hvilket bare i fastbeløp per måned blir rundt 2,20 kroner per kwh og i tillegg kommer nettleie og kraft. Hvis jeg har tenkt/regnet riktig så bli jo prisen høyere enn ved å benytte hurtiglader/e som er tilgjengelig/e i området, og en investering per sameier på 31.000 helt hårreisende dyrt?

Tenker/regner jeg riktig og hva er alternativet som jeg kan foreslå til styret/sameiet?

Setter pris på tilbakemeldinger!

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

elektrolux

#1
Høres ut som en unødvendig kostbar, og ineffektiv løsning. Gjerne som følge av inkompetanse hos bestemmende myndighetspersoner.

Foreslå heller et moderne lastballanserene anlegg og da gjerne det beste, og også rimeligste, nemlig Zaptec sitt Zapcharger pro anlegg.

Koster gjerne mellom 22-25 000 for hvert punkt, og bygges ut etterhvert som behovet vokser.

Med kun 14 potensielle P plasser er det også mulig å bruke 3 sett med Zappi ladestasjoner tilkoblet hver sin fase, og utnytte den dynamiske styringen og trådløse lastfordelingen til å tilby hver P plass inntil 7,4 kW lading. Et slikt anlegg vil koste nesten 10 000 kr mindre / punkt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

arthur

Takk for raskt og konstruktivt svar (som forventet fra deg! :+1:). En muligens litt kompliserende faktor er at det er to rader med sammenhengende garasjer som står overfor hverandre med 8 meters avstand. I den ene raden er det "nok kapasitet på eksiterende sikringsskap" emn det for den andre raden vil bli strukket ny ledning fra El-verket fra trafo rett utenfor sameiet.

Er det en mulig løsning, billigere kosntandsmessig og tilstrekkelig i bruk, å ha en ladestolpe med to uttak på dedikert plass og for alle å benytte (kun) ved lading og at den som eier elbil/benytter betaler et månedlig beløp på eksempelvis 300 kroner som dekker selve lading samt litt av oppdatering av anlegget?

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Burger

Dersom det ble stemt på noe som ikke er på sakslisten til årsmøtet så er vedtaket ugyldig sånn som jeg kjenner styrearbeide.

I de styrene jeg har vært med i så sender man ut årsmøteinkallelse med faste saker og saker som har kommet inn, med frist for å melde inn nye saker. Dersom det kommer inn saker innen tidsfristen så sender vi ut ny innkallelse med oppdatert saksliste. Har aldri opplevd å ha hatt eventuelt på årsmøteinkallelse. Vil beboere prate, så sitter styret igjen sammen med de som ønsker det for en prat etter årsmøtet er hevet.

Det krever god informasjon på innkallelse, så de som ikke kan møte opp kan stemme ved å signere papir på stemmen de vil gi.

Sjekk opp vedtektene til sameie og vurder å kalle inn til ekstraordinært årsmøte. Men du må nok bedrive littegranne arbeide, siden du neppe får 13 andre boenheter som ikke har elbil til å stemme på noe som koster de penger dersom de ikke ser fordelen for det.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Rasmus.B

#4
Muligens ett litt sutrende innlegg fra meg, men dette belyser ganske tydelig at regler og krav (som til dels er overkill) fra myndighetene gjør lading av elbil fryktelig kostbart.
Det er nok av innlegg her på forumet som hevder at en ladestasjon ikke er noe særlig dyrere å sette opp en ett shuko stikk eller et 16A industri stikk, kanskje 4 - 5000,- dyrere pr punkt vil enkelte hevde.
I praksis så blir det fort 10 - 20.000,- dyrere pr. punkt, og i dette tilfellet omtrent 25.000,- dyrere med det resultat at det blir uoverkommelig for mange, eller så dyrt at en bare dropper hele greia og satser på hurtiglading i stedet.

God påske :)
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Ingeniøren

Synes det ikke var så dyrt og det skjer da noe. Dyrt i forhold til hva. Folk pusser opp for hundretusener pga feil farge mm. Leilighet med lademulighet vil være en mye større faktor for verdien på huset enn til fargen på flisene på badet...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

Blir feil å skylde på myndighetskrav. Bosituasjonen i slike sammeier tilsier en ekstra kostnad på rundt 10 000 kr. Fordelen er, eller burde da være at en får tilgang til raskere lading.

Har selv sett Schuko stikk montert i slike anlegg til en kost på 15 000 kr, og da er 25 000 kr for et 22 kW punkt ikke så ille likevel.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Carl Anton Stenling

#7
Det man vanligvis gjør i en slik situasjon er å sette ned et ladeutvalg som undersøker ulike muligheter. Her kan man få bistand av Elbilforeningen til å vurdere egnede løsninger og tolke tilbud fra leverandører.
Spesielt bør man vurdere behovene rundt ekstra tilførsel av strøm fra nettleverandøren siden dette kan drive kostnad og kompleksitet.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

arthur

Sitat fra: Burger på fredag 30. mars 2018, klokken 14:44
Dersom det ble stemt på noe som ikke er på sakslisten til årsmøtet så er vedtaket ugyldig sånn som jeg kjenner styrearbeide.

I de styrene jeg har vært med i så sender man ut årsmøteinkallelse med faste saker og saker som har kommet inn, med frist for å melde inn nye saker. Dersom det kommer inn saker innen tidsfristen så sender vi ut ny innkallelse med oppdatert saksliste. Har aldri opplevd å ha hatt eventuelt på årsmøteinkallelse. Vil beboere prate, så sitter styret igjen sammen med de som ønsker det for en prat etter årsmøtet er hevet.

Det krever god informasjon på innkallelse, så de som ikke kan møte opp kan stemme ved å signere papir på stemmen de vil gi.

Sjekk opp vedtektene til sameie og vurder å kalle inn til ekstraordinært årsmøte. Men du må nok bedrive littegranne arbeide, siden du neppe får 13 andre boenheter som ikke har elbil til å stemme på noe som koster de penger dersom de ikke ser fordelen for det.

Enig med deg i stort sett alt du skriver, men tema for mitt innlegg er ikke de juridiske sidene ved avstemning, men den økonomiske/praktiske siden ved det som ble vedtatt.
Det som er vedtatt koster sameiet rundt 85.000 og det før noen har mulighet for å lade en elbil, kun nok strøm å hente ut fra et sikringsskap.
Min tanke er at for omtrent det samme beløpet kan det opparbeides mulighet for lading av 1-2 biler på plass som deles og som kun brukes ved lading. Den foreslåtte løsning gjør det uaktuelt for min del da det vil bli billigere å lade på ladeplasser i nærområdet enn å ha egen lader i egen garasje.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 30. mars 2018, klokken 15:57
Synes det ikke var så dyrt og det skjer da noe. Dyrt i forhold til hva. Folk pusser opp for hundretusener pga feil farge mm. Leilighet med lademulighet vil være en mye større faktor for verdien på huset enn til fargen på flisene på badet...

Ja, det skjer noe, og det er positivt og faktisk også litt overraskende, men det som ble vedtatt var alt for dårlig forberedt og ingen av de tilstedeværende har noen erfaring med elbil eller lading av elbiler, dessverre. Å installere en ladeordning som vil koste over 30.000 for hver sameier blir en alt for dyr løsning til at det er aktuelt, dessverre. Eget abonnement/måler på strøm, grunnivestering for sameiet samt hva den enkelte må bruke på lader i egen garasje gjør at prisen for en kwh ladet blir mer enn fem kroner når man tar med avskrivning over femten år og en rente på fem prosent. Mitt valg blir at jeg da heller tar bilen bort til butikken fem minutters gåtur unna, setter bilen til hurtiglading der og klare meg greit på den måten.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 30. mars 2018, klokken 16:36
Spesielt bør man vurdere behovene rundt ekstra tilførsel av strøm fra nettleverandøren siden dette kan drive kostnad og kompleksitet.

Det er gjort her og fremkommer vel av mitt åpningsinnlegg?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Rasmus.B

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 30. mars 2018, klokken 15:57
Synes det ikke var så dyrt og det skjer da noe. Dyrt i forhold til hva. Folk pusser opp for hundretusener pga feil farge mm. Leilighet med lademulighet vil være en mye større faktor for verdien på huset enn til fargen på flisene på badet...
Vel, der er vi uenige. Hvor går smertegrensen for deg da?
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Rasmus.B

Sitat fra: elektrolux på fredag 30. mars 2018, klokken 16:02
Blir feil å skylde på myndighetskrav. Bosituasjonen i slike sammeier tilsier en ekstra kostnad på rundt 10 000 kr. Fordelen er, eller burde da være at en får tilgang til raskere lading.

Har selv sett Schuko stikk montert i slike anlegg til en kost på 15 000 kr, og da er 25 000 kr for et 22 kW punkt ikke så ille likevel.
Mulig det blir feil å skylde på myndighets krav. Men her kommer det igjen, "en liten ekstra kostnad på rundt 10 000 kr."
Her skriver trådstarter at det ikke er 10 000,- men over 30 000,- Altså  3 gangen i forhold til ditt estimat.
At ett Schuko stikk i ekstreme tilfeller kan koste 15 000 kan sikkert stemme. Det er som regel ikke noen "upper limit" på hva ting KAN koste. Så er det opp til hver og en å vurdere kost nytte for dette stikket. Det er ikke det samme som at 30 000,- for en ladestasjon er en bagatell.
Det jeg vil frem til at det ofte blir vist til at en ladestasjon ikke koster noe særlig mer en ett industri stikk eller ett Schuko stikk. Du gjør det samme med ditt innlegg når du på en måte skal normalisere en pris på kr 15 000,- for ett Schuko stikk.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

elektrolux

Tror du missforstår budskapet mitt.

Det er selvfølgelig absurd å betale 15 000 kr for et 2,3 kW schuko stikk for å lade elbilen når en ordentlig løsning med høy kapasitet på hvert ladepunkt og laget for å utnytte byggets tilgjengelige kapasitet kan monteres for under 25 000 kr / punkt.

Poenget er at en ladeløsning vil ha en viss kostnad uansett, og bor en i et sameie og aksepterer at det betyr 10 000 kr ekstra for et ladepunkt i forhold til i en privat bolig er det lettere å svelge kostnaden.

Når en hører priser på eller over 30 000 kr / punkt er det god grunn til å høre med andre tilbydere som kanskje er mer effektive og kan tilby et rimeligere anlegg.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Burger

Arthur: Oi, det var værre enn jeg forstod. Jeg trodde de hadde lempet all kostnad over på de som skulle ha lading, men skal de faktisk bruke så mye penger på tull basert på noe som kan være ugyldig vedtak?

Tror du bør varsle styret om det før de bruker penger fordi styret kan være økonomisk ansvarlige. Styret bør kalle inn til ekstraordinært årsmøte og få gjort gyldig vedtak.

2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA