Er klar over at dette temaet har vært oppe før, men en litt ny situasjon:
Sameie med 14 leiligheter. Ingen har elbil idag, men vi sendte forespørsel til styret om mulighet for å opparbeide ladeplass i sameiet, fortrinnsvis 1-2 ladeplasser for felles benyttelse. Dette er for oss en ferielieilighet så ikke så hypping lading.
Saken ble behandlet i styret, informasjon innhentet og saken tatt opp på årsmøtet hvor det ble en orientering. Orienteringen ble etterfulgt av en avstemning, men uten at saken var meldt som sak til avgjørelse, kun orientering.
Grunnet reise var vi selv ikke til stede, men årsmøtet vedtok enstemmig å organisere oppdatering av anlegg slik at alle sameierne kunne få sin egen ladestasjon i sin egen garasje (garasjer i kjede) forutsatt at den enkelte sameier selv bekostet "kabelstrekk fra sikringsskap, strømmåler og godkjent lade punkt."
Pris for oppgradering av felles anlegg blir cirka 6.000 per enhet og anslår at pris for "kabelstrekk, strømmåler og godkjent ladepunkt" kommer på hva, 25.000? Med andre ord i sum cirka 31.000 per enhet.
Hvis vi sier at en E-Golf bruker 11,4 kwh per 100 kilometer blandet kjøring, årlig kjørelengde 15.000, og at 2/3 av lading foregår "hjemme" så blir jo ikke det mer enn 1140 kwh i løpet av et år. Ved å måtte installere egen måler så betyr vel det eget strømabonnement for hver sameier hvilket bare i fastbeløp per måned blir rundt 2,20 kroner per kwh og i tillegg kommer nettleie og kraft. Hvis jeg har tenkt/regnet riktig så bli jo prisen høyere enn ved å benytte hurtiglader/e som er tilgjengelig/e i området, og en investering per sameier på 31.000 helt hårreisende dyrt?
Tenker/regner jeg riktig og hva er alternativet som jeg kan foreslå til styret/sameiet?
Setter pris på tilbakemeldinger!