Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Beste løsning/produkt for lading i rekkegarasjeanlegg?

Startet av ograv, onsdag 21. februar 2018, klokken 14:08

« forrige - neste »

ograv

Er det noen som enkelt kan forklare forskjell på Zapcharger Pro og et Salto anlegg, brukt i et garasjeanlegg som vårt med IT-Nett og 26 garasjer?

elektrolux

Viktigste er nok at Zapcharger anlegget er enklere og rimeligere å montere, og at det er i stand til å utligne lasten på de ulike fasene grunnet den patenterte faseballanseringsfunksjonen.

Det betyr igjen at Zapcharger anlegget bedre utnytter ledig kapasitet, noe som igjen betyr at dere sannsynligvis ikke trenger å oppgradere inntaket.'

Altså, summa sumarum: Zapcharger anlegget er potensielt betydelig rimeligere, og mer effektivt og tilbyr samtlige beboere inntil 7,4 kW lading i IT modus, og med enkel oppgradering til lokalt TN nett inntil 22 kW / punkt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

TB

Sitat fra: ograv på lørdag 07. april 2018, klokken 21:42
Er det noen som enkelt kan forklare forskjell på Zapcharger Pro og et Salto anlegg, brukt i et garasjeanlegg som vårt med IT-Nett og 26 garasjer?
Bestilte Zaptec anlegg til borettslaget der eg bor, der også Salto vart vurdert. Montert høsten 2017. Den største forskjellen var kabelføringen. Mulig Salto også kan levere / bruke felles kabel no, men når denne vurdering vart gjort var Salto boksene litt rimeligere, men det var krav til meir kabel og under fordelinger ved at kvar boks måtte ha eget vern og måler i tavla / underfordeler.

Zaptec anlegget er montert med flatkabel, der koblingsboks kan skrues på i etterkant. Dermed går kostnaden ned for alle dei som ikkje har behov for lading idag, men det kreves ikkje plass i tavla ved seinare montering.

Oppsummert: Om ein høg andel ønsker lading frå starten av kan Salto være ein betre løysing.
Zaptec kan være meir modulært - ved seinare utbygging.

Annen fordel med Zaptec er at lastbalansering skjer etter faktisk bruk / belastning. Salto har ein del av lastbalanseringen statisk ved at ladestasjoner kobles ulikt mellom faser.

Ulempe mot Zaptec er kostbare bokser, og skybasert styring. Uten tilgang til nett er anlegget "dumt".

Om det er ønske å ta betaling for bruk av strøm: Zaptec har ingen abonnements kostnader, kan eksportere forbruk enkelt til excel.

Viktig å sammenlike tilbud likt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Griffel

Sitat fra: ograv på lørdag 07. april 2018, klokken 21:42
Er det noen som enkelt kan forklare forskjell på Zapcharger Pro og et Salto anlegg, brukt i et garasjeanlegg som vårt med IT-Nett og 26 garasjer?
Ved et IT nett blir fordelen Zaptec har av mulighet for 3fase lading for de bilen som har det borte.
Hvor stor fordel det i praksis er med en automatisk tilordning til minst belastede fase sammenlignet med en statisk tilordning er ikke godt å si. Salto systemets har begrensningen på 16 stasjoner på hver styremodul noe sombegrenser fleksibiliteten. En får bedre utnyttelse av systemet med 26 ladestasjoner på en 63A kurs, enn 2 32A kurser med 13 på hver. Så kommer spørsmålet om baksystem og fordeling av strømutgifter hvor Zaptec og Salto har ulike tilbud.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA